Är en tro på Gud en tro på det övernaturliga?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » fre 07 jul 2006, 19:59

biitar skrev:Näe, men han går runt och gör folks ogifta döttrar på smällen ... bör inte det räknas som om att man går runt och är dryg? :D ... (särskilt under denna tid.)
Man ska inte glömma bort Muhammeds flergifte med kvinnor för att skydda dem, när de blivit änkor etc.

Även Josef kan mycket väl ha gjort en sådan sak. Renheten hos Maria får ses som nödvändig för myten om Jesus som Guds son skall stämma. Om Jesus existerat, är det troligare att Josef är en sådan beskyddare.

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » ons 02 aug 2006, 19:37

Människor som har en tro mår bättre och är lyckligare enligt statistik.
Jag skulle också vara glad om jag trodde att min själ var odödlig :D
men av någon konstig anledning föredrar jag att leva i verkligheten.
Fåfänglighet gör att människor tror att deras själ är mer värd än djurens.
Fast vi liknar varandra biologiskt. Djur har funnits på planeten jorden mycket längre än homo sapiens. Homo sapiens har förstört och dödat sina egna (kannibalistiskt beteede) grymmare och mer utstuderat och helt meningslöst, i religiösa krig än något djur ens har kommit i närheten av. Det finns en mening med allt, och det är meningslöst att tro.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 02 aug 2006, 20:04

katten skrev:Människor som har en tro mår bättre och är lyckligare enligt statistik.
Jag har för mig att detta inte stämmer.

biitar

Inlägg av biitar » tor 03 aug 2006, 20:49

http://www.jesusandmo.net/2006/08/02/pets-2/

När vi ändå är på ämnet ;) ...

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tor 03 aug 2006, 21:11

Linda Kall skrev:
katten skrev:Människor som har en tro mår bättre och är lyckligare enligt statistik.
Jag har för mig att detta inte stämmer.
Jag tror (haha jag är visst troende :wink: ) att båda har rätt.

För många är tron en trygghet i vardagen som stärker. Som en amerikansk artist (minnes ej vem) sa en gång när hon fick frågan hur det var att leva ett så pressat liv som hon gjorde. Hon svarade något i stil med att "God shouldn't choose me for nothing I can't handle". Det gav henne styrka att orka med ett tufft jobb där andra kanske blivit utbrända.

Men självklart finns det troende som mår allt annat än psykiskt bra pga religionen. Sekter och sektliknade församlingar finns det en massa exempel på. Och säkert bland många i ickeslutna religioner/församlingar också.

På tal om s.k. sekter så finns det säkert många som mår jättebra där med. Som funnit något att leva för. En stark gemenskap, kärlek och omtanke som man kanske inte haft innan.

Som med allt annat. Det är individuellt hur man mår med "sin" religion.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » fre 04 aug 2006, 05:56

MariaB skrev:Men självklart finns det troende som mår allt annat än psykiskt bra pga religionen. Sekter och sektliknade församlingar finns det en massa exempel på. Och säkert bland många i ickeslutna religioner/församlingar också.
Det mesta tyder dock på att människor som mår dåligt och går med i sekter söker något de inte finner. Liksom alla rörelser finns det människor som har förhoppningar om att rörelsens bärkraft ska räcka till inte bara för idén rörelsen står för, utan också för personlig del. Man blir ett med den.
På tal om s.k. sekter så finns det säkert många som mår jättebra där med. Som funnit något att leva för. En stark gemenskap, kärlek och omtanke som man kanske inte haft innan.

Inom alla rörelser finns tvivel, naturligtvis. Men många av de omtalade sekterna vars avhoppade medlemmar skrivit noveller i FRI´s regi har också medlemmar som inte mått dåligt men hoppat av p g a bristande intresse, eller som är kvar sedan många år och mår bra.
Som med allt annat. Det är individuellt hur man mår med "sin" religion
Amen to that!

Skriv svar