Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » lör 10 maj 2008, 22:54

dunkelbrink skrev:Eftersom det är Läkare som skriver ut mediciner och inte apotek så spelar väll knappast ägarstrukturen kring apotek någon som helst roll för mängden recptbelagda mediciner.
Det har du helt klart en poäng i. Och om försäljningen av receptfria läkemedel går upp, så kan det faktiskt bero på några lyckliga människor som sluppit plågas av huvudvärk, försvårad av erbarmlig tillgänglighet på värktabletter. En sådan merförsäljning har jag inga problem med. Tvärtom: Den är önskvärd.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Konkurrerande apotekare

Inlägg av FudoMyoo » lör 10 maj 2008, 22:58

Merko skrev:Noterar att varken du eller någon annan i den här tråden svarat på något enda av mina argument.
Argument? Du har ju bara framfört ett gäng dåligt grundade spekulationer och personliga farhågor.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
bengtsfors

Inlägg av bengtsfors » lör 10 maj 2008, 23:00

MariaB skrev:Bla bla bla reklampennor bla bla bla
Apoteket är idag tvugna att upplysa om billigare alternativ när sådant finns? Skulle säkert funka på privata apotek också, men redan idag så anser politikerna att det är ett problem.

Användarvisningsbild
bengtsfors

Inlägg av bengtsfors » lör 10 maj 2008, 23:04

Grävling skrev:Merko hur menar du med mediciner vi inte behöver? Propagerar du för att apotekarna ska ha rätt att skriva ut recept på mediciner? Sedan har visserligen apotekarna rätt att byta ut medicinen mot en som är billigare men jag tror inte de får byta till en som är dyrare. Vill du att de ska få rätt till det?

Du säger att receptfritt ska kunna säljas på ICA? men det är ju just de enda mediciner som kan drabbas av apotekarnas "vansinniga profithunger".

Recepten kan bara styras av läkaren med sin reklampenna och mutmiddag (som iofs sedan ngra år tillbaka förbjudits). Men jag antar att du är medveten om hur mycket reklam läkemedelsföretagen riktat mot läkarna åren innan förbudet. Veterinärkompisarna fick en lyxig middag i månaden och gratis mediciner i brevlådan jämt. Så profithunger runt mediciner har du haft ett bra tag, och du märkte det tydligen inte ens...

(jag bara älskar apoteksmonopolets fall. En gång med fruktansvärd huvudvärk på landet, en timmas bilresa från närmsta apotek, klockan 17 -18 på kvällen (närmsta apotek skulle såklart stängt innan vi hann dit). 14 år gammal och nästan gråter. Men det underbara, fantastiska hände och jag är så tacksam. Den lilla ICAn ute på landet hade ett "svartapotek" en hemlig liten låda som de "sålde" huvudvärkstabletter och dylikt ur. Man fick betala exakt vad de köpt varan för på apoteket och la i en burk för vidare inköp. Därefter har jag bara Hatat apoteksmonopolet och deras huvudlösa hoggande av bla huvudvärkstabletter. När det är godhjärtat att bryta mot lagen måste lagen rimligen vara fel.).
Du vet att det sedan länge finns butiker som är apoteksombud och säljer värktabletter och förmedlar receptbeställningar? Så du hatar apotektsmonopolet för att ... ??? de redan erbjuder den tjänst du efterfrågar?

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 23:16

Vet jag det? Var i Uppsala ligger dessa?

Fick plötslig huvudvärk... 4 butiker i Uppsala är öppna (klockan är 12 på natten). Vilken av dem ska jag gå till?

I övrigt finns det fler orsaker till att jag inte tycker om apoteksmonopolet.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 10 maj 2008, 23:19

bengtsfors skrev:Du vet att det sedan länge finns butiker som är apoteksombud och säljer värktabletter och förmedlar receptbeställningar? Så du hatar apotektsmonopolet för att ... ??? de redan erbjuder den tjänst du efterfrågar?
Och det på bara 15 - 20 minuters bilresa ifrån ett "riktigt" apotek dessutom. Den butiken var också ombud för Systembolaget så man kunde beställa en flaska vin när man köpte marinadingridienserna så att det vara var att knalla ned efter ordinarie bolags (samma avstånd som till ovan nämnda Apotek) stängningstid dagen efter och köpa vinet vid grillens tändande.

