Kreationism och evolution, blandad sallad

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Skapelsekonspirationen, föreläsning i Uppsala

Inlägg av anundi » mån 08 dec 2008, 01:03

Lavskägge skrev:
Anders H skrev:
Lavskägge skrev:Ursäkta men eh... du påstår faktiskt att livet på jorden sådär har självalstrats fram av sig själv faktiskt. Ett positivt uttalande och positiva uttalanden torde kräva eh ialla fall en rimligt sannolik möjlighet för att man skall anse detta som ett möjligt eller övertygande faktum.

Hade du det eller?
Källa tack. Jasså, ytterligare en lögn. Prata med någon som är "trevlig" istället.
Ursäkta men du framstår faktiskt inte som särkilt smart. Källa? ja just det källa, hade du det eller, du som är Gud och vet hur livet kom till på jorden. :lol:
Du säger ju att du vet det. Varför? Jo, för att Gud säger det? Varför vet Gud det? För att Gud säger det.

Jag roas av er logik.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 08 dec 2008, 06:40

Lavskägge skrev:Har du fått fram någon bakterie ur din vulkansoppa var min fråga
Hur skapade Gud världen? Har du sett det ske?
Tack, du är inte trevlig vill helst slippa dig.
Du är ju lika otrevlig.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 dec 2008, 08:17

Jag svarar dig gärna Laveskägge, även om jag (snällt uttryckt) tycker att det är att kasta pärlor åt svin. Det du inte fattat i skolan kan inte jag hjälpa dig med genom en post i ett forum. Jag tror inte på "Laveslägges vulkanteori". Jag litar på den vetenskapliga hållningn, och den är att frågan om livets uppkomst är öppen. Nu säger du faktiskt "av sig självt" vilket är ganska nära sanningen, men dels har jag inte sagt det vilket du hävdar ("du påstår faktiskt att livet på jorden sådär har självalstrats fram av sig själv faktiskt"), jag skulle snarare säga "genom en naturlig process". Jag undrar vad det är som driver dig till att ljuga om dina medmänniskor, men det borde inte vara ett problem för dig om du umgås med dina likasinnade. Jag kan respektera att du inget begriper, men att kombinera din dumhet med din sjukliga vilja att leverera falska påståenden och att ljuga om att jag har sagt saker som jag aldrig skulle säga, har jag ingen respekt för. Att du ska uppfatta mig som otrevlig är hela mitt syfte, för lika lite som du vill konfrontera verkligheten, vill jag ha något att göra med ohederliga personer. Även om du inget begriper, så kan jag ändå illustrera hur genomkorkad du är för andra läsare. Kan jag få en källa på att jag accepterar din vulkanteori? Jasså, var det också "satir"? Begåvat. :roll:
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » mån 08 dec 2008, 10:51

Anders H skrev:Jag svarar dig gärna Laveskägge, även om jag (snällt uttryckt) tycker att det är att kasta pärlor åt svin. Det du inte fattat i skolan kan inte jag hjälpa dig med genom en post i ett forum. Jag tror inte på "Laveslägges vulkanteori". Jag litar på den vetenskapliga hållningn, och den är att frågan om livets uppkomst är öppen. Nu säger du faktiskt "av sig självt" vilket är ganska nära sanningen, men dels har jag inte sagt det vilket du hävdar ("du påstår faktiskt att livet på jorden sådär har självalstrats fram av sig själv faktiskt"), jag skulle snarare säga "genom en naturlig process". Jag undrar vad det är som driver dig till att ljuga om dina medmänniskor, men det borde inte vara ett problem för dig om du umgås med dina likasinnade. Jag kan respektera att du inget begriper, men att kombinera din dumhet med din sjukliga vilja att leverera falska påståenden och att ljuga om att jag har sagt saker som jag aldrig skulle säga, har jag ingen respekt för. Att du ska uppfatta mig som otrevlig är hela mitt syfte, för lika lite som du vill konfrontera verkligheten, vill jag ha något att göra med ohederliga personer. Även om du inget begriper, så kan jag ändå illustrera hur genomkorkad du är för andra läsare. Kan jag få en källa på att jag accepterar din vulkanteori? Jasså, var det också "satir"? Begåvat. :roll:
Tack så mycket. Det var mycket på en gång om mig som diskuterat här och många gånger givit mycket långa trådar om ämnen som långt ifrån givit att jag bevisligen måste ha fel i många av dessa. Men nu gällde det detta i denna tråd, klara du det eller har din mamma kanske inte uppfostrat dig tillräckligt att du kan diskutera med meningsmotståndare utan måste gå till personagrepp mot mig och andra meningsmotståndaresom du och dina jasägare/gelikar ägnar sig åt här. (Klubb för inbördes beundran kanske).
Jodå, jag har begripit ganska mycket i hehe "skolan" och tror inte att du är så särkilt välutbildad i jämförelse med mig. Men nu gällde det ämnet som sagt och vad det nu var som du tydligen tyckte ge dig rätten att utspy dessa invektiv om mig var att jag tyckte att evolutionister,naturmaterialister,reduktionister m.flera som är ditt "gäng" har "reviderat" sig en del genom åren.

