Har USA världens fulaste arkitektur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Knurd

Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av Knurd » lör 08 mar 2008, 10:00

http://www.paulgraham.com/usa.html

Paul Graham skriver om att amerikaner är bra på att göra datorprogram och film, men sämre på att bygga hus och bilar. Det är slående - jag har själv svårt att dra mig till minnes några vackra hus eller monument i USA, trots att det är det främmande land som jag sett mest av, både på resor och på bild.

Bland de mest kända byggnadsverken hittar vi:
* Frihetsgudinnan - fransk.
* Capitolium - ritat av en fransman.
* Golden Gate-bron - en ganska ordinär spannbro som råkar ligga i en storslagen natur.
* Mount Rushmore - mest känt för sin totala smaklöshet.
* Diverse skyskrapor - bara kända för att de är så stora. De som byggs i Asien är högre och snyggare.

Space Needle i Seattle är stilig, men sen kommer jag inte på något annat.

Finns det över huvud taget några vackra amerikanska byggnadsverk? Vilket är er favorit i så fall?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » lör 08 mar 2008, 10:21

Du har inte sett mycket av USA, det är rätt uppenbart..
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 08 mar 2008, 10:31

Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inlägg av 999 » lör 08 mar 2008, 10:36

Lars A. skrev:Du har inte sett mycket av USA, det är rätt uppenbart..
Du kan inte komma med något bra exempel på något vackert byggnadsverk i USA?

Jag har bara varit i Los Angeles en kort vända, men där fanns det inget som imponerade. I alla fall inte om jag jämför med det jag har sett i Europa och Asien. Kina är helt klart mitt favoritland när det gäller arkitektur. Jag får där en känsla att den blomstrande eknomin öppnar möjligheter för arkitekter att experimentera. Ofta kan det se ut som fan, men ibland dyker det upp byggnader som man helt enkelt inte kan se i andra länder. Hong Kong är en pärla och det är nog den enda staden i vilken jag verkligen har blivit förälskad i hus.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 08 mar 2008, 10:46

Jag älskar Washington D.C. Otroligt vacker stad. Min favvis.

Och skyskrapor rules. Saknar WTC. NY:s profil var mycket finare då...

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » lör 08 mar 2008, 11:03

Det här är, enligt min subjektiva smak, Bostons snyggaste hus.

Jag gick förbi det varje morgon i nio månader och det blev bara snyggare och snyggare, totalt olika intryck beroende på betraktningsvinkel och väder
Bild

Bild

Sonrep

Inlägg av Sonrep » lör 08 mar 2008, 11:06

Annars så var ju Penn Station hyffsad innan rivningen 1964.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Penn_Station3.jpg

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » lör 08 mar 2008, 11:18

Sen finns det massor med vackra pittoreska tegelhus i Boston, om man gillar sånt mer.

Visst finns vulgosmaken i USA, kanske mycket för att de gör halvhjärtade försök att bygga sina tolkningar av "fin gammal europeisk överklass". Men vulgo är just det, en smak. Som all arkitektur. Men vad jag sett av USA så kan man hitta det mesta, vackert och fult, utom riktigt riktigt gamla hus såklart.

Men kolla broarna till manhattan, eller gamla lador på landsbygden

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 08 mar 2008, 11:32

Mitt svar på frågan i rubriken blir vid närmare eftertanke "nej". Inget industrialiserat land har så fula hus som Island.

De flesta hus i Reykjavik är byggda av korrugerad metall, målad i signal- och pastellfärger.

Vacker arkitektur uppstår ofta i länder som har varit bebodda länge, varit självständiga under lång tid, varit en mötesplats för många kulturer och haft tillgång till många olika material. Island uppfyller ingenting.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » lör 08 mar 2008, 11:49

Bild

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 08 mar 2008, 12:05

Hallgrimskyrkan står sig kanska slätt i jämförelse med Kiruna kyrka och Skogskyrkogården. Men något sådant är ju svårt att åstadkomma för ett land som huggit ner nästan all sin skog.

Nåja, den isländska kulturskatten ligger inte i deras byggnader.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Re: Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av MariaB » lör 08 mar 2008, 12:30

Knurd skrev:http://www.paulgraham.com/usa.html

Paul Graham skriver om att amerikaner är bra på att göra datorprogram och film, men sämre på att bygga hus och bilar. Det är slående - jag har själv svårt att dra mig till minnes några vackra hus eller monument i USA, trots att det är det främmande land som jag sett mest av, både på resor och på bild.

* Golden Gate-bron - en ganska ordinär spannbro som råkar ligga i en storslagen natur.
* Diverse skyskrapor - bara kända för att de är så stora. De som byggs i Asien är högre och snyggare.

Finns det över huvud taget några vackra amerikanska byggnadsverk? Vilket är er favorit i så fall?
Men USA är ju ett multikultiland så det är inte konstigt att det finns en så bred och internationell arkitektur men influenser från när och fjärran. Så är det ju även här och på de flesta ställen...

Är inte det rätt vanligt förekommande att "stora" arkitekter mer är internationellt verksamma, typ Santiago Calatrava som ritade Turning Torso (som jag gillar) än "bara" härjar åt sitt hemland?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 08 mar 2008, 12:45

Ett fåtal landmärken brukar ritas av världsberömda arkitekter. Men beställaren och projektgruppen är oftast infödd. Och de flesta hus (dvs enfamiljshus och små kommersiella byggnader) är inte arkitektritade över huvud taget. (Vilket David Batra har sagt sig bli förbryllad av. Vilken klåpare som helst kan rita ett hus.)

Skillnaderna i husbyggnad mellan USA och Europa handlar inte så mycket om estetiken, som om tidsperspektivet. Nybyggarmentaliteten sitter i - spaden ska i marken så fort som möjligt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » lör 08 mar 2008, 14:28

Frågan är fel ställd. Genom att bläddra i vilket arkitekturhistoriskt verk som helst så ser man att en stor del av de toppnamnen under 1900-talet levt och verkat i USA. Vad som framför allt skiljer sig är stadsplaneringen - ofta i avsaknad av en tydlig stadskärna och den förtätning man är van vid i Europa.

Bild

TurTure

Re: Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av TurTure » lör 08 mar 2008, 16:11

Knurd skrev:http://www.paulgraham.com/usa.html

Arkitektur i USA är av blandad kvalitet som i andra länder! Att modern arkitektur kom till USA via Europa på tjugo-trettiotalet är också klart! Det inflytande som Mies van der Rohe haft är ju oomtvistat! Bauhaus, jugend och funkis fick ny funktion och skepnad i skyskrapor som t ex Chrysler building och Empire State. Tycker nog att arkitekturen i Sverige och Norden är rent beklämmande ful med några undantag från ca 1950 till nu! Var tog stadsbyggandet vägen i Sverige? Numera så slänger man ut punkthus på en gräsmatta(hus i park som det kallas). Läs mer om eländet på t ex yimbys hemsida!

Skriv svar