Det som gäller nu är att åka till centralorten eftersom vi inte har någon butik kvar på orten. Men det är säkert något monopols fel.. :roll:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 23:34

Grävling skrev: Du säger att receptfritt ska kunna säljas på ICA? men det är ju just de enda mediciner som kan drabbas av apotekarnas "vansinniga profithunger".
Var god och låt bli uppfinna citat som jag aldrig skrivit. Syftet med att driva företag är att man ska tjäna pengar. Att även privata apotek har detta syfte innebär ingen insinuation om att apotekare skulle vara vansinniga eller onda på något vis.
Grävling skrev: Recepten kan bara styras av läkaren med sin reklampenna och mutmiddag (som iofs sedan ngra år tillbaka förbjudits).
Struntsnack. De påverkas av läkemedelsföretagen, och naturligtvis också av apoteken. Med privata apotek får vi ytterligare en inflytelserik aktör som har ett ekonomiskt incitament att få oss att använda mediciner som inte gynnar vår hälsa.

Ja, läkare som fick provision på all medicin de skrev ut skulle vara värre, men lyckligtvis är det inte uppe till debatt ännu (men det är väl bara en tidsfråga innan någon "liberal" lyckas konstruera en teori som förklarar varför detta skulle vara jättebra!).
Grävling skrev: Så profithunger runt mediciner har du haft ett bra tag, och du märkte det tydligen inte ens...
Det vore intressant att få höra hur du vet vad jag märkt, och inte märkt.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 23:35

Vilka av dessa frågor är inte besvarade? Jag får väl svara igen, snor ev ngra andra personers svar.
Merko skrev: Jag undrar om det är någon som funderat över konsekvenserna?
Japp, du fick länkar till konsekvensutredningarna.
1) Konkurrerande apotekare vill naturligtvis öka konsumtionen av branschens produkter. Är det önskvärt med en ökad konsumtion av läkemedel?
Du har fått svar. Det är inte apotekare som skriver ut recept, det är läkare. De produkter som det kan bli ökad konsumtion av tycker du på annat ställe är helt ok att de säljs på ICA.

2
) För att sälja läkemedel behövs ingen utbildning, det är inte svårare än att sälja skruv. Farmaceuter som nu gärna vill driva sina egna apotek, har de tänkt på att de nog snart kommer att få konkurrens av bolag som insett att det är billigare att anställa outbildad kassapersonal? (För att tillfredställa någon eventuellt kvarvarande statlig säkerhetsreglering kommer det naturligtvis att sitta en utbildad farmaceut någonstans och vara formellt ansvarig för allt som 20 kassörskor lämnar ut.)
Hmm ingen har nog svarat här. Men.
1. Har aldrig hänt att jag fått något som påminner om utbildad hjälp på ett apotek. Ens när jag frågat. Kort sagt tror jag inte det spelar så stor roll vem som läser innantill på medicinburken.
2. Även en privat apotekare kan väl anställa outbildad personal. Eller ännu hellre då, låta bli och istället anställa receptarier. Det kanske iofs är möjligt för en affärskedja att ha bara receptarie anställd. jag vet inte hur reglerna ser ut där.

3
) Det är lönsamt att sälja stora mängder av ett fåtal produkter med en stor kundgrupp, i detta fall innebär detta främst vardagsmediciner till friska eller i stort sett friska människor. Det är däremot direkt olönsamt att ha stora sortiment med ovanliga mediciner som vardera efterfrågas av ett mycket litet antal patienter, förlåt, kunder. Är detta ett önskvärt incitament för våra apotekare?
MMm så du menar att det föreligger risk för att de privata apoteken börjar sälja saker som bindor, solskyddskräm, smink, läppcerat, vitaminpiller, shampo, tvål, senapsfrön, glöggkryddor och sånt? Liksom för att kunna bära försäljningen av de ovanliga medicinerna. För de ovanliga medicinerna lockar ju inte in en massa människor med ovanliga sjukdomar i apoteket som köper lite hudkräm när de ändå är där?

Även om bara enstaka personer har en viss ovanlig medicin så är det nog ganska många människor som har ovanliga mediciner :) och de verkar ju inte ta så mycket lagerplats direkt...

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 23:39

dunkelbrink skrev:
Merko skrev: Angående receptbelagda läkemedel, JA, jag är orolig för att vi kommer att bli påprackade sådana i betydligt högre omfattning.
Påprackade? Är du skeptiskt lagd till läkemedel i allmänhet? Eller var det en oturlig formulering.
Varken eller. Vi är i jämförelse med till exempel amerikanarna relativt förskonade från sådant. Med privata apotek är jag som sagt orolig för att vi kommer att bli påprackade receptbelagda läkemedel i betydligt högre omfattning.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 maj 2008, 23:40

Merko skrev:Med privata apotek är jag som sagt orolig för att vi kommer att bli påprackade receptbelagda läkemedel i betydligt högre omfattning.
HUR DÅ? Det är fortfarande LÄKARNA som skriver ut medicin.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 23:41

FudoMyoo skrev:
Merko skrev:Noterar att varken du eller någon annan i den här tråden svarat på något enda av mina argument.
Argument? Du har ju bara framfört ett gäng dåligt grundade spekulationer och personliga farhågor.
Om de är dåligt grundade så kan du ju förklara vad som är fel i min logik. Det borde väl inte vara så svårt, om resonemangen nu är så dåliga som du vill påstå. Men i så fall kan man ju fråga sig varför det enda "argument" du framfört hittills var så otroligt "bra" att det kan anföras mot alla politiska motståndare i alla frågor..

