Cultural appropriation

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Cultural appropriation

Inlägg av Knurd » fre 06 sep 2013, 18:37

För att få rösträtt i sametinget behöver man anse sig vara same, och antingen tala samiska, eller göra gällande att minst en förälder eller far/morförälder har talat samiska.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 07 sep 2013, 08:13

Bara för att kanske ta ett mer gripbart exempel, så har användandet av maskotar och lagnamn baserade på ursprungsbefolkningen diskuterats som just cultural appropriation. Mest framträdande är Redskins, vars namn väl idag är att jämföra med att de skulle heta "Niggers".
The Smithsonian’s National Museum of the American Indian presents “Racist Stereotypes and Cultural Appropriation in American Sports,” a symposium and community conversation Thursday, Feb. 7, 2013, from 10 a.m. to 5:45 p.m. in the museum’s Rasmuson Theater in Washington, D.C.

“What better place to address this issue than the Smithsonian’s National Museum of the American Indian on the National Mall,” said Kevin Gover (Pawnee), director of the museum. “The Smithsonian Institution is the ideal forum to bring people together to ask tough questions.”

The lively panel discussions will feature sports writers, scholars, commentators, authors and representatives from Indian nations and the NCAA. Panelists will explore the mythology and psychology of stereotypes in sports, the history of ethnic “identity theft” and recent efforts to retire and revive “Native American” sports references at the University of Oklahoma, Stanford University, Dartmouth College and Syracuse University.
http://newsdesk.si.edu/releases/native- ... can-indian
For Native Americans, this isn’t a new conversation, and it has never been just a question of one sports team name’s racist etymology. It’s a question of understanding the larger context that allowed the team to be called the Redskins in the first place. Among the many nuances of dynamic, diverse, and contemporary Indian culture, there is the bigger point: Cultural appropriations are way more widespread than mascots.
http://www.bustle.com/articles/3695-nat ... ontroversy
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » mån 09 sep 2013, 13:35

Räcker det med att känna sig som kvinna för att kalla sig kvinna?
Ja det gör det ju nu, och har gjort i andra tider också (att gender var mer flytande, en dotter utan bröder kunde bli "man" osv i vissa kulturer).

Det gör det onekligen extra intressant. Man kan kalla sig kvinna om man känner sig som kvinna, men kan man kalla sig Navajo om man känner sig som Navajo. Var går gränsen, behöver man ha vuxit upp fostrad av befolkningen? adopterad? (jo självklart) Kan man som vuxen bo granne med en kultur och vara intresserad av den och därmed kalla sig för same? eller kanske vuxit upp i ett samhälle där många vänner var en viss folkgrupp och vilja kalla sig/bli Khoikhoi. Kan man gifta sig till att bli det eller är det först barnen? Kanske räcker det med att jag läser på och börjar med en viss stil på konsthantverk här i Sverige och önskar att jag vore Navajo?

Nationsgränser är ju så mycket enklare, man blir svensk/britt när man har medborgarskapet helt enkelt eller kan kalla sig i alla fall (eller har jag fel där kanske också, man kanske blir det innan.).

Men frågan är ju egentligen inte om hon får kalla sig same eller inte (tydligen fritt fram om hon lär sig samiska då, lät inte så i intervjun) utan om man har "approprierat" kultur när man ägnar sig åt samehantverk, lägger på en konstnärlig vridning och kallar sig same. Kanske inte om man växte upp med det.

Eller framför allt, kan jag köpa ett par Minnetonka moccasiner för att de är extremt bekväma och ser trevliga ut. Eller måste jag hålla mig till jumpadojor.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 09 sep 2013, 14:34

Zartax skrev:att känna sig som same räcker inte för att kalla sig same?
Inte i juridisk mening. Det är ju så med just samer att de på grund av att de är samer har en del rättigheter som icke-samer inte har. Därför finns det regler kring vilka som i juridisk mening anses vara samer.

Det finns ju regler kring vilka som i juridisk mening är svenskar också, av liknande skäl. Man är inte svensk medborgare för att man känner sig som en svensk.

Att man i juridiken tillämpar såna här regler av olika slag, har det egentligen med trådfrågeställningen att göra?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 09 sep 2013, 15:39

Zartax skrev:Räcker det med att känna sig som kvinna för att kalla sig kvinna?
I Argentina kan medborgare byta juridiskt kön på egen begäran.

En sådan reform skulle förmodligen slå undan benen för positiv särbehandling.
Adrumdrum.

Nils D

Inlägg av Nils D » mån 09 sep 2013, 15:58

Dynamiken mellan vad man själv anser om sig själv och vad andra tycker och går med på är sällan given. Sverige tillhör även slonkerna
Jag tillhör folkgruppen slonker. Det har jag alltid gjort. Om du som läser detta inte bor på någon av öarna utanför Göteborg är du också en slonka precis som jag. Det är nämligen vad vi fastlandsbor kallas av öborna där. Och för att räknas som riktig öbo ska minst tre generationer bakåt ha bott på ön.

