Lambertz

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Bör Lambertz avgå

Ja
62
75%
Nej
17
20%
Annan motivering
4
5%

Antal röster: 83

Cytokrom C

Re: Lambertz

Inlägg av Cytokrom C » tor 25 jun 2015, 18:38

Xerxes skrev:Frågan är om vi inte måste ta Göran Lambertz bevisvärdering på största allvar!

Jag klipper här inledningen av http://goranlambertz.se/book-extra/bevi ... apstestet/, men hela texten finns alltså där tillgänglig.

"Bevisvärdet av kunskapstestet
av Göran Lambertz, den 14 juni 2015
Sammanfattning av promemorian...osv
Detta är bara ännu ett exempel på hur L sprider vilseledande fakta i fallet. Sanningen är att det s.k. minnestestet har sådana metodologiska brister att det helt saknar bevisvärde, vilket borde stå klart för var och en som läst resningsansökningarna. Det man har jämfört är den "sanning" man fått fram ur Bergwall efter otaliga ledande förhör (bortsett från alla felaktigheterna som Bergwall också lämnat) med frågor ställda till försökspersonerna. Har för mig att Bergwalls svar i något fall även använts som facit. Expertutlåtande från resningsansökningen här.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » fre 26 jun 2015, 12:20

Cytokrom C skrev:
Xerxes skrev:Frågan är om vi inte måste ta Göran Lambertz bevisvärdering på största allvar!

Jag klipper här inledningen av http://goranlambertz.se/book-extra/bevi ... apstestet/, men hela texten finns alltså där tillgänglig.

"Bevisvärdet av kunskapstestet
av Göran Lambertz, den 14 juni 2015
Sammanfattning av promemorian...osv
Detta är bara ännu ett exempel på hur L sprider vilseledande fakta i fallet. Sanningen är att det s.k. minnestestet har sådana metodologiska brister att det helt saknar bevisvärde, vilket borde stå klart för var och en som läst resningsansökningarna. Det man har jämfört är den "sanning" man fått fram ur Bergwall efter otaliga ledande förhör (bortsett från alla felaktigheterna som Bergwall också lämnat) med frågor ställda till försökspersonerna. Har för mig att Bergwalls svar i något fall även använts som facit. Expertutlåtande från resningsansökningen här.
Om man imponeras av bevisvärdet av "kunskapstestet" och anser att det inte kan bero av slumpen(tillsammans med ledande förhörsfrågor, vallning osv.. ) så borde man också bli oerhört imponerad av detta: https://www.youtube.com/watch?v=X1uJD1O3L08 Tio i rad, vad är sannolikheten för det? :roll:
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » fre 26 jun 2015, 13:03

Han är ju dessutom otroligt försåtlig, den gode Lambertz. Han vet förstås mycket väl att bevisvärdet av Christiansons test grundligt pulvriserades i resningsansökningarna och befanns av hovrätterna vara av i princip intet värde ur bevishänseende.

Lambertz låter sig dock inte nedslås av obekväma fakta, istället räknar han kallt med att väldigt många som läser vad han skriver och lyssnar på honom inte orkar sätta sig in i allt material som finns kring fallet – och för många i den gruppen kan säkert hans ”sannolikhetsberäkningar” imponera. Då kan han enkelt och geschwint glida förbi huvudteserna i kritiken mot testet och på fullaste allvar konstatera att skillnaderna i förutsättningarna mellan Quick och försökspersonerna endast marginellt påverkar resultat av testet.

Notera också den lilla texten om att Christianson minsann diskuterat metoden med ”en professor i statistik” som menat att förutsättningarna för testet var fullt godtagbara. Det är ett exempel på en typisk ”Lambertzare”, ett helt overifierat påstående som läggs in sådär lite förbigående och som om det vore sant, skulle ställa testets vetenskapliga relevans i en helt annan dager eftersom det i så fall motsäger den analys av testet som Richard L Sjöberg gjorde inför resningarna. Skulle vara intressant att få reda på vem denna okända professor är och på vilka grunder hen underkänner Sjöbergs analys...
Troende på ett liv före döden

