Peratts serie om näthat

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Tony

Re: Vill Gesus bli intervjuad för NewsVoice?

Inlägg av Tony » fre 22 feb 2013, 19:56

Tony skrev:Jag postade ett ganska oskyldigt inlägg där för några timmar sen. Men det verkar inte ha släppts igenom (än).
Nähä, inlägget dög visst inte. Jag trodde jag var så pass neutral att det skulle accepteras. Kanske Peratt inte gillade att inte säkert kunna avgöra om jag var vän eller fiende.

Jag lägger jag väl ut det här i stället då:
Tony skrev:Var finns de här posterna som Houdi ska ha skrivit under andra nic? John Houdis sätt att skriva är lite speciellt så man borde väl kunna se det i så fall? Torbjörn Sassersson skriver också på ett igenkännbart sätt som gör att man kan gissa att det är han även om han använder ett obekant nic. Fast jag har inte sett Torbjörn försöka dölja sin identitet direkt.

John Houdi

Re: Peratts serie om näthat

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 03:58

Är du förvånad, Tony?
Givetvis är du inte förvånad.
Det visar mer tydligt att Peratt inte är intresserad av andra människors åsikter som går emot hans egen (humanism á la Peratt). Hade du däremot skrivit något kränkande om mig eller någon skeptiker hade det förmodligen gott igenom åsiktsförfördelningen.

En annan sak är ju att de (Peratt och Sassersson) inte kan uppbringa bevis utan tillförlitar sig på hörsägen från tanterna på Övernaturligt i Fokus och Spiritualism i Fokus.

Men svartmåla, kränka och håna kan Peratt göra utan att blinka, så sann humanist han är....

Faktum är att man borde egntligen ignorera dem fullständigt. De sitter nog och klappar händer av överförtjusning av den lilla uppmärksamhet de fått, och är nog lika besvikna att de inte kunde locka in mig eller andra skeptiker till "Peratt-debatt".

Typexempel är ju i Peratts avsnit 4 om näthat där en Jonas ställer en enkel fråga och blir DIREKT bemött med "du tar ”de flesta” som utgångspunkt för din ytterst begränsande syn". Åh, sådan humanist han är, Peratt.
Slutet blev också "Peratistiskt" med "Jonas du visar upp sinnebilden för pseudoskeptiker . Se även pseudiker. Du vet inte och vill inte ta reda på och skyller på snömannen. Därmed är denna diskussion avslutad."
S fort Peratt blir lite trängd och får svårt att försvara sin världsbild (och det går fort) så stänger han av.

Peratt är ingen seriös debattör och det är en skymf att han kallar sig "journalist". T om Aftonbladet och Expressens journalister tittar nog bort från haverierna.

Men, som sagt, Peratt kommer garanterat snart med mer kränkande, svartmålande och näthatande poster om mig. Var så säker.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » lör 23 feb 2013, 07:45

Att debattera är en sak att sitta och kasta skit på varandra är en annan, och detta ska vara vuxna människor, ni är lika goda kålsupare på var sin sida staketet. Så barnsligt!
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » lör 23 feb 2013, 07:51

Jag fick först höra talas om Peratt för något år sedan när den förra kalabaliken kring honom och sassersson var igång. Han är verkligen en märklig typ. Han har väl 10-tal olika bloggar som han driver. Harvarn skrevs från hans ip-adress. Han gav sig på bla Houdis familj (vilket jag finner synnerligen tarvligt) och verkar rent allmänt gå upp i limningen så fort NÅGON andas en åsikt som inte stämmer perfekt överens med sin egen. Hatet mot skeptiker i allmänhet och VoF + Humanisterna i synnerhet är märkligt och jag har aldrig förstått vad det kommer ifrån. Kan man verkligen bli så arg på 2 organisationer för att ett par skeptiker postar några frågor hos Terry Evans facebook grupp?

