Är det polisens fel att bensintjuvarna dog? (Hjulstabron)

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Post Reply
Kartesius
Re: Polisens fel att bensintjuvarna dog

Post by Kartesius » Sat 16 Mar 2013, 14:27

Hedning wrote:Ja jag tog till en ytterlighet, jag menar ,ungefär, att om det är ok i vissa situationer men inte i andra så blir det en väldigt svår gränsdragning när det är ok med en broöppning.
Så om de initialt har snattat en chokladkaka och inte gjort något annat, är det okej med en broöppning då? Och vad tycker du själv om det är en "Breivik"? Är det okej då?

Suresh
Avstängd

Post by Suresh » Sat 16 Mar 2013, 15:42

När är det OK med pansarskott?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

kipphebel3

Post by kipphebel3 » Sat 16 Mar 2013, 16:03

När är det OK med pansarskott?
Snatteri? Det gäller att inte mista avskräckningsmomentet.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Hedning

Post by Hedning » Sun 17 Mar 2013, 18:48

Kartesius wrote:
Hedning wrote:Ja jag tog till en ytterlighet, jag menar ,ungefär, att om det är ok i vissa situationer men inte i andra så blir det en väldigt svår gränsdragning när det är ok med en broöppning.
Så om de initialt har snattat en chokladkaka och inte gjort något annat, är det okej med en broöppning då? Och vad tycker du själv om det är en "Breivik"? Är det okej då?
Nej, snattare av en chokladkaka tror jag ingen polis skulle beordra en broöppning för att stoppa.
Breivik, absolut broöppning eller blockering med lastbil eller liknande.

Som jag ser det är det polisens jobb att stoppa och ta fast brottslingar, hur de resonerade i detta fall vet jag naturligtvis inte, men jag tycker inte man kan belasta dem för att dessa körde ihjäl sig, hur tragiskt det än är i detta fall så har vi alla ett ansvar för vad vi gör .
Suresh wrote:När är det OK med pansarskott?
Vid krig?
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Kartesius

Post by Kartesius » Sun 17 Mar 2013, 19:52

Hedning wrote:Nej, snattare av en chokladkaka tror jag ingen polis skulle beordra en broöppning för att stoppa.
Men det skulle vara okej att göra det?

Hedning

Post by Hedning » Sun 17 Mar 2013, 20:36

Kartesius wrote:
Hedning wrote:Nej, snattare av en chokladkaka tror jag ingen polis skulle beordra en broöppning för att stoppa.
Men det skulle vara okej att göra det?
Nej, brottets grovhet måste ju stå i rimlig proportion till insatsen?
Förstår inte riktigt vart du vill komma?
Tage Danielsson

Kartesius

Post by Kartesius » Sun 17 Mar 2013, 20:53

Hedning wrote:Nej, brottets grovhet måste ju stå i rimlig proportion till insatsen?
På vilket vis menar du att insatsen är stor?

Hedning

Post by Hedning » Sun 17 Mar 2013, 22:22

Kartesius wrote:
Hedning wrote:Nej, brottets grovhet måste ju stå i rimlig proportion till insatsen?
På vilket vis menar du att insatsen är stor?
Engagerande av civila, stängning av väg, flyttande av stora föremål, olägenheter för "tredje man"???
Tage Danielsson

J.K Nilsson

Post by J.K Nilsson » Mon 18 Mar 2013, 00:18

Kartesius wrote:
Ja det är helt okej att hejda deras framfart om de kör så riskfyllt efter snatteriet.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Englund

Post by Englund » Mon 18 Mar 2013, 00:22

Om någon snattade och försökta rymma från polisen, skulle polisen misstänka att det är en grövre brottsling. Ingen antar, och bör ej heller göra så, att en i övrigt icke-kriminell person i fordon försöker rymma från polisen endast för snatteri. Och det är ju inte per se för snattandet man vill få stopp på fordonet, utan för att pelle, 6, hans mamma, deras hund samt bebin i barnvagnen riskerar att få inälvorna på gatan. Så ja, det är befogat med broöppning för att stoppa snattare!
Nu är då och framtiden är för alltid!

Kartesius

Post by Kartesius » Mon 18 Mar 2013, 07:08

Hedning wrote:Engagerande av civila, stängning av väg, flyttande av stora föremål, olägenheter för "tredje man"???
Reglerna säger inget om att man ska väga in den typen av aspekter. Så det kan inte vara avgörande för om åtgärden är "okej" eller inte.
J.K Nilsson wrote:Ja det är helt okej att hejda deras framfart om de kör så riskfyllt efter snatteriet.
Varför måste de köra riskfyllt för att det ska vara okej?
Englund wrote:Och det är ju inte per se för snattandet man vill få stopp på fordonet, utan för att pelle, 6, hans mamma, deras hund samt bebin i barnvagnen riskerar att få inälvorna på gatan.
Hur hänger det ihop med att snattarna misstänks vara grövre brottslingar?

pwm

Post by pwm » Mon 18 Mar 2013, 09:11

Kartesius wrote:Så om de initialt har snattat en chokladkaka och inte gjort något annat, är det okej med en broöppning då? Och vad tycker du själv om det är en "Breivik"? Är det okej då?
Igår eftermiddag när jag skulle korsa Göta Älv uppe vid Lilla Edet så var bron öppen, fast jag inte gjort någonting.

Thomas P

Post by Thomas P » Mon 18 Mar 2013, 10:17

Englund wrote:Om någon snattade och försökta rymma från polisen, skulle polisen misstänka att det är en grövre brottsling. Ingen antar, och bör ej heller göra så, att en i övrigt icke-kriminell person i fordon försöker rymma från polisen endast för snatteri.
Folk är konstigt nog olika. Du kanske inte skulle fly från polisen efter ett snatteri, uppenbarligen tror du dessutom att ingen annan skulle göra det, och än mer extremt att ingen annan tror att någon skulle kunna göra det. Jag får dock räcka upp handen och meddela att jag tillhör dessa "ingen". Folk gör alla möjliga dumheter, inklusive stjäl bensin och flyr från polisen efteråt.
Och det är ju inte per se för snattandet man vill få stopp på fordonet, utan för att pelle, 6, hans mamma, deras hund samt bebin i barnvagnen riskerar att få inälvorna på gatan.
Fast då riskerar istället en biljakt att få dem att börja vansinnesköra vilket gör att pelle, 6, hans mamma, deras hund samt bebin i barnvagnen riskerar att få inälvorna på gatan.
Så ja, det är befogat med broöppning för att stoppa snattare!
Ja, de snattar i alla fall inte mer!

Kartesius

Post by Kartesius » Mon 18 Mar 2013, 10:21

pwm wrote:Igår eftermiddag när jag skulle korsa Göta Älv uppe vid Lilla Edet så var bron öppen, fast jag inte gjort någonting.
Då hade det nog inget med dig att göra.

Urquhart

Post by Urquhart » Mon 18 Mar 2013, 10:45

Suresh wrote:När är det OK med pansarskott?
Om tjuvarna flyr i en stridsvagn. I andra fall så borde ett granatgevär eller kulspruta vara lämpligare.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Post Reply