Sida 1 av 1

Tåg utan toa, lyse och luft?

Postat: fre 12 maj 2017, 05:54
av Kobo
Vid ett tågstopp nu igen klagades på att vakum-toan blev full, lyset försvann och luften blev dålig. Men ingen frös tydligen.

Ska det vara så svårt att göra nöd-toa som förr med ett hål rakt ut, nödbelysning på batterier och fönster som kan öppnas?

Man vill nog inte ha fekalier på banvallen men vad är viktigast när det går att ta bort eller försvinner naturligt.
Ett system med svagström bör inte vara så dyrt till lite lyse.
Är fönster fasta nu för att vent. ska fungera?

Re: Tåg utan toa, lyse och luft?

Postat: fre 12 maj 2017, 08:58
av skeptiskelars
Kobo skrev:.Är fönster fasta nu för att vent. ska fungera?
Ja, det är de. För några år sedan blev ett tåg stående mitt i sommaren, snart blev det 50 grader varmt inne i tåget och av säkerhetsskäl fick passagerarna inte gå av på banvallen. Det slutade med att några driftiga personer slog sönder några fönster, hotades med åtal och ersättningskrav, vilket de till slut slapp.

Re: Tåg utan toa, lyse och luft?

Postat: fre 12 maj 2017, 09:17
av Johannes
X2000 har aldrig haft öppningsbara fönster, och det är en tågtyp som är snart 30 år gammal. Men man kan tycka att det vore rimligt att tåg utan öppningsbara fönster skulle ha nödventiler som kan öppnas manuellt.

Re: Tåg utan toa, lyse och luft?

Postat: fre 12 maj 2017, 13:58
av Kobo
Som vi lärde oss på Mallorca om AC, de hade kontakter i allt som gick att öppna så stängdes AC-n av. På andra ställen har de uppmaningar att man förstör genom att öppna.

Tuben och kanske pendeln går, men huvud ut i tåg är inte alltid bra, jag fick själv något i ögat en gång.

Man förstör även hemma med att öppna länge och ha termostater.
Spaltventiler är en lösning.

Flyget ha blivit mer hyfsat så man inte fryser så mkt, men många glömmer kallblåset över varje stol.

Är privata tågbolag bättre än gamla SJ?

Re: Tåg utan toa, lyse och luft?

Postat: fre 12 maj 2017, 14:57
av Anders G
En sektion där kontaktledningen alltid är strömlös, en stoppsignal som inte stod rätt.