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 26 jun 2015, 19:16

tiso skrev:Notera också den lilla texten om att Christianson minsann diskuterat metoden med ”en professor i statistik” som menat att förutsättningarna för testet var fullt godtagbara. Det är ett exempel på en typisk ”Lambertzare”, ett helt overifierat påstående som läggs in sådär lite förbigående och som om det vore sant, skulle ställa testets vetenskapliga relevans i en helt annan dager eftersom det i så fall motsäger den analys av testet som Richard L Sjöberg gjorde inför resningarna. Skulle vara intressant att få reda på vem denna okända professor är och på vilka grunder hen underkänner Sjöbergs analys...
Jag har haft en del kommunikation med Lambertz. Han vill inte säga vem experten är utan hänvisar till Christianson som aldrig har svarat på mina brev. I Quickologi står det att det är delade meningar i Quicklaget om mediastrategi, där Lambertz tycker att de ska vara med i media medan Christianson vill undvika det. Mitt intryck är att Christianson skyr uppmärksamhet om Quickfallen och inte vill att något nytt ska komma upp. Det är samma sak med rättningsmallen i minnestestet. Han svarade inte på min fråga om att skicka den, men svarade Lambertz att han inte vill lämna ut den eftersom de som bedömer testet nu ska ha samma förutsättningar som domstolen hade. Här har vi alltså en forskare som behåller relevant information för sig själv så att det ska bli svårare för andra att granska testet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Xerxes

Inlägg av Xerxes » lör 27 jun 2015, 12:41

Jag får igen uppmana opponenterna här att läsa och beakta, som jag nyligen påpekat, "att åklagaren Christer van der Kvast som levt med fallet Quick i två decennier" innevarande år har utgett boken "Bortom rimligt tvivel" om 406 sidor, med ett långt förord av Yrsa Stenius och där han redogör för förundersökningarna och rättegångarna beträffande Quick. Han uppehåller sig särskilt vid Quicks uppträdande vid vallningarna på brottsplatserna och visar att hans påståenden om hur brottet begicks m.m. kommer från honom själv och inte lagts i hans mun som det påstås. Domstolarna har vid prövningen om resning skall beviljas inte tagit någon hänsyn till detta, ja överhuvudtaget har man inte gått igenom de föregående domarna".

Fakta som alltså måste beaktas i diskussionen här.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 27 jun 2015, 13:08

Xerxes skrev:Jag får igen uppmana opponenterna här att läsa och beakta, som jag nyligen påpekat, "att åklagaren Christer van der Kvast som levt med fallet Quick i två decennier" innevarande år har utgett boken "Bortom rimligt tvivel" om 406 sidor, med ett långt förord av Yrsa Stenius och där han redogör för förundersökningarna och rättegångarna beträffande Quick. Han uppehåller sig särskilt vid Quicks uppträdande vid vallningarna på brottsplatserna och visar att hans påståenden om hur brottet begicks m.m. kommer från honom själv och inte lagts i hans mun som det påstås. Domstolarna har vid prövningen om resning skall beviljas inte tagit någon hänsyn till detta, ja överhuvudtaget har man inte gått igenom de föregående domarna".

Du menar "fakta"?

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » lör 27 jun 2015, 15:33

Xerxes skrev:Jag får igen uppmana opponenterna här att läsa och beakta, som jag nyligen påpekat, "att åklagaren Christer van der Kvast som levt med fallet Quick i två decennier" innevarande år har utgett boken "Bortom rimligt tvivel" om 406 sidor, med ett långt förord av Yrsa Stenius och där han redogör för förundersökningarna och rättegångarna beträffande Quick. Han uppehåller sig särskilt vid Quicks uppträdande vid vallningarna på brottsplatserna och visar att hans påståenden om hur brottet begicks m.m. kommer från honom själv och inte lagts i hans mun som det påstås. Domstolarna har vid prövningen om resning skall beviljas inte tagit någon hänsyn till detta, ja överhuvudtaget har man inte gått igenom de föregående domarna".