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 maj 2008, 23:43

dunkelbrink skrev:
Merko skrev:Med privata apotek är jag som sagt orolig för att vi kommer att bli påprackade receptbelagda läkemedel i betydligt högre omfattning.
HUR DÅ? Det är fortfarande LÄKARNA som skriver ut medicin.
Marknadsföring av olika slag, direkt från person till person och via dagspress, tv-reklam, riktad marknadsföring till attraktiva grupper.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 maj 2008, 23:47

Merko skrev: Marknadsföring av olika slag, direkt från person till person och via dagspress, tv-reklam, riktad marknadsföring till attraktiva grupper.
Så du menar att apoteken skall ordna marknadsföring riktad mot läkare för att öka utskrivning av medicin i allmänhet? Eller vad menar du?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 23:52

Var god och låt bli uppfinna citat som jag aldrig skrivit. Syftet med att driva företag är att man ska tjäna pengar. Att även privata apotek har detta syfte innebär ingen insinuation om att apotekare skulle vara vansinniga eller onda på något vis.
Sorry menade inte att vansinnig profithunger var ditt citat. Det var mer än föreställning om vad du kanske tyckte. Nu är ju apoteksmonopolet vinstdrivande så de har redan ett syfte att tjäna pengar. De går helt klart plus http://www2.apoteket.se/Apoteket/om/Vil ... efault.htm
Struntsnack. De påverkas av läkemedelsföretagen, och naturligtvis också av apoteken. Med privata apotek får vi ytterligare en inflytelserik aktör som har ett ekonomiskt incitament att få oss att använda mediciner som inte gynnar vår hälsa.
Hmmm påverkas de av Apoteket? till annat än att skriva ut billigare mediciner? Urg, mutmiddagar från apoteket (nåja de är ju förbjudna numera). När det gäller mediciner kan vi trösta oss med att det som oroar läkare mest när det gäller dem är att vi dvs patienterna ofta inte hämtar ut dem från apoteket och om vi gör det, inte äter dem.
Ja, läkare som fick provision på all medicin de skrev ut skulle vara värre, men lyckligtvis är det inte uppe till debatt ännu (men det är väl bara en tidsfråga innan någon "liberal" lyckas konstruera en teori som förklarar varför detta skulle vara jättebra!).
Jo det vore inte så kul kanske, men jag propagerar inte för provis på mediciner, jag förstår inte hur det skulle underlätta fritt val och åtkomlighet. Redan veterinärernas provis på specialdjurmat osv tycker jag är lite iffy.
Det vore intressant att få höra hur du vet vad jag märkt, och inte märkt.
Jag uppfattade det som att du var förvånad över läkares reklampennor osv. Och jag uppfattade det som att du tyckte det fungerade utmärkt som det gör nu.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 10 maj 2008, 23:52

bengtsfors skrev:
MariaB skrev:Bla bla bla reklampennor bla bla bla
Apoteket är idag tvugna att upplysa om billigare alternativ när sådant finns? Skulle säkert funka på privata apotek också, men redan idag så anser politikerna att det är ett problem.
Du kan visst få det läkemedel en läkare skriver ut men finns det billigare alternativ ( listade i "kloka listan" och/eller parallellimport då patentet släppts) så kan du tvingas byta ut ditt läkemedel mot detta för att få den skattefinansierade subventionen (högkostnadskortet som gör att det finns en övre gräns hur mycket en person i Sverige ska betala för sina läkemedel/år). Alltså tanken är att skattebetalarna inte ska betala för dyrare läkemedel som läkare skriver ut- men vill du som individ ändå ha just det så år du pröjsa själv, liksom. Alltså- betala vad det kostar. (rätta mig om jag har fel). Så visst är det bra om politikerna mer bryr sig mer om skattebetalarnas pengar än läkarens val av läkemedel. Men som sagt. Konsumenten bestämmer ändå.

Klart sådant går att fixa även på privatägda apotek. Det är ju bara formalia. Och då tänker jag på receptbelagda läkemedel. (Alvedon exempelvis kan vissa få utskrivna av läkare om det ingår i behandlingen även om det är receptfritt också).

Sedan är ju en annan undran om högkostnadskortet i vissa fall i sig lett till "överutskrivande" av medicin till personer då läkare vet att personen ändå har högkostnadskort och inte drabbas rent privatekonomiskt eller om det skrivs ut för lite ( att sjuka människor inte får skolmedicin) idag? Det har jag ingen aning om.

Skriv svar