Moridins frågor om Watson i hissen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Moridins frågor om Watson i hissen

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:28

Hon hävdar att killen i hissen gjorde något moraliskt fel för att hon blev illa till mods. Detta följer dock inte, för då skulle alla antivetenskapliga religiösa eller pseudovetare resonanera att all kritik mot dem var moraliskt fel, men det är ju snarare tvärt om. Hon ger dock inte argument för varför man bör anse att killen i hissen gjorde något omoraliskt, trots att hon mestadels gör påståenden och upplyfter dennes egna intuitiva, känslomässigt baserade bedömningar av situationen till moralisk sanning. Hennes standardsvar är något i stil med "om du inte fattar det har du problem".

Det flesta här förstod nog att det var rimligt för Watson att känna sig illa till mods och att det inte var det smartaste sättet att stöta på någon, men jag har svårt att se varför hennes reaktion är rimlig: han rörde henne inte, hon blev inte våldtagen och killen verkade inte ha några problem med ett nej. Hade det varit en kvinna som stött på en man så hade det säkert hyllats som kvinnlig självsäkerhet och betraktats som något helt normalt, kanske rent av något som är värt att sträva efter.

Är jag så hjärntvättad in i det manliga privilegiet att jag inte fattar?
Senast redigerad av 1 devadatta, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ändrat rubrik
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Optimystisk

Re: Rebecca Watsons skenhelighet

Inlägg av Optimystisk » lör 23 jul 2011, 22:40

Finns originalvideon, där hon berättade om hissincidenten, någonstans så man kan bedöma själv? Har letat. Hittar inte. För det var väl i en video hon berättade?
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » lör 23 jul 2011, 22:41

Jag tror det är svårt för en man att föreställa sig hur det känns att bli sexualiserad på det sätt som kvinnor ofta får finna sig i att bli. Med det i åtanke tycker jag att man ska akta sig för att försöka berätta för henne hur hon borde ha reagerat.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:43

Optimystisk skrev:Finns originalvideon, där hon berättade om hissincidenten, någonstans så man kan bedöma själv? Har letat. Hittar inte.
http://www.youtube.com/watch?v=uKHwduG1Frk

Jag kan ha överreagerat dock.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:44

John A skrev:Jag tror det är svårt för en man att föreställa sig hur det känns att bli sexualiserad på det sätt som kvinnor ofta får finna sig i att bli. Med det i åtanke tycker jag att man ska akta sig för att försöka berätta för henne hur hon borde ha reagerat.
Är inte det precis lika objektifierad att bli intellektualiserad? Varför urskiljs utseende?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 23 jul 2011, 22:44

Moridin skrev:Hon hävdar att killen i hissen gjorde något moraliskt fel för att hon blev illa till mods. Detta följer dock inte, för då skulle alla antivetenskapliga religiösa eller pseudovetare resonanera att all kritik mot dem var moraliskt fel, men det är ju snarare tvärt om. Hon ger dock inte argument för varför man bör anse att killen i hissen gjorde något omoraliskt, trots att hon mestadels gör påståenden och upplyfter dennes egna intuitiva, känslomässigt baserade bedömningar av situationen till moralisk sanning. Hennes standardsvar är något i stil med "om du inte fattar det har du problem".

Det flesta här förstod nog att det var rimligt för Watson att känna sig illa till mods och att det inte var det smartaste sättet att stöta på någon, men jag har svårt att se varför hennes reaktion är rimlig: han rörde henne inte, hon blev inte våldtagen och killen verkade inte ha några problem med ett nej. Hade det varit en kvinna som stött på en man så hade det säkert hyllats som kvinnlig självsäkerhet och betraktats som något helt normalt, kanske rent av något som är värt att sträva efter.