Sen är Peratts självbild lite skruvad verkar det som. Han utmålar iaf sig själv som närmast ett universalgeni när det kommer till psykologi, vetenskap, skepticism och filosofi. På sida 5 (första textsidan!) i Succebo skriver han följande om sitt första (tror jag) jobb som lärarvikarie:

”På tavlan i klassrummet växte det fram en vänstersida med tankar och en högersida med känslor.Här föddes ett intrument som kom att kallas Livskompass. Den pedagogiska bilden visade sedan stämma med nobelpristagaren (1981) Roger Sperrys upptäckter om vänster och höger hjärnhalva”

Redan som ung och ej färdigutbildad var Peratt alltså så skarpsinnig och klok att han kunde förgripa en nobelpristagare med sina insikter och geni? Av tonen att döma i boken så ser han detta som så uppenbart och självklart att frågor om efterkonstruktion och ljug bara är fånigt.

Den boken alltså…. ja herrejösses. Jag har läst en del i den och den är så snårig och så full med antaganden, felslut och filosofiskt förvirrad att om jag skulle stryka över allt som är problematiskt skulle nog knappt en sida med sammanhängande text klara sig.

Lägg till allt detta hans totala oförmåga att ta en diskussion utan att genast förvandla det till smutskastning, förtal, halmgubbar och total förvirring av vad han egentligen menar, så har vi en man som anser sig väldigt viktigt och inflytelserik men som är helt omöjlig att närma sig för någon slags diskussion. Som jag tror påpekades i "Kvackyou"-podden: Om du upptäcker att du folk inte längre vill tala med dig, har du verkligen vunnit debatten då?
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

John Houdi

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 09:27

simone skrev:Att debattera är en sak att sitta och kasta skit på varandra är en annan, och detta ska vara vuxna människor, ni är lika goda kålsupare på var sin sida staketet. Så barnsligt!
Kan du visa var skeptiker förföljt paranormalister och skickat mail till deras arbetsgivare, hotat paranormalister och dragit in deras familjer i hatkampanjer innan du fortsätter se ett likhetstecken, tack.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/

John Houdi

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 12:15

Jag skrev att Peratt kommer att vända och använda vad helst skeptiker skriver i kommentarsfältet på hans blogg.
Givetvis hade jag rätt.

Senaste utspelet från Peratt är följande som beskriver PRECIS det jag anade:
Börje Peratt skrev:Peter J, du underskrider gränsen för att släppas fram. Jag svarar dig utan att lägga ut din kommentar. Att beskylla någon utan bevis är en allvarlig kränkning. Här ligger du på samma pseudoskeptiska nivå som så många inom den grupp du tillhör eller är associerad till.
Men det går visst bra att anklaga skeptiker utan bevis. Dessutom förutsätter han att den som postar ÄR skeptiker, tillhör en grupp etc. Galet.

Tipset står fast: Gå inte dit och mata Peratt. Han lever på den lilla uppmärksamhet han får på en plats där han kan välja att censurera. Be honom i stället komma hit, men det vet vi alla att han inte vågar

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » lör 23 feb 2013, 12:19

Catweazle skrev:Angående näthat skulle det vara intressant att veta vad Peratt har för åsikt om Harvarns blogg för nåt år sen?
Ja den som skrevs från samma IP-adress som allt annat Peratt skrev ifrån. Och han har väl tom sagt att det var någon "som han kände" som skrev den och därifån..?

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=16847
En flöjt utan hål, är ingen flöjt!

John Houdi

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 12:47

Börje beskriver sig själv så fint i en av sina kommentarer:
en näthatande människopredator utgår från sina egna helt själviska ibland patologiska behov av att förgöra andra genom kränkningar, falsk tillvitelse, skällsord, fridsbrott, hot. Den utforskande journalisten har till uppgift att undersöka och lyfta fram fakta. Sättet man gör det på kan naturligtvis vara avslöjande och upplevas obehagligt av dem som avslöjas. Det finns en risk då man använder citat. Om någon uttrycker sig som man gjorde i ett mail från Terry Evans blir dessa angrepp bevis för näthat och därmed ingår de i en dokumentation som ibland måste redovisas. Av hänsyn censurerar jag idag deras namn i mina texter. Det ska jämföras med predatorer som med direkta lögner förföljer namngivna. Att många som drabbats förväxlat BP med TS kan vara för att S förser P med material. Deras agerande är urtypen för predatorer, släpper aldrig taget hur fel de än har.
...med viss modifikation så ser man att han beskriver sig själv.