Detta är inget problem för de flesta av oss. Men vem som anses tillhöra en identitet är sprängstoff i den svenska integrationsdebatten. Detta är inte abstrakta hårklyverier mellan världsfrånvända akademiker, utan något som många i dag funderar över.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 10 sep 2013, 08:01

Dûrion Annûndil skrev:Bara för att kanske ta ett mer gripbart exempel, så har användandet av maskotar och lagnamn baserade på ursprungsbefolkningen diskuterats som just cultural appropriation. Mest framträdande är Redskins, vars namn väl idag är att jämföra med att de skulle heta "Niggers".
Sedan finns det ju en smått absurd form av "cultural appropriation" där en grupp använder andra gruppers öknamn på första gruppen för att beteckna sig själva i någon sorts kaxigt "överdriven concessio-försvar" ("yes and I'm proud of it").

Amerikanska poliser använder öknamnet "cop" om sig själva. Cromwells soldater tog till sig öknamnet "rundhuvuden". Det finns ett öknamn för holländska sjömän som jag glömt som hollänska sjömän tog till sig. Homosexuella tvekar inte att använda ordet "bög" om sig själva. Människor från norra USA drar sig inte för att kalla sig "yankees". Ordet "ateist" började som ett rent skällsord. Sansculotterna var ett öknamn som revolutionens radikala tog till sig. De intellektuella var ett hånfullt öknamn som antidreyfusarderna använde om dreyfusarderna. Edmund Burke's politiska och ideologiska motståndare tog uttrycket "swinish horde", som de menade att Burke använt för att beteckna vanligt folk, som beteckning på sig själva.

Finns det någon annan än Homer Simpson som skulle kritisera den här formen av "cultural appropriation".

Sensemaker

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 10 sep 2013, 08:52

Dûrion Annûndil skrev:Bara för att kanske ta ett mer gripbart exempel, så har användandet av maskotar och lagnamn baserade på ursprungsbefolkningen diskuterats som just cultural appropriation. Mest framträdande är Redskins, vars namn väl idag är att jämföra med att de skulle heta "Niggers".
Samtidigt visar det på nyanser i rasismen. Jag tvivlar på att någon skulle kommit på tanken att kalla ett lag för "niggers", de svarta såg som enbart underlägsna. Visserligen diskriminerades även indianer, men samtidigt fanns ett romantiskt skimmer över dem. Märks även på hur många fler vita familjer som talar om att de har förfäder som är indianer än svarta.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 10 sep 2013, 10:03

Sensemaker skrev:
Sedan finns det ju en smått absurd form av "cultural appropriation" där en grupp använder andra gruppers öknamn på första gruppen för att beteckna sig själva i någon sorts kaxigt "överdriven concessio-försvar" ("yes and I'm proud of it").

Amerikanska poliser använder öknamnet "cop" om sig själva. Cromwells soldater tog till sig öknamnet "rundhuvuden". Det finns ett öknamn för holländska sjömän som jag glömt som hollänska sjömän tog till sig. Homosexuella tvekar inte att använda ordet "bög" om sig själva. Människor från norra USA drar sig inte för att kalla sig "yankees". Ordet "ateist" började som ett rent skällsord. Sansculotterna var ett öknamn som revolutionens radikala tog till sig. De intellektuella var ett hånfullt öknamn som antidreyfusarderna använde om dreyfusarderna. Edmund Burke's politiska och ideologiska motståndare tog uttrycket "swinish horde", som de menade att Burke använt för att beteckna vanligt folk, som beteckning på sig själva.

Finns det någon annan än Homer Simpson som skulle kritisera den här formen av "cultural appropriation".
Det kallas Reappropriation. Och det finns ju en och annan "kränkt vit man" som klagar på att "Varför får jag inte säga så när de får säga så själva?"...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 10 sep 2013, 10:10

Thomas P skrev:
Samtidigt visar det på nyanser i rasismen. Jag tvivlar på att någon skulle kommit på tanken att kalla ett lag för "niggers", de svarta såg som enbart underlägsna. Visserligen diskriminerades även indianer, men samtidigt fanns ett romantiskt skimmer över dem. Märks även på hur många fler vita familjer som talar om att de har förfäder som är indianer än svarta.
Ja, 1800-talssynen på indianerna som målade dem som "ädla vildar" var visserligen positivare än den om svarta som bara vildar, men fortfarande var det ju en fantasibild som definierade vad en "Indian" var utan egentlig koppling till indianer.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 10 sep 2013, 11:10

Dûrion Annûndil skrev:
Sensemaker skrev:

Det kallas Reappropriation. Och det finns ju en och annan "kränkt vit man" som klagar på att "Varför får jag inte säga så när de får säga så själva?"...
Hm, det ordet kände jag inte till. Tack.

Jag är dock litet skeptisk till termens konstruktion. Ordet "ateist" tillhörde teisterna och var teisternas skällsord och nedsättande term för de som inte trodde på gud (eller de som teisterna tyckte var dåliga människor i allmänhet). Ateisterna tog det. De tog inte tillbaka det.

Nå, att försöka kämpa mot etablerat språkbruk kan en stor och välmotiverad grupp möjligtvis lyckas med för en enskild är det hopplöst och fånigt.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 10 sep 2013, 11:34

"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Skriv svar