Är jag så hjärntvättad in i det manliga privilegiet att jag inte fattar?
Moridin, här kan jag peka på vad du har missat, se min understrykning. Att tacka nej, är inte "orimligt". Att göra en affär av detta, ja det var väl knappast inte Watson som gjorde. Dawkins (som jag högaktar) var en av de som gjorde ett nummer från det här.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:45

Anders H skrev:Moridin, här kan jag peka på vad du har missat, se min understrykning. Att tacka nej, är inte "orimligt". Att göra en affär av detta, ja det var väl knappast inte Watson som gjorde. Dawkins (som jag högaktar) var en av de som gjorde ett nummer från det här.
Så kanske det var, ja.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 23 jul 2011, 22:47

Världens kortaste tråd. ;-)
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:49

Anders H skrev:Världens kortaste tråd. ;-)
Nja, jag var redan osäker på saken innan jag postade tråden. :)

"truth springs from argument among friends" du vet.

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » lör 23 jul 2011, 22:53

Moridin skrev: Är inte det precis lika objektifierad att bli intellektualiserad? Varför urskiljs utseende?
Jag vet inte, uppfattar du själv det som ett problem?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 22:59

John A skrev:
Moridin skrev: Är inte det precis lika objektifierad att bli intellektualiserad? Varför urskiljs utseende?
Jag vet inte, uppfattar du själv det som ett problem?
Om problemet är att man endast blir bedömd på grund av sitt utseende, så borde det vara ett analogt problem? Men det är det inte? Varför? Eller är det ett problem bara för att människor tycker det är ett problem utan någon särskilt motivering?

Jämför med denna situation: http://commonsenseatheism.com/?p=10252

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 23 jul 2011, 23:01

Moridin skrev:
Optimystisk skrev:Finns originalvideon, där hon berättade om hissincidenten, någonstans så man kan bedöma själv? Har letat. Hittar inte.
http://www.youtube.com/watch?v=uKHwduG1Frk

Jag kan ha överreagerat dock.
Jag förstår hennes reaktion: 1. Ensam kvinna med en man som gör sexuella närmanden instängd i en trång hiss, 2. kränkande med tanke på kontexten, dvs att bli degraderad till sexobjekt istället för att bli bemött som den seriösa föredragshållare och opinionsbildare hon faktiskt är och 3. att det här är ett uttryck för ett allmänt missförhållande i den kultur vi lever i.
War is peace.

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » lör 23 jul 2011, 23:15

Nu har jag sett videon. Det jag undrar över är varför några andra reagerade så kraftigt på det där lilla hon berättade i videon? Det var ju bara en liten snutt, ett litet exempel.

Om det hade hänt mig (jag är kvinna) hade jag stoppat killen i hissen i facket "socialt obegåvad" och undvikit honom i fortsättningen. Det är möjligt att jag hade nämnt händelsen för någon senare, som ett exempel på nåt. Han var klumpig. Det var en mild variant av ett fenomen som kan ta sig mycket värre yttringar än så.

Jag tror att själva kontexten gjorde att Rebecca Watson blev extra besviken på killen. Hon hade högre tankar om deltagarna, än om okända killar i hotellhissar i allmänhet. Det var därför hon nämnde detta som ett kortfattat exempel.

Vilken öm tå klev hon på eftersom det blivit ett sånt himla liv av ett sånt litet exempel bland några av hennes kollegor? Var det någon av dem som var killen i hissen?
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jul 2011, 23:17

manifesto skrev:Jag förstår hennes reaktion: 1. Ensam kvinna med en man som gör sexuella närmanden instängd i en trång hiss, 2. kränkande med tanke på kontexten, dvs att bli degraderad till sexobjekt istället för att bli bemött som den seriösa föredragshållare och opinionsbildare hon faktiskt är och 3. att det här är ett uttryck för ett allmänt missförhållande i den kultur vi lever i.
Fast allt det där är ju internt för henne, han gjorde inget mot henne förutom att prata och det han sa var väl inte särskilt uppseendeväckande? Jag tyckte det rent av var så finkänsligt det går att formulera sig i en sådan situation?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 23 jul 2011, 23:21

Har svårt att se hur Watson betett sig skenheligt. Verkar vara andra som överreagerat. Milt talat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar