Demokratiska Partiet - när H&K fick storhetsvansinne

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Jonas_R

Re: Demokratiska Partiet - när H&K fick storhetsvansinne

Inlägg av Jonas_R » fre 22 mar 2013, 17:21

Är man säker på att "systerpartiet" inte är Ny Demokrati? Om Ian och Bert kunde, så kan väl Sasser och Peratt? XD
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
Skurt

Inlägg av Skurt » lör 23 mar 2013, 14:26

Här är deras facebooksida också där de erkänner vilka som ligger bakom och man även kan läsa lite kommentarer. Verkar inte som nån länkat den hittills i tråden. http://www.facebook.com/pages/Demokrate ... 0137915646

Visserligen är det väl uppenbart vilka som ligger bakom och de försöker ju inte direkt dölja det heller. Men om man ser endast till partiets hemsida finns inget där och det känns lite suspekt att ragga medlemmar till ett parti som saknar uppgifter om vilka det är. Jag skulle iallafall inte betala medlemsavgift till ett anonymt parti, även om dess åsikter hade stämt med mina. Förvisso kan jag förstå om de först vill få in medlemmar och sen ha nån sorts partistämma som utser ledning, men en interrimstyrelse och stadgar hade väl varit lämpligt till en början om man vill verka seriös.

En av kommentarerna på facebook föreslår samarbete med Enhet, ett annat parti som funnits ett tag och figurerade i ett TV3-program om udda småpartier 2006. Här är deras eget inslag.
Jag är inte den riktiga Skurt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 23 mar 2013, 15:56

Skurt skrev:Visserligen är det väl uppenbart vilka som ligger bakom och de försöker ju inte direkt dölja det heller.
Min hjälpsamma kommentar fimpades. :-) Den på Tobbes sida godkändes däremot, har besvarats av Peratt och deras dyslexi-nick Tern.

Kritik besvaras som vanligt med universalsvaret "Jante".
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 24 mar 2013, 08:18

devadatta skrev:Epic lulz, för att använda kidsens språk.

Sassersson har delat den på facebook. Den 13 mars skrev han såhär:
Sassersson skrev:Det börjar hända saker. Träffar andra profiler och opinionsbildare i Riksdagens lokaler under ett slutet heldagsevenemang under fredagen. Temat är bla framtidens vård i Sverige, förändringsprocesser i samhället och medias roll. Återkommer med en rapport om möjligt.
Sassersson har även lagt upp en spegling av Hitlervideon om Gesus identitet med den vid det här laget föga förvånande titeln "Hitlers Vetenskap & Folkbildning och Gesus jagas av antinazister". Det låter likt facebooksidan "Vit Makt och Folkbildning som startades i tisdags.
Man undrar hur det står till med demokratin om Sasserson, en IT-konstult, anses vara kunnig inom vård på makronivå. Ett erkänt rätt svårt ämne.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » sön 24 mar 2013, 09:56

Hexmaster skrev:Kritik besvaras som vanligt med universalsvaret "Jante".
Ja den perattska historieskrivningen är redan påbörjad för att vända detta Fiaskobo till ännu ett $uccebo.
Börje Peratt skrev:Jag ville med artikeln och idén om Demokraterna ha en debatt och starta diskussion och det har ju inlägget lyckats med. Så därvidlag är det en stor framgång.
Jag antar att Mats Sederholm snart kan förvänta sig en egen djupare diagnos signerad partistiftaren.

Sasser har nu stängt av och rensat i de över hundra kommentarerna till namninsamlingen efter att Börje fått sista ordet. Så mycket för att andra skulle få påverka partiprogrammet alltså...

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » sön 24 mar 2013, 10:03

pema skrev:Jag antar att Mats Sederholm snart kan förvänta sig en egen djupare diagnos signerad partistiftaren.
Varför det? (Jag har inte riktigt hängt med.)

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » sön 24 mar 2013, 10:15

Hur går det för dem, jag kan nästan bidra med en underskrift för att de skall kunna skapa sitt parti. Att skapa ett parti är nämligen inte värt något alls om man inte lyckas få folk att rösta på det i en utsträckning så att man, i ett första steg, når gränsen för att få gratis valsedlar (1% av rösterna i förra valet) eller tom partistöd (2,5%).