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Re: Vill Gesus bli intervjuad för NewsVoice?

Inlägg av Gesus » lör 23 feb 2013, 13:17

baraclara skrev:Var nyss in och läste vad Peratt hade att säga. Det är så barnsligt att man knappt tror det är sant. Min rekommendation är att strunta i honom då det är rätt genomskinligt vad han med anhang är ute efter. Tror de skulle må gott av att det kommer svar från, allra helst, skeptiker så de kan förvränga det som skrivs och komma med egna kommentarer utanför sanningen. Det syns ju rätt väl om man tittar på hur de besvarar John Houdi. Han har skrivit mail och Peratt lägger ut dem och besvarar dem där. Förvränger och har sig så alla ska tro att Houdi är en dålig människa :shock: . Barnsligt och så lågt. Det blir ganska trist för dem om ingen bryr sig. På så vis kan ju de, klubben för inbördes beundran, bara besvara sig själva.
Ja jag håller med att man nog skulle bara ignorera dom och det har det gjorts länge nu, MEN...

Detta senaste gick igång efter Terry Evans sjuka mail till mig, vilka troligtvis är författade av Peratt med hans vanliga "diagnoser".

Antingen är dom nu ute efter att flytta fokus från den mailväxlingen, och då av vilken anledning? Terry själv verkar inte bry sig. Jag VET fö att Terrys mail diskuteras "högt upp" inom den/deras bransch/en, så kan det vara orsaken för att nu gå ut och försöka smutsa ner "motståndarna"?

Eller om dom TS o BP bara njuter av uppmärksamheten och tror dom är något, eller om dom gör detta för att i stort hålla fokus ifrån bedragarna och vad dom sysslar med inom det "paranormala"

Nu tycker jag också det är över någon sorts gräns, för det är bara rena lögner dom kommer med, och mot Houdi måste det väl vara någon sorts förtal. Att bara på rena rykten gå ut så stort och mycket med dessa lögner, som ju kan visas vara just lögner, endast för att Houdi debatterar mot några på ett forum och dom inte klarar att bli ifrågasatta och att "försvara" sitt hittepå...

Men helt klart hart Peratt problem med att hans hot och utpressning mot Houdi (och mig) inte "försvinner" och att dom inte klarat att snacka bort det. Det verkar vara ett nytt försök här nu också att förvränga det till att det var Houdi som hotade Peratt

Men jag vet nu, att NU har dom skitit i det blå skåpet :-]

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 23 feb 2013, 13:19

Kan det vara så att han matar på så mycket som möjligt så länge det går i rädsla att en dag spricker hela bubblan? Han kanske har en liten snedvriden tro på vad som ger det bästa utgångsläget för försvar om några större aktörer skulle få för sig att granska honom. Å andra sidan ju mer han breder ut sig desto större risk att någon blir riktigt intresserad av att granska hans källor ordentligt.

Någon som minns Bjästafallet för några år sen? Det var ju den våldtäcktsdömde pojkens familj som kontaktade Uppdrag Granskning. Vad de kom fram till minns många än.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

John Houdi

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 15:28

Det fins många roliga aspekter i denna soppa.
Att jag t ex skulle "förse Gesus med material" är ju bara nys. Gesus klarar sig bra på egen hand och jag är väl mer åt eremitskeptikerhållet. Jag har t ex INTE gett min och Peratts mailkonversation sedan tidigare till Gesus men Peratt har onekligen spridit den till sina lakejer (Sassersson x 2).

Det vidriga är ju att de hittar på så mycket. Man kan inte försvara sig mot oärliga debattanter när de flyttar målstolparna konstant. Att Peratt och Sasser klagar på att det används invektiv mot dem är ju bara det att det går inte att säga annat än invektiv om man ska hålla sig till sanningen om dessa herrar.