Hade du fått fram en självreplikerande bakterie i din vulkansoppa som du menar är "livets uppkomst". Eller menar du att några enkla kemiska molekylbindningar är liv? Det var frågan, och...ja det är många som väntar på svar på detta.
Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka.
– Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001.
Er nya statsminister

http://antiislamiseringsfonden.se/

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 08 dec 2008, 11:24

Lavskägge skrev:Hade du fått fram en självreplikerande bakterie i din vulkansoppa som du menar är "livets uppkomst". Eller menar du att några enkla kemiska molekylbindningar är liv? Det var frågan, och...ja det är många som väntar på svar på detta.
Har du fått Gud att skapa lite liv under kontrollerade former?

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » mån 08 dec 2008, 12:02

trilobite skrev:
Lavskägge skrev:Hade du fått fram en självreplikerande bakterie i din vulkansoppa som du menar är "livets uppkomst". Eller menar du att några enkla kemiska molekylbindningar är liv? Det var frågan, och...ja det är många som väntar på svar på detta.
Har du fått Gud att skapa lite liv under kontrollerade former?
Nej, det har jag inte och jag har heller inte gjort anspråk på att veta i denna frågan om evolution. Kanske har Gud styrt utvecklingen genom evolutionen, ialla fall så tycker jag man inte genom "evolutionsargumentet" kan säga att Gud inte behövs som du kanske förstår vad jag menar.
Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka.
Er nya statsminister

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 dec 2008, 13:33

Varför ska jag stå till svars för dina dumheter? Jag nöjer mig för att stå för min uppfattning, inte din. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg så misstänkte jag att det inte var någon vits för mig att förklara min hållning, eftersom du inget begriper. Ändå gjorde jag det. Jag har högre tankar om din intellektuella förmåga än du förtjänar.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 08 dec 2008, 15:04

Lavskägge skrev:Jodå, jag har begripit ganska mycket i hehe "skolan" och tror inte att du är så särkilt välutbildad i jämförelse med mig.
Vad har du för utbildning, då? Om du gått i en "skola" och inte en skola blir man ju nyfiken.

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » mån 08 dec 2008, 17:46

Andreas83 skrev:
Lavskägge skrev:Jodå, jag har begripit ganska mycket i hehe "skolan" och tror inte att du är så särkilt välutbildad i jämförelse med mig.
Vad har du för utbildning, då? Om du gått i en "skola" och inte en skola blir man ju nyfiken.
Vad har du för utbildning?
Er nya statsminister

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 dec 2008, 17:49

Du har missuppfattat 100% av det vi diskuterat hittills (artbildning), men dels lägger vi kanske olika värderingar i ordet "mycket" och dels kan även en apa gå i skolan.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 08 dec 2008, 17:59

Lavskägge skrev:Nej, det har jag inte och jag har heller inte gjort anspråk på att veta i denna frågan om evolution.
På samma sätt kan vi inte replikera milliarder år av möjliga kemiska reaktioner i ett lab. Vi kan ändå komma fram till ursprunget på andra vis, genom att studera kemiska reaktioner, kemiska system och miljöer. Man har kommit ganska långt inom biogenesforskningen.

Centralt i din missuppfattning av diskussionen är att livets uppkomst och evolution är två skilda forskningsfält.
Vi kan inte med säkerhet (än i alla fall) säga hur livet först uppstod. Att en evolution ägt och äger rum har vi överväldigande bevis för. Det kan inte kritiseras med anklagelser om "skapa liv då hörrudu, om du nu vet hur det gick till".

Detta är något som du känner till och som förts fram till dig i säkert tiotals trådar. Du väljer medvetet att låtsas som om vi inte pratat om det här förut.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 dec 2008, 18:05

Lavskägge skrev:Nej, det har jag inte och jag har heller inte gjort anspråk på att veta i denna frågan om evolution.
Lavskägge skrev:Haha, hur ofta har inte evolutionister "reviderat" sig.
Premiss: Allt Lavskägge säger, säger han mot bättre vetande. Slutsats: Lavskägge har inte gjort några anspråk att veta något. Jag tror att du tog en sväng kring livets uppkomst och vulkaner också... Det slutade med att du sa att det var min ståndpunkt. I ljuset av att du är en notorisk lögnare som alltid pratar mot bättre vetande, så är det du säger helt plötsligt vettigt.

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » mån 08 dec 2008, 19:20

Anders H skrev:
Du har missuppfattat 100% av det vi diskuterat hittills (artbildning), men dels lägger vi kanske olika värderingar i ordet "mycket" och dels kan även en apa gå i skolan.
Ja du låter nästan som en apa nu tycker jag och du kanske känner dig som en sådan också. Du har ju samma anfader. :) Har du ansat din päls idag?
Er nya statsminister

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 dec 2008, 19:22

Lavskägge skrev:Ja du låter nästan som en apa nu tycker jag och du kanske känner dig som en sådan också. Du har ju samma anfader. :) Har du ansat din päls idag?
Ja, hur kan jag tro att vi är släkt med pälsbeklädda varelser. Tur att vi har dig agerar på uppenbarad kunskap istället för att fega med riktig kunskap.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 08 dec 2008, 19:34

Lavskägge skrev:Ja du låter nästan som en apa nu tycker jag och du kanske känner dig som en sådan också. Du har ju samma anfader. :) Har du ansat din päls idag?
Är det för att framstå mer eller mindre som en apsläkting som du provar att kasta skit på dina meningsmotståndare?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Skriv svar