Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 10 maj 2008, 17:58

Merko skrev:Det går ju för tusan knappt att få tag på mat i Göteborg under en vardagsnatt.
Det tror jag inte ett dugg på. Har ni inga 7-11 i Götet, eller bensinmackar, eller korvkiosker? Det har tydligen gått utför med Göteborg sedan jag var där sist.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 maj 2008, 19:44

Merko skrev: Jag är liberal,
Hur då?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 10 maj 2008, 19:45

Anders skrev:
Merko skrev:Det går ju för tusan knappt att få tag på mat i Göteborg under en vardagsnatt.
Det tror jag inte ett dugg på. Har ni inga 7-11 i Götet, eller bensinmackar, eller korvkiosker? Det har tydligen gått utför med Göteborg sedan jag var där sist.
Kallar du den dyngan nämnda hökare saluför för mat? Det har tydligen gått utför med Stockholmarnas känsla för gastronomi på sista tiden.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 19:49

Merko hur menar du med mediciner vi inte behöver? Propagerar du för att apotekarna ska ha rätt att skriva ut recept på mediciner? Sedan har visserligen apotekarna rätt att byta ut medicinen mot en som är billigare men jag tror inte de får byta till en som är dyrare. Vill du att de ska få rätt till det?

Du säger att receptfritt ska kunna säljas på ICA? men det är ju just de enda mediciner som kan drabbas av apotekarnas "vansinniga profithunger".

Recepten kan bara styras av läkaren med sin reklampenna och mutmiddag (som iofs sedan ngra år tillbaka förbjudits). Men jag antar att du är medveten om hur mycket reklam läkemedelsföretagen riktat mot läkarna åren innan förbudet. Veterinärkompisarna fick en lyxig middag i månaden och gratis mediciner i brevlådan jämt. Så profithunger runt mediciner har du haft ett bra tag, och du märkte det tydligen inte ens...

(jag bara älskar apoteksmonopolets fall. En gång med fruktansvärd huvudvärk på landet, en timmas bilresa från närmsta apotek, klockan 17 -18 på kvällen (närmsta apotek skulle såklart stängt innan vi hann dit). 14 år gammal och nästan gråter. Men det underbara, fantastiska hände och jag är så tacksam. Den lilla ICAn ute på landet hade ett "svartapotek" en hemlig liten låda som de "sålde" huvudvärkstabletter och dylikt ur. Man fick betala exakt vad de köpt varan för på apoteket och la i en burk för vidare inköp. Därefter har jag bara Hatat apoteksmonopolet och deras huvudlösa hoggande av bla huvudvärkstabletter. När det är godhjärtat att bryta mot lagen måste lagen rimligen vara fel.).

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 19:50

Jag kallar det mat om jag är hungrig :) och är inte så lite glad över att jag kan köpa ett paket Bregott och bröd eller en sallad på 7-eleven.

(för att inte tala om deras muffins, ojoj)

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 10 maj 2008, 19:57

Grävling skrev:Jag kallar det mat om jag är hungrig :) och är inte så lite glad över att jag kan köpa ett paket Bregott och bröd eller en sallad på 7-eleven.
Jag brukar också glädja mig över det. Speciellt upplever jag denna glädje under de euforiska sekunder när den tuggumituggande expediten gör en paus i sitt evighetslånga telefonsamtal och meddelar mig att ett paket mjölk, en limpa torrt bröd och asken smör kommer kosta mig typ 132,50.

Sonrep

Re: Konkurrerande apotekare

Inlägg av Sonrep » lör 10 maj 2008, 20:14

FudoMyoo skrev:I övrigt tror jag du, liksom många andra, lider av status quo bias. Jag är mer osäker på om Apoteket har någon medicin mot det.
Har vi någon medicin för er med venaliciums syndrom? Hur ska ni annars få rätt åsikter?

Läs lite om vad Tännsjö tycker om konservatismen. Fundera sen över huruvida förnuftigt det är att slänga ur sig termen "status quo bias" då någon inte vill förändra. Det är inget dumt i sig att opponera sig mot förändring oavsett vilken väg det gäller.

Angående 7-11 så kan jag säga att jag aldrig köper något där. Det är dyrt och det är skräp som säljs, även i Stockholm. Det är svårt att få tag på folk som vill jobba på nätterna.

