Har USA världens fulaste arkitektur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
trilobite

Re: Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av trilobite » tis 11 mar 2008, 12:14

dokken skrev:
Anders skrev:Visst ska vi visa världen att vi har råd!
Ja för fanken, ett par rejäla skrytbyggen som får Ceausescus palats att framstå som en friggebod, det lär tvinga ner danskjävlarna, norrbaggarna och finnpajsarna på knä!
Att komplettera Nordiska Museets orginalplan är väl högsta prioritet.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tis 11 mar 2008, 20:49

MariaB skrev:Å,gud vad jag vill till USA!
Ett nördigt budgetalternativ är att köra Google Maps och välja Gatuvy. Sen kan man "åka runt" och titta på städer med hjälp av piltangenterna. :wink:

krx

Inlägg av krx » tis 11 mar 2008, 21:36

pema skrev:Ett nördigt budgetalternativ är att köra Google Maps och välja Gatuvy. Sen kan man "åka runt" och titta på städer med hjälp av piltangenterna. :wink:
Hehe... Hamnade i San Francisco, på Powell St. när jag klickade på länken...
Tittar man söderut så ser man hotell Westin St Francis, I hörnet Powell-Geary. Bodde där, senast jag var på besök i denna underbara stad!
Allt ser så bra ut på kartan när man promenerar omkring i SF. Ända tills man plötsligt står framför en uppförsbacke med 45 graders lutning, utan vare sig syrgas eller klätterutrustning! :(

Hmmm... Undrar om den däringa pema monterat en såndär´n rektalprob i mig... :shock:
Först Portland, därefter SF...

krx

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 11 mar 2008, 22:41

krx skrev:Allt ser så bra ut på kartan när man promenerar omkring i SF. Ända tills man plötsligt står framför en uppförsbacke med 45 graders lutning, utan vare sig syrgas eller klätterutrustning! :(
Tricket är att böja uppifrån så man kan röra sig mot gradienten. Helst med bil.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » ons 12 mar 2008, 09:26

krx skrev:Hmmm... Undrar om den däringa pema monterat en såndär´n rektalprob i mig... :shock:
Först Portland, därefter SF...
Vi har nog bara samma smak när det gäller USA.
Bild

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 12 mar 2008, 12:14

AK 47 is the tool.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 13 mar 2008, 19:10

999 skrev:Hong Kong är en pärla och det är nog den enda staden i vilken jag verkligen har blivit förälskad i hus.
Antar att du inte tänker på den triadstyrda stadsdelen Kowloon Walled City. :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kowloon_Walled_City

Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inlägg av 999 » tor 13 mar 2008, 22:31

Urquhart skrev:
999 skrev:Hong Kong är en pärla och det är nog den enda staden i vilken jag verkligen har blivit förälskad i hus.
Antar att du inte tänker på den triadstyrda stadsdelen Kowloon Walled City. :wink:
Något som är så fruktansvärt häftigt med Hong Kong är de extrema kontrasterna. Kontraster finns det även på andra ställen i världen, men i Hong Kong behöver man inte gå lika långt för att uppleva det. Men jag har tycke för både det "fula" och det "snygga", utsidan av IFC2 är minst lika spännande som insidan av Chungking Mansions.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 14 mar 2008, 01:12

dokken skrev:
Anders skrev:Visst ska vi visa världen att vi har råd!
Ja för fanken, ett par rejäla skrytbyggen som får Ceausescus palats att framstå som en friggebod, det lär tvinga ner danskjävlarna, norrbaggarna och finnpajsarna på knä!
Finländarna klara sin arkitektur väl, fattas bara med Aalto. Danskarna har jag lite dålig koll på, men Norrmänen är så duktiga att de tom exporterar mycket av sin moderna arkitektur.

Är du emot tidstypiska hus? Vill du bara ha gamla medeltida fallfärdig ruckel i huvudstaden?
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 14 mar 2008, 01:16

Urquhart skrev:
Tja den var borta sedan tio år när jag besökte staden 2003.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 14 mar 2008, 01:23

trilobite skrev:Att komplettera Nordiska Museets orginalplan är väl högsta prioritet.
Varför inte! De behöver mer plats, och så länge de inte använder Isak Gustaf Clasons orginalritningarna så...

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 14 mar 2008, 09:19

Anders skrev:Är du emot tidstypiska hus? Vill du bara ha gamla medeltida fallfärdig ruckel i huvudstaden?
Nej, nej. Jag vill ha rejäla skrytbyggen så världen ser att vi har råd. Vad händer sedan förresten, efter världen har sett att vi har råd?

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » fre 14 mar 2008, 09:32

dokken skrev:
Anders skrev:Är du emot tidstypiska hus? Vill du bara ha gamla medeltida fallfärdig ruckel i huvudstaden?
Nej, nej. Jag vill ha rejäla skrytbyggen så världen ser att vi har råd. Vad händer sedan förresten, efter världen har sett att vi har råd?
Aah! Äntligen några som vill förverkliga Le Corbusiers förslag om att riva hela Södermalm och ersätta det med åtta skyskrapor. Världen har väntat på ett förverkligande sedan 20-talet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 14 mar 2008, 09:47

Anders skrev:Danskarna har jag lite dålig koll på, men Norrmänen är så duktiga att de tom exporterar mycket av sin moderna arkitektur.
Danskarna är rätt duktiga på det också. Jørn Utzon ligger bakom operahuset i Sydney, en av världens mest kända byggnader, och Johan Otto von Spreckelsen har ritat senaste trumfbågen i Paris. För att ta ett par exempel ur mängden.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 14 mar 2008, 10:14

pema skrev:Aah! Äntligen några som vill förverkliga Le Corbusiers förslag om att riva hela Södermalm och ersätta det med åtta skyskrapor. Världen har väntat på ett förverkligande sedan 20-talet.
Vilket fantatiskt förslag! Arkitekt Le Dochén kom precis nu på ett ännu bättre förslag: vi river hela jävla Stockholm och ersätter allt med en skyskrapa!

Skriv svar