Demokratiska Partiet - när H&K fick storhetsvansinne

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Demokratiska Partiet - när H&K fick storhetsvansinne

Inlägg av Tryggve » tor 20 jun 2013, 20:03

kipphebel3 skrev:
konservativa mainstreamorganisationer som exempelvis VoF
Aha.. Det är det vi är... Jag har alltid undrat..
Men 0,027% av Sveriges befolkning är ju medlemmar, klart att man blir en mainstreamorganisation då. Vad nu det är i praktiken.

Men nog är det lite kul att se rättshaverister och konspirationsteoretiker ryka ihop. Det är väl en bra illustration till det där att folk som börjar se konspirationer snart ser de överallt.
Fast då är det sällan kul längre.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 21 jun 2013, 10:55

Jonas K skrev:Sanningsrörelseprofilen och VoF-kritikern Mats Sederholm skriver på sin blogg Klar Sikt om hur det gick till när han kritiserade Demokratiska Partiets partiprogram och därför kom att drabbas av upphovsmannens vrede.
Mats Sederholm skrev:För någon månad sedan kritiserade jag ett partiprogram i tråden på en artikel. ....osv.....
Mer ur bloggen:
Vi behöver rörelser för att känna gemenskap men vi måste också vara beredda att syna varandra. Att dela på samma hatobjekt inom mainstreamvärlden betyder inte att man vill ha samma alternativa värld. För många är karriären inom det alternativa viktigare än kallet. Dessa avslöjar man genom att syna deras grundnormer och att syna ifall de som människor handlar på samma sätt som de budskap de raljerar med. Är de hobbyförändrare eller söker de verkligen efter en värld där hjärta, ärlighet, uppriktighet och en vidare demokrati är möjlig. Att lämna boxen och kliva ut till en jungfruvärld kräver en oerhörd längtan men också modet att släppa taget om alla ledstänger man hållit i innanför boxen.
Kan det vara så att rätt många ikläder sig en roll som "världsförändrare" bara för att försvara företeelser som man själv ser ekonomiska möjligheter i? Och att de då är lika lättretliga som man själv skulle vara om någon försöker stjäla ens plånbok?

Frågan är ju också om man dessutom borde granska denna skribents syften?
Ett annat exempel på grind/box-vakt är när Jan Guillou, som normalt skriver och säger så många klartänkta saker, plötsligt visar upp en annan sida då han ställs mot Julian Assange:

"Alldeles bortsett från skuldfrågan i våldtäktshistorien kan man alltså lugnt säga att Julian Assange är ett litet principlöst äckel. För att nu återigen uttrycka saken återhållsamt.".
Så det behövs bara att man har "fel" åsikt i en sak, så går man från hjälte till hopplös?

Tänk om Assange verkligen är skyldig till våldtäkterna? Får man inte vara öppen för den möjligheten, även om man uppskattar Wikileaks avslöjanden? Hur var det med att skilja på sak och person?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 21 jun 2013, 13:22

Tänk om Assange verkligen är skyldig till våldtäkterna? Får man inte vara öppen för den möjligheten, även om man uppskattar Wikileaks avslöjanden? Hur var det med att skilja på sak och person?
Precis. Det är ju inte så hemkt ovanligt att även förnuftiga människor, med bra ideer tänker med snoppen då de är berusade....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » sön 28 jul 2013, 18:12

Jag känner mig tveksam till hur Demokraternas tillförordnade ordförande förhåller sig till demokratiskt fattade beslut. Han pläderade redan i maj på sin debattblogg för civil olydnad i Skarvfrågan. I blogginlägget beskyllde han för övrigt mellanskarven för övergödningen av Östersjön samt syrebristen i densamma och anklagade skarvkramande forskare för att bryta mot de mänskliga rättigheterna
Peratt Debatt skrev:Sverige kan göra två saker. Gå ut ur EU och ta itu med problemet eller kräva att EU lyfter fridlysningen och öppnar för fri jakt. Civil olydnad kan, tills ett sådant beslut tas, säkert göra viss skillnad.
Nu har någon tagit herr tf ordförande på orden. På en ö i Östersjön har någon civilt olydig person tagit lagen i egna händer och massakrerat skarvungar.
Aftonbladet skrev:Någon har begått massmord på fågelungar på en ö i Östersjön.
130 fågelungar har hittats döda – kastade mot bergväggar.
På Facebook tycks tf ordförande ta tilltaget i försvar.
Börje Peratt skrev:Utrota mellanskarven med alla medel.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » sön 28 jul 2013, 20:36

Peratt Debatt skrev: borjeperatt
3 maj, 2013

Fick ett samtal som beskrev mellanskarvbevararna som ”Skarvquislingar”. Jämförelsen är inte dum. De är förrädare mot vårt land, vår natur och våra djur.
Jämförelsen med en nazistisk spion är... jag vet inte. Fel?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 28 jul 2013, 20:41

Jonas K skrev:I blogginlägget beskyllde han för övrigt mellanskarven för övergödningen av Östersjön
Mellanskarven äter fisk, eller hur? Så den gödning den utför i Östersjön är ju då rimligtvis med sånt som från början kom från Östersjön. Hur kan det bli övergödning av det?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 29 jul 2013, 22:04

micke.d skrev:
Jonas K skrev:I blogginlägget beskyllde han för övrigt mellanskarven för övergödningen av Östersjön
Mellanskarven äter fisk, eller hur? Så den gödning den utför i Östersjön är ju då rimligtvis med sånt som från början kom från Östersjön. Hur kan det bli övergödning av det?
Eftersom de har ont uppsåt och hatar allt som lever så äter de givetvis fisk utanför Östersjön men dumpar sina ondskefulla rester där.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 30 jul 2013, 02:27

Men skit är ju det naturligaste som finns och ingenting som är naturligt kan ju vara dåligt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tis 30 jul 2013, 05:10

Skurt skrev:Det gäller nog bara riktig medicin. Att granska det andra är ju antihumanism, förföljelse, brott mot mänskliga rättigheter och nazism mm.
Var anmäler man sig?

