Tjurgubbar som inte lever som de lär.

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Tjurgubbar som inte lever som de lär.

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 01:16

Nu måste jag bara få skriva av mig i vardagsrummet.

Är tjurskallighet genetiskt ärftligt. eller lär man sig? Vi är så tjuriga i vår släkt. Min mamma är extremt tjurig när hon har bestämt sig för något och viker sig aldrig. Jag är tyvärr lika tjurig. Först med att försvara hennes tankegångar som också var mina. Bara för att det höll på att gå åt skogen, lyckades jag vika mig och bli lika tjurig på motsatt sätt. Min kusin är tjurig, men omsatte det till något bra. Hon bara skulle ha toppbetyg för att komma in på sin drömutbildning. I princip alla i min släkt är tjuriga på något sätt.

Men så till det jag vill komma till. Hur kan en gubbe i 50-årsåldern, som är så vettig på alla sätt när det handlar om andras bästa, vara så dumtjurig kring sitt eget väl och ve? När han drabbades av njursten igår vägrade han ringa akuten och få vård, trots att han inte kunde sitta stilla en sekund. "Det går över själv, inte kan man åka in för detta" var hans eviga mantra i ett förvridet ansikte. Hans fru, dotter och jag bråkade på att han bara måste in. Desto mer bestämd var han att det inte behövs. Att hans dotter ska bli läkare och vet bäst betydde ingenting. Hon är ju ändå bara ett barn.

När han började klättra på väggarna lite för mycket och blev ett allvarligt hot mot inredningen struntade vi i vad han tyckte. Vi ringde 1177 och ordnade en taxi. Under stora protester hamnade han till slut där han skulle hamna. Där är han fortfarande i skrivande stund.

Alltså, vad är det för mekanism som får en medelålders, normalt klok man, att bli så dumtjurig? Finns det någon vetenskaplig förklaring?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Tjurgubbar som inte lever som de lär.

Inlägg av ulltand » sön 29 dec 2013, 01:19

Hippieungen skrev:Alltså, vad är det för mekanism som får en medelålders, normalt klok man, att bli så dumtjurig? Finns det någon vetenskaplig förklaring?
Sådär tjurig är aaaldrig jag.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » sön 29 dec 2013, 01:21

Mekanismen "Jag är man och kan själv.". Har själv en släng av det ibland, speciellt när det gäller krämpor. Att härda ut och inte gnälla anses allmänt som en ädel egenskap och tja, är man tjurig så är man. :)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 01:29

Eftersom han ändå inte lever som han lär, kan han väl få den där njurstenen och späda ut den i vatten några miljoner gånger. Sedan får han väl lita på det sockerpillret nästa gång han får njursten och sedan förklara för andra hur fel den metoden är.

Gnnnnnnnngrrrk, vilken tjurgubbe!! Han ska få när han blir utskriven.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 01:30

ulltand skrev:
Hippieungen skrev:Alltså, vad är det för mekanism som får en medelålders, normalt klok man, att bli så dumtjurig? Finns det någon vetenskaplig förklaring?
Sådär tjurig är aaaldrig jag.
Tro´t den som vill.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 29 dec 2013, 01:39

är, om möjligt, ännu "tjurigare"....vill själv klara av sådant som de flesta åker in akut för...

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 29 dec 2013, 01:42

Är det han med dumstruten på avataren? Då sitter den väl bra där den sitter. OK, jag vet att den kommentaren är stulen från en annan tråd, men inte mindre rätt för det.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 01:44

Är ni alla medelålders gubbar?

OK, jag vet att jag generaliserar nu, men................ändå?

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 29 dec 2013, 01:46

Hippieungen skrev:Är ni alla medelålders gubbar?

OK, jag vet att jag generaliserar nu, men................ändå?
ja

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 29 dec 2013, 01:56

Sen så har vi min mor som gick två veckor med bruten underarm utan att gå till läkare.

De hade ingen väg där hon växte upp - det tycks ha påverkat hennes inställning till när det är dags att besöka läkare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 29 dec 2013, 02:00

Äh, gläd dig åt att han får en näsbränna som en viss hippieunge fick en gång. Det blir kanske lärorikt för honom också.

Jag är medelålders, men aldrig tjurig.

Bild
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 02:19

micke.d skrev:Sen så har vi min mor som gick två veckor med bruten underarm utan att gå till läkare.

De hade ingen väg där hon växte upp - det tycks ha påverkat hennes inställning till när det är dags att besöka läkare.
Brutna underarmar verkar vara en tjurgummegrej. När jag bröt underarmen ville min mamma inte att jag skulle utsättas för livsfarliga röntgenstrålar. Meningen var att en klok gubbe skulle spjäla armen och att jag skulle ljuga i skolan och säga att den bara var stukad. Gissa vem som tog mig till sjukhus då och blivit påmind om detta och påstår att en njursten inte går att jämföra med ett armbrott, eftersom den går över själv bara man härdar ut?

Jag är ändå bara tiondelen så irriterad som hans dotter.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 29 dec 2013, 02:22

Vet inte exakt vad det handlar om men gissar på catweazle.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 29 dec 2013, 02:24

Hippieungen skrev:
micke.d skrev:Sen så har vi min mor som gick två veckor med bruten underarm utan att gå till läkare.

Brutna underarmar verkar vara en tjurgummegrej. När jag bröt underarmen ville min mamma inte att jag skulle utsättas för livsfarliga röntgenstrålar. Meningen var att en klok gubbe skulle spjäla armen och att jag skulle ljuga i skolan och säga att den bara var stukad. Gissa vem som tog mig till sjukhus då och blivit påmind om detta och påstår att en njursten inte går att jämföra med ett armbrott, eftersom den går över själv bara man härdar ut?

Jag är ändå bara tiondelen så irriterad som hans dotter.
Jag grejade underarmen med hjälp av aluminiumfolie och eltejp.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 29 dec 2013, 02:37

kaxiga Z skrev:Vet inte exakt vad det handlar om men gissar på catweazle.
Bild

Skriv svar