Ett tips i all välmening. Innan du postar långa citat ur Kvasts bok, och kallar detta för fakta, kanske du borde sätta dig in i fallet genom att läsa t ex resningsansökningarna. Läs också gärna de ursprungliga domarna. Återkom sedan med lite egna tankar och slutsatser efter det

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » lör 27 jun 2015, 15:41

devadatta skrev: Jag har haft en del kommunikation med Lambertz. Han vill inte säga vem experten är utan hänvisar till Christianson som aldrig har svarat på mina brev. I Quickologi står det att det är delade meningar i Quicklaget om mediastrategi, där Lambertz tycker att de ska vara med i media medan Christianson vill undvika det. Mitt intryck är att Christianson skyr uppmärksamhet om Quickfallen och inte vill att något nytt ska komma upp. Det är samma sak med rättningsmallen i minnestestet. Han svarade inte på min fråga om att skicka den, men svarade Lambertz att han inte vill lämna ut den eftersom de som bedömer testet nu ska ha samma förutsättningar som domstolen hade. Här har vi alltså en forskare som behåller relevant information för sig själv så att det ska bli svårare för andra att granska testet.
Mycket intressant. Kanske Lambertz borde följt Christiansons mediastrategi. så hade han sluppit framstå som en av landets största rättshaverister.

Användarvisningsbild
Xerxes

Inlägg av Xerxes » sön 28 jun 2015, 08:31

tiso skrev:

Ett tips i all välmening. Innan du postar långa citat ur Kvasts bok, och kallar detta för fakta, kanske du borde sätta dig in i fallet genom att läsa t ex resningsansökningarna. Läs också gärna de ursprungliga domarna. Återkom sedan med lite egna tankar och slutsatser efter det
Jag antar att du är så fast i dina tankar att du inte tagit del av åklagaren Christer van der Kvast detalj- och innehållsrika bok. Gör det istället för att fastna i sånt strunt som t.ex. Leif GW Persson gottar sig i.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 28 jun 2015, 10:43

Här finns olika bud om vad som är bäst att läsa in sig på.

En sekts böcker, eller resningsansökan.
En misslyckad åklagares bok eller domslut.
En psykolog vars bok inte längre får användas som läsromedel eller åtta frikännande morddomar.
En hög jurists försvar för sina undermåliga faktagranskningar eller ett antal utredningar som slaktas av sakkunskapen.

Xerxes, du verkar ha gjort ett val. Motivera det istf att bara säga att sekten har rätt.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 28 jun 2015, 12:06

Xerxes skrev: Jag antar att du är så fast i dina tankar att du inte tagit del av åklagaren Christer van der Kvast detalj- och innehållsrika bok. Gör det istället för att fastna i sånt strunt som t.ex. Leif GW Persson gottar sig i.
Hmm. Intressant argumentationsteknik. "Den här boken är rätt de andra är fel". Kvasts bok är en partsinlaga. Där finns inget att hämta.

Hur vore det om du presenterade någon egen argumenation hör så vi kan granska och kommentera den?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » sön 28 jun 2015, 13:05

Xerxes skrev:
tiso skrev:

Jag antar att du är så fast i dina tankar att du inte tagit del av åklagaren Christer van der Kvast detalj- och innehållsrika bok. Gör det istället för att fastna i sånt strunt som t.ex. Leif GW Persson gottar sig i.
Jag citerar mig själv: Innan du postar långa citat ur Kvasts bok, och kallar detta för fakta, kanske du borde sätta dig in i fallet genom att läsa t ex resningsansökningarna. Läs också gärna de ursprungliga domarna. Återkom sedan med lite egna tankar och slutsatser efter det.

Användarvisningsbild
Xerxes

Inlägg av Xerxes » mån 29 jun 2015, 19:59

Rekommenderas den mycket utförliga https://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Bergwall som sakligt och mycket bra beskriver brotten och rättsprocesserna mot honom!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 29 jun 2015, 20:35

Xerxes skrev:Rekommenderas den mycket utförliga https://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Bergwall som sakligt och mycket bra beskriver brotten och rättsprocesserna mot honom!
Wikiartikeln är inte dålig men att kalla den "mycket utförlig" är att tänja rätt hårt på begreppet.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 04 dec 2015, 11:33

Det verkar som om han lämnat Quickeriet bakom sig och svävat ännu högre upp i det blå, att döma av hans senaste söndagsbetraktelse.

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-27/

"Det är i svagare stunder man ser andra människor klarast. Styrkan känner bara sig själv.

*
Ditt sätt att se, din blick, den är som långsamt flygande fåglar. En blick där tanken alltid har sin plats.

*
Vad roligt att veta hur jag skulle tänka och handla om jag var dubbelt så klyftig som jag är. Något som jag aldrig får veta."

Skriv svar