Lustigt också att Peratt och Sassersson HELT missat allt jobb jag gjort. När man väl kommer förbi Perattisterna på ÖN och Spiritualism i Fokus m fl så får jag kontakt med de påstådda medium som är av intresse. Jag har försökt hjälpa Carina Landin att få göra en ny test, jag var med och hjälpte Per Ola Thornell att avslöja Anders Åkesson, jag pratar då och då med påstådda medium som Jörgen Gustafsson m fl om olika saker, jag har haft samtal med Jane Lyzell och Per Ola Thornell i Radio Houdi OCH en massa som inte syns utåt.
De har inte ens noterat att jag varit osedvanligt frånvarande på sådana här forum i månader och återkom enbart pga hotbrevet Terry Evans skrev mot Gesus.

Allt DETTA har gått Peratt och Sassersson helt förbi. I stället sitter de som småbarn och skvätter sand för att jag råkade rasera deras sandslott med argument vid tidigare tillfällen (och att jag av klädde av Sassers hemliga alias/nic på Supranaturalis). Jag har hållit en rak och konsekvent linje hela tiden medan Peratt/Sasser flyttat målstolparna konstant och ofta. Alla ser detta utom Peratt/Sasser och de handklappande Perattisterna som surar över att de också blivit överargumenterade på iFokus.

Men, som sagt, att de fokuserar så mycket på att hämnas på mig och gör allt för att få reda på Gesus identitet visar att det kanske är så att två eremitskeptiker kan kännas hotande av bedragarna till den graden att det blir överjobbigt. De tror att det är en grupp då "rörelsen" det är två personer som med vänsterhanden skriver poster om mediumbedrägeri...

Det är ju ingen tvivel, om man tar till så grova påhopp som Peratt gör, att vi är obekväma och måste stoppas. Givetvis i Humanism & Kunskaps sätt att se "humanism".

Det måste också vara bittert för Peratt att se att inte ens Perattisttanterna på Övernaturligt i Fokus och Spiritualism i Fokus tagit upp hans näthatsartiklar i sina forum. Förmodligen skäms de.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » lör 23 feb 2013, 15:41

John Houdi skrev:jag är väl mer åt eremitskeptikerhållet
Det motsägs väl ganska duktigt av alla postningar i denna tråd? Jag tror du själv skulle tjäna på att inte bemöta vartenda påstående som kommer ut Peratts hjärna. "Det går inte att tvätta sig i trycksvärta", som det hette förr.

Ger man dessa herrar vissa tjuvnyp så får man räkna med att få tjuvnyp tillbaka. Om du känner dig verkligt hotad så tycker jag att du skall anmäla detta till polisen.

John Houdi

Inlägg av John Houdi » lör 23 feb 2013, 16:18

pema skrev:
John Houdi skrev:jag är väl mer åt eremitskeptikerhållet
Det motsägs väl ganska duktigt av alla postningar i denna tråd? Jag tror du själv skulle tjäna på att inte bemöta vartenda påstående som kommer ut Peratts hjärna. "Det går inte att tvätta sig i trycksvärta", som det hette förr.

Ger man dessa herrar vissa tjuvnyp så får man räkna med att få tjuvnyp tillbaka. Om du känner dig verkligt hotad så tycker jag att du skall anmäla detta till polisen.
Skrev att jag var "mer åt eremitskeptikerhållet". Jag "jobbar" helst ensam men delar med mig av information till den påstådda "skeptikerrörelsen" för de intresserade. Valfritt att lösa eller inte, alltså.

Det finns mer info som Peratt inte vet att jag vet om också, vilket förorsakar att jag föregår honom nu. Motar Olle i grind, om man säger så.

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » lör 23 feb 2013, 20:02

Blafsen skrev:Kan det vara så att han matar på så mycket som möjligt så länge det går i rädsla att en dag spricker hela bubblan?
Jag kan säga som så, deras bubbla har inte långt kvar...

Redan nu är situationen så att dom påstår sig veta vem jag/Gesus är. Börje säger tom på sin blogg att dom vet och har vetat detta länge.

Ändå försökte dom med hjälp att Terry Evans få mig att avslöja den härom veckan..?

Sassersson har redan "outat" mig, vem jag är, både här och på Hiumanistbloggen.

Alltså, dom "vet" vem jag är OCH har "outat" det!

Om det nu inte är så, hur ska deras "bubbla" klara det?

Mer om detta lär komma ;-]

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 23 feb 2013, 20:09

Är inte Evans ett medium? Kan han inte fråga något spöke vem du är?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Skriv svar