Sonrep

Inlägg av Sonrep » lör 10 maj 2008, 20:18

MariaB skrev:
Sonrep skrev:
MariaB skrev:Till och med pennorna är sponsrade.
Det var som fan.
Japp, marsch iväg till doktorn och tigg på dig lite till samlingen ;-)

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=124730#124730
hehe, tiggde och fick ny en penna ganska nyligen(en av mina gick sönder). :)

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 20:44

tja, själv får jag dagsbakat bröd och smöret kostar bara ca 3-5 kronor mer än i ICA butiken. Men det gör ingenting alls! för jag slipper vara hungrig när jag är vilsen i Stockholm... (inte brukar de tugga tuggummi eller prata i telefon heller, de brukar vara trevliga och glada).

Nu har jag inte sett ngn 7-11 i Uppsala där jag bor tyvärr, men det finns kanske inte så stor marknad iom att våra ICA butiker är öppna till 23! glory till marknadskrafterna! (ICA butiken närmast stänger klockan 20 eller ngn annan helt orimlig tid, så jag handlar nästan aldrig där, oddsen att den ska råka vara öppen när jag åker förbi är för låga.).

Användarvisningsbild
teofil
Kontakt:

Inlägg av teofil » lör 10 maj 2008, 20:56

Sonrep skrev:Angående 7-11 så kan jag säga att jag aldrig köper något där. Det är dyrt och det är skräp som säljs, även i Stockholm. Det är svårt att få tag på folk som vill jobba på nätterna.
Syftar du på urvalet? Varorna som säljs är väl i de flesta fall samma varor som finns i andra affärer. De har dessutom godare lösgodis än på de flesta ställen - Pez!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 21:37

999 skrev: Även om vi har bara ett apotek i Sverige, så är det redan idag ett stort antal konkurrerande läkemedelstillverkare som samtliga önskar en ökad konsumtion av läkemedel. Dessa aktörer har redan stor frihet i att annonsera om deras produkter.

Kan du ge ett exempel på hur denna strävan efter ökad konsumtion av läkemedel påverkar oss idag?
Jag förstår inte vad du menar. Uppenbarligen leder det till att folk käkar mer medicin än de egentligen behöver. Alternativet är att läkemedelsbolagen (och vårt ännu så länge offentligt styrda apotek) är dumma i huvudet och annonserar helt i onödan.

Men självklart blir detta problem ännu värre om man dessutom har konkurrerande apotek, vilka inte har speciellt många andra sätt att öka sin vinst än att locka till fler köp.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 21:41

Radikalrealist skrev: Då ber jag om ursäkt. Kan du förklara för mig vad det är vi diskuterar?
Privatiseringen av apoteken, trodde att det framgick av rubriken.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 21:49

dunkelbrink skrev:
Merko skrev: För övrigt så är jag inte emot att låta bensinmackarna sälja huvudvärkstabletter.
Såååå du är rädd för att marknaskrafterna skall tvinga på folk massor med receptbelagda mediciner som de inte behöver men känner ingen oro för de receptfria? Eller vad menar du?
Jag har inte satt mig in i alla detaljer gällande förslaget om receptfria läkemedel i butik. Men jag är betydligt mindre oroad för det, ja, även om jag ogillar såväl reklamen för värktabletter som Apotekets kampanj (se signaturen). Jag ser dock marknadsföringen som ett större problem där än tillgängligheten. Det är ju inte precis så att apoteken, även med en mer folkhälsoinriktat uppdrag från regering och riksdag, skulle hindra folk om de kommer och vill köpa värktabletter. Vidare är det ju så att försäljning i butik av dessa varor, till skillnad från privatisering av apoteken, faktiskt skulle leda till ökad tillgänglighet (exempelvis nattöppet) för de som faktiskt behöver dem. Som jag ser det har monopolet på dessa varor lika mycket motiverats av att öka vinsten från apoteksmonopolet, som av omsorg om folkhälsan. Det är mycket möjligt att detta är en bra reform (med en brasklapp för att jag inte satt mig in i alla detaljer).

Angående receptbelagda läkemedel, JA, jag är orolig för att vi kommer att bli påprackade sådana i betydligt högre omfattning. Titta på amerikansk tv i ett par timmar och räkna hur många reklamsnuttar som innehåller frasen "talk to your doctor about...".

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 21:54

dunkelbrink skrev:
Merko skrev: Jag är liberal,
Hur då?
På alla sätt. Men det är ett ämne för en helt annan tråd, var så god att starta den om du är intresserad.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 maj 2008, 22:24

Merko skrev: Angående receptbelagda läkemedel, JA, jag är orolig för att vi kommer att bli påprackade sådana i betydligt högre omfattning.
Påprackade? Är du skeptiskt lagd till läkemedel i allmänhet? Eller var det en oturlig formulering.

Eftersom det är Läkare som skriver ut mediciner och inte apotek så spelar väll knappast ägarstrukturen kring apotek någon som helst roll för mängden recptbelagda mediciner.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Skriv svar