Science fiction

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
trilobite

Re: Science fiction

Inlägg av trilobite » ons 10 sep 2008, 09:51

LeGuin rockar!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » ons 10 sep 2008, 12:41

Jag köper en ny bok av henne, läser och återkommer i frågan 8-).

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 11 sep 2008, 09:18

Suresh skrev:Ibland är SF-författare medvetna om vad de håller på med.

Jag tror att det var Larry Niven som introducerade en reaktionsfri reaktionsdrift med kommentaren "There goes Newtons third law"
Möjligt att Niven använde den frasen också, men den användes (eller en variant) av Clarke is just "Möte med Rama".

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 11 sep 2008, 10:14

någon som läst John Varley:s "Titan"
Tycker den är riktigt bra.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Antimateria

Inlägg av Antimateria » tor 11 sep 2008, 12:15

Jag läste nyligen Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood. Det är också en feministisk framtidsskildring och jag tycker den var kanonbra. Utspelar sig i USA i en nära framtid då kristna fundamentalister tagit över och infört en fasansfull diktatur. Läs mer om den här. Det var den första boken jag läste av Atwood. Någon som kan rekommendera någon annan av hennes böcker?
Ut necesse est, lancem in libra, ponderibus impositis, deprimi; sic animum perspicuis cedere.
/Cicero

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 11 sep 2008, 12:21

Antimateria skrev:Jag läste nyligen Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood. Det är också en feministisk framtidsskildring och jag tycker den var kanonbra. Utspelar sig i USA i en nära framtid då kristna fundamentalister tagit över och infört en fasansfull diktatur. Läs mer om den här. Det var den första boken jag läste av Atwood. Någon som kan rekommendera någon annan av hennes böcker?
Oryx And Crake är bra om än minst lika deprimerande. I en framtid där nya sjukdomar designas på löpande band och de som har råd lever i isolerade enklaver får att klara sig får en grupp nog och tycker det är dags att designa Homo Sapiens 2.0 och utrota den gamla. Den som ogillar kritik av genmodifiering riskerar dock högt blodtryck av boken.

Användarvisningsbild
Antimateria

Inlägg av Antimateria » tor 11 sep 2008, 13:59

Thomas P skrev:Oryx And Crake är bra om än minst lika deprimerande. I en framtid där nya sjukdomar designas på löpande band och de som har råd lever i isolerade enklaver får att klara sig får en grupp nog och tycker det är dags att designa Homo Sapiens 2.0 och utrota den gamla. Den som ogillar kritik av genmodifiering riskerar dock högt blodtryck av boken.
Tackar för tipset! Det verkar som om den påminner lite om en annan bra bok; Refug av Michel Houllebecq. Det är en parallellberättelse som dels handlar om komikern/författaren Daniel i nutid, dels om hans framtida kloner Daniel24 och Daniel25 som lever i en framtid då en vetenskaplig sekt på Lanzarote "gjort om" de gamla skröpliga formerna av Homo Sapiens. Lite porrig emellanåt. Men det har väl ingen dött av.
Recension 1. Recension 2.
Tydligen har Refug filmats och hade premiär på franska biografer så sent som igår. Ska bli kul att se ifall den kommer hit. Jag gillade den tyska filmatiseringen av hans bok Elementarpartiklar, som också handlar om genmanipulering. (Har dock inte läst boken).
Ut necesse est, lancem in libra, ponderibus impositis, deprimi; sic animum perspicuis cedere.
/Cicero

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 11 sep 2008, 21:53

Tjänarinnans berättelse älska jag, men jag har inte hittat ngn annan av henne direkt (ingen direkt roman i alla fall, korta stories kanske, de andra var nog utlånade på biblioteket när jag letade...)