Om de får ens 1500 röster i nästa val så skall jag äta ett exemplar av folkvett, kryddat med homeopatiskt utspädda kryddor från Saltå kvar...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 24 mar 2013, 10:21

Grape skrev:...jag kan nästan bidra med en underskrift för att de skall kunna skapa sitt parti.
En jättebra idé, klart vi ska hjälpa Sassersson och Perrat med att skapa partiet. Skriv under nu!

Mitt namn finns nu på listan.
Senast redigerad av 1 ulltand, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » sön 24 mar 2013, 10:22

calle555 skrev:Varför det? (Jag har inte riktigt hängt med.)
Börje vill få det till att det var Sederholm (som driver sidan Klar sikt) som vände de initialt positiva reaktionerna på partiet och fick jantegemenskapen med sig:
Börje Peratt skrev:Publicering av artikel på Newsvoice väckte både uppmuntran och den lilla men högröstade jantegemenskapen.
Till en början blev det väldigt positiva och uppmuntrande kommentarer av artikeln på Newsvoice. Men sedan var det några ”kritiker” som tog över som tyckte att ”så här får man inte göra”. Det var uppenbart att man inte läst Demokraternas förslag eftersom man tyckte att det borde innehålla åsikter som redan fanns.
Sederholm jämförs vidare med en sektledare:
Börje Peratt skrev:Det sänder kalla kårar och vi kan föreställa oss sektledarens krav på att alla ska underordna sig och rätta in sig under den som har klar sikt.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 mar 2013, 10:54

Tryggve skrev:Behöver man verkligen 1500 namnunderskrifter för att registrera ett partinamn?

EDIT: aha, man behöver det för att ställa upp i riksdagsvalet....
Man kan ställa upp utan att registrera partinamnet, men registreringen innebär att ingen annan kan använda partinamnet i val.
http://www.val.se/det_svenska_valsystem ... index.html
(punkt 5)
Edit: förtydligande.
Senast redigerad av 1 Mats Einarsson, redigerad totalt 0 gånger.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 mar 2013, 10:59

Det funkar för övrigt inte att samla in namnen via nätet.
Valmyndigheten skrev:Partiet måste visa att ett antal personer stöder anmälan om registrering av partibeteckningen. Dessa personer ska ha rösträtt i det val som registreringen gäller för (vid tidpunkten för underskriften).

På blanketten för namnunderskrifter ska personerna personligen skriva sitt personnummer (10 siffror), vilken kommun de är folkbokförda i samt namnteckning.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 24 mar 2013, 12:49

Mats Einarsson skrev:Det funkar för övrigt inte att samla in namnen via nätet.
XD Så Tobbes fina namninsamling är ingenting?

Nå... Det duger alltid att skylla på när de inte ställer upp i val, att de inte fick sina 1500 namn på grund av Jante, VoF & co.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » sön 24 mar 2013, 13:11

Äh, det var säkert planerat att det skulle gå i stöpet så att de fick ett nytt exempel på hur deras humanistiska visioner motarbetas av alla onda krafter som makthavare och jantelag. Att ha haft ambitionen att starta ett parti låter alltid bra och när detaljerna i denna historia är glömd kan de alltid frisera sanningen lite i deras CV där detta projekt finns med.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 24 mar 2013, 14:49

pema skrev:
Hexmaster skrev:
Jonas K skrev:Kul att se att de ska driva den gamla Perattska käpphästen "Utrota den kinesiska mellanskarven!" också.
Den kände jag inte till så jag blev paff av det där utfallet... Det var en intressant att man försöker framställa den vanliga storskarven som en invasiv art.
Det är nog snarast ett utslag av svågerpolitik, eller rättare sagt brödrapolitik. "Legenden Fiskeguide Hans Nordin" är nämligen Peratts brorsa (även om han aldrig nämner det i sina intervjuer) och har nog inspirerat Demokraternas fiskepolitik. Återstår att se om någon nappar på röstfisket.
De kommer nog att torska. Det är ingen som ids när valfläsket är så mört.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 24 mar 2013, 14:50

När kommer de att lansera den världsomspännande organisationen "Unified Nations"?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Skriv svar