Cultural appropriation

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Cultural appropriation

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 04 sep 2013, 20:14

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Problemet är väl inte härmning, utan om man "lägger beslag".
Vilket innebär vadå, egentligen?
Menar du den semantiska skillnaden mellan att "härma" och att "lägga beslag"?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 04 sep 2013, 22:08

Zartax skrev:
Grävling skrev:Jag tyckte nog hela diskussionen om just twerking verkade lite överdriven tills jag anade på ett klipp att artisten hade använt svarta kvinnor som props på scenen? Kan det stämma? I så fall känns kritiken mer rimlig, å andra sidan snarare som rasism än som cultural appropriation?
Och hade hon inte använt svarta dansare just för att undvika den situationen hade hon blivit anklagad för rasism och diskriminering. Yay! :O=
... jag tror som Zartax, damned if you do & damned if you don't, i detta fall.
Dock håller jag med om att det är illa om Miley har använt svarta dansare som rekvisita-rumpor i sin show.
How did no one, for example, think that having voluptuous, black backup dancers figure as meat for Cyrus' slapping was offensive?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 04 sep 2013, 22:11

Dûrion Annûndil skrev:
Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Problemet är väl inte härmning, utan om man "lägger beslag".
Vilket innebär vadå, egentligen?
Menar du den semantiska skillnaden mellan att "härma" och att "lägga beslag"?
Nej, jag menar den faktiska skillnaden. Att härma är inte att lägga beslag på. Så hur lägger man beslag på kultur?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 04 sep 2013, 22:25

Zartax skrev:Nej, jag menar den faktiska skillnaden. Att härma är inte att lägga beslag på. Så hur lägger man beslag på kultur?
Man kan plagiera, dvs framställa sig själv som upphovsman till någon annans verk.

Det är nästintill omöjligt att komma undan med egentliga plagiat; det går i allmänhet att utreda vem som är upphovsman. Och i branscher som inte är upphovsrättsskyddade, bl a trolleri och ståuppkomik, handlar det om yrkesheder.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 04 sep 2013, 22:45

Zartax skrev:Nej, jag menar den faktiska skillnaden. Att härma är inte att lägga beslag på.
Ja, det var väl det jag skrev?
Zartax skrev:Så hur lägger man beslag på kultur?
Inte genom att bara anamma den i alla fall. Benämningen förutsätter väl just något illvilligt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 04 sep 2013, 22:52

Det som slår mig är att det väldigt sällan är hela folkslag eller kulturer som är under-privilegierade. Om vi tar ett exempel som muslimer; det finns gott om muslimer som är otroligt privilegierade på alla sätt och vis. Och så finns det muslimer som är helt klart o-privilegierade.

Likaså gäller det andra folkslag och religioner.

Är det dags att börja se kränkthet som något som faktiskt drabbar personer av kött och blod, inte hela folkslag eller hela grupper av människor?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » fre 06 sep 2013, 09:50

Zartax. Fast i texterna om det så nämndes de inte som vanliga dansare, vilket väl hade varit en annan sak. Nåja jag såg inte ordentligt, har inte sett hela klipp och vet inte om det var exakt från det aktuella heller. (Det lilla jag såg var en dans som inte såg så rolig ut, förhoppningsvis isf ngt som hånar artisten och inte hennes egna upplägg i så fall)

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » fre 06 sep 2013, 10:04

Borde det inte egentligen vara mer rakt på att diskutera konstnärinnan som ägnar sig åt samisk konst och som hävdar att hon borde få kalla sig same eftersom hon känner sig som en same. Medan samerådet hävdar att hon inte har de släktförbindelser som krävs och därmed inte borde.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5477322
Lisa Vipola studerar just nu vid Umeå Konsthögskola. Hon är uppvuxen i Jukkasjärvi och det var miljön där som fick henne att inse vem hon var. Som nybliven same slöjdar hon nu sameslöjd. De material hon använder sig av är till exempel imitationsskinn, syntetisk tråd och ståltråd. Om det är äkta eller inte lämnar hon till betraktaren att bedöma.

– Det känns naturligt att börja med den eftersom jag alltid varit intresserad av hantverk, för att närma mig min samiska identitet.
Det är ju lite svårare? Det är väl självklart att vem som helst måste få hålla på med sameslöjd? Men får vem som helst kalla sig same? Är det falsk marknadsföring? (ingen aning om vad jag tycker). (kan jag bli Navajo? Och hur går gränserna egentligen, det är ju helt självklart att jag inte skulle kunna kalla mig latina.)

För den andra diskussionen om att ta svart musik och twerking känns inte riktigt som cultural appropriation. Får inte en vit tös eller gosse ha en svart artist som sin absolut största idol, härma artisten framför spegeln, inspireras av soundet och sedan själv bli artist som äldre?

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 06 sep 2013, 11:15

Du har helt rätt, det är rimligare att diskutera ditt exempel. Jag har litet svårt att acceptera att man kan kalla sig som same för att man känner sig som same. Ifall du inte tydliggör vad du menar så vilseleder du ju i alla fall. Det tycker jag är saken kärna här: när man vilseleder är det inte längre okej.

Sensemaker

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 06 sep 2013, 12:28

Sensemaker skrev:Jag har litet svårt att acceptera att man kan kalla sig som same för att man känner sig som same.
Definitivt, "x är y omm x känner sig vara y" är inte tillräckligt skarp definition av egenskaper för personer. Men andra extremen är väll lika dåligt; född same alltid same född osame alltid osame, blir litet väl extremt så-kallat "rasistiskt"?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 06 sep 2013, 12:30

tonyf skrev:
Sensemaker skrev:Jag har litet svårt att acceptera att man kan kalla sig som same för att man känner sig som same.
Definitivt, "x är y omm x känner sig vara y" är inte tillräckligt skarp definition av egenskaper för personer. Men andra extremen är väll lika dåligt; född same alltid same född osame alltid osame, blir litet väl extremt så-kallat "rasistiskt"?
Jag har för mig att jag läst någon regel om att man skall kunna språket hjälpligt åtminstone. Det blir väl så rimligt en kort regel kan vara.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 06 sep 2013, 15:02

Sensemaker skrev:
tonyf skrev:
Jag har för mig att jag läst någon regel om att man skall kunna språket hjälpligt åtminstone. Det blir väl så rimligt en kort regel kan vara.

Sensemaker
Visst är det svårt att definiera vem som är vad, men när det gällde språket så har de skandinaviska länderna historiskt sett aktivt förbjudit språket så att mängden samisk-talande samer till slut var ganska liten. Nu stödjer man aktivt lärandet av samiska. Men att diskvalificera pga att någon inte talar samiska vore helt enkelt vanskligt.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 06 sep 2013, 15:48

Grävling skrev:Det är ju lite svårare? Det är väl självklart att vem som helst måste få hålla på med sameslöjd? Men får vem som helst kalla sig same? Är det falsk marknadsföring? (ingen aning om vad jag tycker). (kan jag bli Navajo? Och hur går gränserna egentligen, det är ju helt självklart att jag inte skulle kunna kalla mig latina.)
Räcker det med att känna sig som kvinna för att kalla sig kvinna?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 06 sep 2013, 16:18

Enligt en majoritet av HBT(q)-rörelsen, ja. Men det finns en och annan radikalfeminist som inte håller med.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 06 sep 2013, 18:33

Knurd skrev:Enligt en majoritet av HBT(q)-rörelsen, ja. Men det finns en och annan radikalfeminist som inte håller med.
Men att känna sig som same räcker inte för att kalla sig same?

Skriv svar