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 12 sep 2008, 08:32

Är följande exempel på bra eller dålig litteratur, anser ni?
Hon tog hans hand. Den var iskall. -- Kall av vattnet, insåg hon; men den kalla beröringen hade gett henne en chock som gick djupare än rationella förklaringar. Hon var orolig för honom. Hon såg upp på honom och sade hans namn.
Han mötte hennes blick, såg på henne som om han längtade mera efter henne än ord kunde säga. Han lade sin högra hand på hennes hår och drog henne mot sig. Han var en mur, en fästning, ett bålverk, och dödlig, ömtålig, lättare att såra än att hela; drakdödare, drakens barn; konungens son, stackars man, stackars korlivade, ovetande själ. Hans längtan efter henne reste sig och bultade mot hennes mage, men hans armar höll henne i en ännu större längtan, en som livet inte kan tillfredsställa. Hon tryckte honom mot sig på samma sätt, och de stod där tillsammans.

Användarvisningsbild
Henrik.J

Inlägg av Henrik.J » fre 12 sep 2008, 09:28

Jag har läst om trilogin om Övärlden flera gånger sen jag först slukade den som tonåring för en herrans massa år sen. Det som slår mig ju mer jag läser är att den kan ses som en plädering för att leva i verkligheten och nuet och acceptera tillvaron som den är beskaffad - trots det "magiska" innehållet. Framför allt gäller det den tredje boken "Den yttersta stranden". Dess grundtema är att acceptera döden som en absolut nödvändig förutsättning för hela den biologiska existensen och att det är när vi lever livet med denna acceptans som vi lever det bäst. I de delar som hon senare fogat till trilogin så visar det sig t.o.m. att hela den skuggvärld "dödsriket" där de döda hamnar bara är något slags resultat av att människan rubbat jämvikten i tillvaron och inte förmått acceptera sig själva som en del i ett större kretslopp.

Annars är det ju egentligen noveller man ska läsa om man ska läsa SF. Har alltid tyckt att genrens största stunder kommer i det formatet. Det är också den ovanligt stora förekomsten av noveller som bidrar till SF-genrens särart i relation till andra litterära riktningar. En av de absolut bästa som skrivits har Kurt Vonnegut som upphovsman. En underbar satir med jämlikhetsraseriet och oviljan att acceptera att verkligheten skapat oss olika som främsta måltavla: Harrison Bergeron
Av stjärnor ingen man som klok är domineras
Men dårar plägar av dem evärderligen regeras

(Gabriel Magnus Block)

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » fre 12 sep 2008, 09:33

djembelelle skrev:Är följande exempel på bra eller dålig litteratur, anser ni?
Hon tog hans hand. Den var iskall. -- Kall av vattnet, insåg hon; men den kalla beröringen hade gett henne en chock som gick djupare än rationella förklaringar. Hon var orolig för honom. Hon såg upp på honom och sade hans namn.
Han mötte hennes blick, såg på henne som om han längtade mera efter henne än ord kunde säga. Han lade sin högra hand på hennes hår och drog henne mot sig. Han var en mur, en fästning, ett bålverk, och dödlig, ömtålig, lättare att såra än att hela; drakdödare, drakens barn; konungens son, stackars man, stackars korlivade, ovetande själ. Hans längtan efter henne reste sig och bultade mot hennes mage, men hans armar höll henne i en ännu större längtan, en som livet inte kan tillfredsställa. Hon tryckte honom mot sig på samma sätt, och de stod där tillsammans.
Vad var det där för trams?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 12 sep 2008, 11:03

Ventromedial skrev: Vad var det där för trams?
Det är skrivet av en hyllad sf-författare.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » fre 12 sep 2008, 11:12

Ja det lät ju inget vidare. Men jag tror sådant är näst intill omöjligt att bedömma i korta utdrag!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 12 sep 2008, 11:15

Allt låter bättre än en dialog av Isaac Asimov...
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » fre 12 sep 2008, 11:29

Kanske det! Vidare så hade även Dallas bättre stories än Shakespeare. Nu när vi ändå är innne på poänglösa kommentarer.

Skriv svar