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » sön 25 aug 2013, 08:42

Börje har gjort ett nytt försök att lansera Demokraterna på Newsvoice (Webcite) vilket lett till en spretig diskussion med i nuläget 44 kommentarer. Återigen är dock Sederholm där för att förstöra Peratts projekt vilket får Peratt att leverera en rejäl svada med förklenande omdömen om hans person.
Börje Peratt skrev:Den rigide sätter ut en kurs och kör rakt fram oavsett ”klar sikt”, radikal och rakt på grund.

Den flexible har en vision utifrån ideal men där situationen, medmänniskorna och landskapet påverkar. Det kallas ”Anpassat ledarskap” (situational leadership).

Den låsta rigida principen leder till auktoritärt styre och den sortens förvirrande angrepp som Mats sysslar med.

Den inkännande flexibla, lyhörda medmänskligheten leder till demokratiskt samspel och den sorts dialog du kan ta del av lite högre upp. Den sortens samverkan som bygger på kommunikation och lagspelarens kvaliteter.

Har man aldrig spelat i ett lag eller jobbat i en större gemenskap utifrån allas likvärdighet kanske man inte förstår detta.

Mats har uttalade fördomar som påminner om mobbares attityder kring helt irrelevanta kriterier. Han har inte ens förmåga att diskutera sakfrågor utan att det blir angrepp som faktiskt väljer bort fakta och bara står för en i förväg uppställd fördom. Denna skillnad är avgörande.

De tre punkter han påstår att Demokraterna inte gjort upp med finns tydligt presenterade i programmet. Antingen har Mats inte läst eller inte velat förstå.

Jag tror gott om människan men inser att det svåraste motståndet utgörs av de rigida och psykopaterna. Mats lierar sig med de rigida och hans tänkande om människan som robot ligger nära Richard Dawkins syn på människan som en maskin.

Jo Mats ägnar mycket energi till att grusa och stoppa initiativet med Demokraterna och marginell eller ingen energi till dialog. Tro mig jag har försökt.

Vissa brus är svåra att nå genom.

/Börje
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » sön 25 aug 2013, 12:27

Peratts sågning av VoF-kritikern Mats Sederholms person fortgår på traditionellt Perattskt vis.
Börje Peratt skrev:Nej Mats du klarar inte sakfrågorna och går på i ullstrumpor om ”lögner”. Precis som voffare gör då de inte klarar debatt. Profilen beskriven här: http://newsvoice.se/2011/12/20/antihuma ... ga-profil/

Några tydliga drag i denna profil är:

- Man saknar empati och förståelse för andra.
- Man klarar inte av att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov.
- Man har dålig självinsikt och oförmåga att hantera kritik.
- Man anser sig stå över andra och deras värld.
- Man är arrogant och högdragen i sitt beteende, i sina attityder och i sina omdömen om andra.
- Man är avundsjuk på andra och omvandlar det till att störa och förstöra för dem som har det man själv saknar.
- Man vägrar acceptera oönskade fakta och kallar andra för lögnare och bedragare.
. Några lär sig social kompetens som teknik och kan förställa sig för att vinna förtroende som man sedan utnyttjar i destruerande avsikt.
Hmmm, undrar hur många egenskaper Peratt själv kan bocka av på den listan.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 25 aug 2013, 16:59

Som man känner sig själv känner man andra...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » mån 26 aug 2013, 20:45

Debatten mellan Sederholm och Peratt om framtidens samhälle rasar vidare i kommentarsfältet på Newsvoice. Mot Peratts politik som tycks vara 70-talets Centerparti kryddat med lite alternativmedicin och andra Perattska skötebarn står Sederholms närmast anarkistiska utopi fri från hierarkier.

Även om Sederholm framstår som trevligare och resonablare så skulle jag dock om jag var tvungen att välja faktiskt hellre sätta Peratt vid rodret än Sederholm. Om Peratt styrde Sverige skulle yttrandefriheten på nätet förvisso vara ett minne blott och den kinesiska mellanskarven skulle ha gjort sitt. Det skulle man dock kunna leva med, man vet i alla fall vad man får.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » tis 27 aug 2013, 07:07

Jonas K skrev:Debatten mellan Sederholm och Peratt om framtidens samhälle rasar vidare i kommentarsfältet på Newsvoice. Mot Peratts politik som tycks vara 70-talets Centerparti kryddat med lite alternativmedicin och andra Perattska skötebarn står Sederholms närmast anarkistiska utopi fri från hierarkier.

Även om Sederholm framstår som trevligare och resonablare så skulle jag dock om jag var tvungen att välja faktiskt hellre sätta Peratt vid rodret än Sederholm. Om Peratt styrde Sverige skulle yttrandefriheten på nätet förvisso vara ett minne blott och den kinesiska mellanskarven skulle ha gjort sitt. Det skulle man dock kunna leva med, man vet i alla fall vad man får.
Hoho, detta var det roligaste jag läst på länge XD
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 27 aug 2013, 11:39

Jonas K skrev:Debatten mellan Sederholm och Peratt om framtidens samhälle rasar vidare i kommentarsfältet på Newsvoice
:shock: Vilka lirare! :shock: Finns dom på riktigt?

I det fall de nu gör det kan jag omöjligen se nån annan lösning än att var och en går till sitt och bildar varsitt enmansparti.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar