Peratts serie om näthat

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
John Houdi

Re: Peratts serie om näthat

Inlägg av John Houdi » tis 26 feb 2013, 12:03

Gesus skrev:Denna är väl inte illa av Peratten

"Låt mig då förklara det så här. Det är skillnad på en civiliserad diskussion och en som sker med avsikt att skada och där man använder alla knep man kan för att göra illa." - Börje Peratt

och då menar han INTE vad han håller på med!
Neeeej, men inte vill Börje Peratt skada någon? Inte någon som tror som han och tycker och tönker som han i alla fall. Bara de andra i världen som är meningsmotståndare....

På tal om att Börje Peratt kallade mig "kvinnomisshandlare" på sin blogg:

Ojdå, Börje Peratt både trakasserar en kvinna och sexanspelar med lite piskor och sådant….. Är detta näthat eller näthot eller är det bara gubbsjuka och sextrakasseri?

http://skepticism.ifokus.se/discussions ... ng-igen#27
Senast redigerad av 1 John Houdi, redigerad totalt 0 gånger.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 26 feb 2013, 12:07

Han har uppenbarligen inga problem med att outa mig i sitt svar (inga problem för mig, det visar mest hur han fungerar).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 26 feb 2013, 15:08

Jonas K skrev:Lärdom 1: Pseudoskepticismen är den mylla i vilken näthatet gro.

Lärdom 2: Det verkar vara olika typer av utforskare som köper Börje Peratt - Utforskarens böcker. Kolla till höger under rubriken "Kunder som köpt boken köpte även".
Väldigt vilken uppmärksamhet boken fått i bloggosfären!

Eller kan det vara..? Ja. Det var det.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

ru4real

Inlägg av ru4real » tis 26 feb 2013, 15:27

ru4real skrev:Jag skrev en fråga där, innan jag såg vad Houdi skrev här om att inte besvara Börje Debatt. Men, min fråga/kommentar har inte blivit godkänd för publicering, av ngn underlig anledning :)

Nåväl, detta skrev jag iag;
"Att i en blogg om näthat och förföljelse ange en person med namn ter för mig sig väldigt underligt. Om det inte är för att använda som ett belysande exempel, annars gör ju faktiskt bloggförfattaren precis det som denne skriver om…. Logisk kullerbytta eller personlig vendetta?"
Och så klart så kom inte min kommentar med... Undrar varför? :lol:

John Houdi

Inlägg av John Houdi » tis 26 feb 2013, 16:07

Gulliga de är Sassersson och Peratt.
Nu har Sassersson skrivit på SiF där han, givetvis, tar Börje Peratt i försvar.
Det är visst synd om Börje Peratt. Så synd om denne mobbare att Sasser och Peratt jobbar på anmälningar...
Har de lite rak rygg skulle de anmäla sig själva.

http://skepticism.ifokus.se/discussions ... sions-1#33
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 26 feb 2013, 16:29

Hexmaster skrev:
Jonas K skrev:Lärdom 1: Pseudoskepticismen är den mylla i vilken näthatet gro.

Lärdom 2: Det verkar vara olika typer av utforskare som köper Börje Peratt - Utforskarens böcker. Kolla till höger under rubriken "Kunder som köpt boken köpte även".
Väldigt vilken uppmärksamhet boken fått i bloggosfären!

Eller kan det vara..? Ja. Det var det.
Succébo!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 26 feb 2013, 17:25

Del 7 i Peratts näthatarserie har nu sett dagens ljus. Den undandrar sig varje försök till rättvisande beskrivning, men denna gång är det Martin Wicklin (medarbetare på Medierna i P1) som får stå i skottgluggen. Wicklins underlåtenhet att granska VoF beror på att han går i föreningens ledband alltsedan Medierna blev utnämnda till 2012 års 'Folkbildare'. Och jo, givetvis finns även en koppling till John Houdi.
Peratt skrev:... Det har pågått länge framför ögonen och värst är det organiserade. Men Wicklin mfl riktar enbart in sig på enskilda anonyma näthatare. De nämner naturligtvis inte något om dem som agerar under beskydd av VoF, den organisation som belönat dem med pris.

