Johannes skrev:MBY skrev:Så, se över din webbläsare, för jag har faktiskt inte problemen du beskriver (däremot har jag till och från en massa andra fåniga problem, som sagt, webben är trasig).
Det är inte ett problem, det är en betalvägg. När man försöker öppna artikeln blankas den och man får upp en text där det står "Redan DN-kund? Logga in för att läsa artikeln." Och så listas det ett antal abonnemangsalternativ.
Det är givetvis inte så att det beror på att "webben är trasig". Det är fullt medvetet av DN. Sedan kan du heller dra slutsatsen att det är enkelt att kringgå betalväggen bara för att du råkar kunna göra det. Du kanske är ensam i Sverige, vad vet vi? Du har ju bara N=1 att utgå från. Jag har provat diverse olika inställningar i diverse olika webläsare på diverse olika enheter på diverse olika nätverk. Det är under alla omständigheter inte trivialt att kringgå betalväggen på ett smidigt sätt, även om det säkert går.
Förstår inte varför saker skulle utesluta varandra. Givetvis gör DN det med flit, det betyder inte att webben är kry, för det fungerar uppenbarligen inte och jag blir förvånad varje gång någon påstår "betalvägg" och "DN". Jag har heller inte gjort ett smack för att gå förbi en betalvägg jag inte visste fanns, utan kan bara dra slutsatsen att "väggen" i själva verket är något trivialt som kakor eller någon trackingteknik som inte funkar. Således drar jag visst slutsatsen att det är enkelt då jag inte ens känt till dess existens. För mig är det du som är "N=1". Och som jag tidigare sa, för en gångs skull är webben trasig på "rätt" sätt (se tråden om detta angående flera trasiga saker på DN) och det måste vara hyfsat trivialt att besegra denna "vägg", jämfört med det jag skulle kalla för "vägg". För återigen, jag har inte gjort något medvetet alls, visste inte att det var ett problem för vissa och det enda jag gjort är helt vanliga inställningar och plugin för något ökad säkerhet och privacy. Inget VPN, inget dynamiskt IP, inget Tor, inget "inkognito"-läge. Jag vet inte vad ni andra gör (eller inte gör).
Men, då vi alla ändå borde ha läst artikeln nu och jag har försökt summera den så spelar det väl ingen roll? Snälla, ta det som ett tips i stället. Någon standardinställning eller liknande är suboptimal, om det inte är något fel på DN som kanske exkluderar någon IP-range från sin "vägg". Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin stött på denna vägg på mobilen heller. Dess existens har varit okänd för mig och är osedd av mig. Jag har bara noterar att folk nämnt betalvägg med DN lite oftare än att det kan förklaras av enskilda misstag eller sammanblandningar. Vad menar du förresten med "det är inget problem, det är en betalvägg"? Nå, kan du eller kan du inte läsa? Har du problem att läsa DN eller inte? Förstår faktiskt inte. Det enda jag ser är "reklam" för att "DN är bäst i inloggat läge", som jag aldrig förstått.
Betyder betalväggen att jag inte får citera ur artikeln om det skulle behövas?