Det finns även kopplingar till radiopodden numera John Houdis radio där häcklandet har pågått i många år.
Här skulle Martin Wicklin m fl ha ett eldorado att ösa ur för att exemplifiera näthatet. Men man väljer således bort just en sådan ”grävande journalistik”. ...

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 26 feb 2013, 17:33

När jag tycker att rövhålet är alltför besvärande brukar jag gå in på muggen, torka med dubbelvikt papper och gå vidare. Kanske lämpligt att göra det även i sådana här fall. Alltså rikta in sig på den skarpa verksamheten Peratt o Sassersson ägnar sig åt, och låta dem själva gräva sin egen grop från toppen av gödselhögen. Kritisera deras böcker och blogginlägg, men låt dem själva ägna sig åt personliga vendettor. Skit fastnar mest på händerna hos den som kastar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 26 feb 2013, 18:58

Så är det. Det är väl frestande att ge sig in i sörjan eftersom många på pseudosidan går i allians, vilket gör att man får väldigt mycket peratthat mot sig. Då vill man kanske bemöta alla lögner, men det är nog dödfött.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 26 feb 2013, 19:16

trilobite skrev:Det är väl frestande att ge sig in i sörjan eftersom många på pseudosidan går i allians, vilket gör att man får väldigt mycket peratthat mot sig.
Så är det säkerligen. Peratts näthatsserie handlar ju inte så mycket om fenomenet näthat, utan mera om personer han ogillar och tycker sig kunna utpeka som representanter för fenomenet. Varje invändning eller fråga leder till han slussar in dig i samma fålla.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 26 feb 2013, 20:19

pwm skrev:Del 7 i Peratts näthatarserie har nu sett dagens ljus. Den undandrar sig varje försök till rättvisande beskrivning, men denna gång är det Martin Wicklin (medarbetare på Medierna i P1) som får stå i skottgluggen. Wicklins underlåtenhet att granska VoF beror på att han går i föreningens ledband alltsedan Medierna blev utnämnda till 2012 års 'Folkbildare'. Och jo, givetvis finns även en koppling till John Houdi.
Peratt skrev:... Det har pågått länge framför ögonen och värst är det organiserade. Men Wicklin mfl riktar enbart in sig på enskilda anonyma näthatare. De nämner naturligtvis inte något om dem som agerar under beskydd av VoF, den organisation som belönat dem med pris.

Det finns även kopplingar till radiopodden numera John Houdis radio där häcklandet har pågått i många år.
Här skulle Martin Wicklin m fl ha ett eldorado att ösa ur för att exemplifiera näthatet. Men man väljer således bort just en sådan ”grävande journalistik”. ...
"Journalisten" Peratt har så usel researchförmåga att han inte noterat att Skeptikerpodden och Radio Houdi inte är samma sak, eller att de är en del av VoF. Det är den gamla taktiken att kasta så mycket skit man kan och hoppas att något fastnar, och att hoppas på att ingen kollar ens påståenden.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 26 feb 2013, 20:20

pwm skrev:
trilobite skrev:Det är väl frestande att ge sig in i sörjan eftersom många på pseudosidan går i allians, vilket gör att man får väldigt mycket peratthat mot sig.
Så är det säkerligen. Peratts näthatsserie handlar ju inte så mycket om fenomenet näthat, utan mera om personer han ogillar och tycker sig kunna utpeka som representanter för fenomenet. Varje invändning eller fråga leder till han slussar in dig i samma fålla.
Som redan de gamla grekerna sa: "Never argue with a fool, they will lower you to their level and then beat you with experience."
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 26 feb 2013, 20:23

B Hellqvist skrev:Som redan de gamla grekerna sa: "Never argue with a fool, they will lower you to their level and then beat you with experience."
Kan också stämma, även om det var länge sedan dom gamla grekerna pratade engelska.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 26 feb 2013, 20:48

pwm skrev:
B Hellqvist skrev:Som redan de gamla grekerna sa: "Never argue with a fool, they will lower you to their level and then beat you with experience."
Kan också stämma, även om det var länge sedan dom gamla grekerna pratade engelska.
Skulle lagt till en ;) Pärlor för... ;)

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » tis 26 feb 2013, 22:57

Börje Peratt skrev:Att beskylla någon utan bevis är en allvarlig kränkning.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Skriv svar