Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Konkurrerande apotekare

Inlägg av Johannes » fre 13 jan 2017, 09:18

MBY skrev:Tror jag inte på! Jag kollar nog DN hundratals gånger per dag, läser en uppsjö med artiklar dagligen och jag har aldrig märkt av detta. Funktionen som sådan är inte okänd för mig, har sett det på andra sidor.
Du får tro vad du vill, men så är det i alla fall. Jag testade just. Jag kunde läsa 5-6 artiklar och sedan slog betalväggen till. Varje ny artikel jag klickar på ligger bakom betalväggen (de första fem-sex jag läste går fortfarande att komma åt).

Tidigare var det så att man kunde läsa fritt genom att använda inkognito-läget i webläsaren. Numera har de tagit bort den möjligheten, troligen genom att de även loggar IP-numret, möjligen i kombination med andra checkar.

Om du inte drabbas av detta är det förmodligen för att du har speciella omständigheter som gör att du kommer runt spärren på något sätt, typ IP-adress om ändras dynamiskt ofta.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 13 jan 2017, 09:42

MBY skrev:
Johannes skrev:
MBY skrev:(Off-topic: om vi talar om samma artikel blev jag nyfiken på det där med betalvägg. Flera gånger nu på sistone har jag varit med om att folk påstår att länkar är bakom betalväggar som inte är det. Jag har inte DN och inte SvD. Jag har inget konto, jag är inte inloggad. Ändå har jag aldrig stött på någon "betalvägg" på DNs hemsida och bara ibland på SvD. Enda sättet det märks på, på SvD är att sidan inte renderar korrekt. Detta kanske relaterar till en annan diskussion i en annan tråd, webben förefaller "trasig" och ingen webbdesigner verkar testa någonting någonsin på olika kombos av webbläsare och operativ.)
DN har ett system där man kan läsa några få artiklar per tidsperiod gratis. Därefter dyker betalväggen upp. Så om man bara läser enstaka artiklar ibland märks det inte.
Tror jag inte på! Jag kollar nog DN hundratals gånger per dag, läser en uppsjö med artiklar dagligen och jag har aldrig märkt av detta. Funktionen som sådan är inte okänd för mig, har sett det på andra sidor.

Jag tror faktiskt att detta har mer med webbens trasighet att göra. Olika webbläsare, olika operativsystem, etc. Om DN skulle spåra detta via kakor kanske min webbläsare (där jag har plugin och inställningar som månar om min integritet) sömlöst arkebuseras och jag slår aldrig i gränsen. Så i detta fall kanske jag ska vara glad för att "webben är trasig" och säga: ni som slår i en betalvägg, se över era webbläsare ty de läcker information och spårbarhet som såll. SvDs betalvägg funkade ju så, åtminstone förr. Rensa kakorna och du kunde surfa vidare.
Jag misstänker att du har någon anonymitetfunktions påslagen eller använder en proxy (eller något åt det håller som jag inte heller förstår mig på) för det är som Johannes säger.

Jag tänker i alla fall inte betala DN för att reda ut mitt eget ev. missförstånd vad artikeln gick ut. :D
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 10:05

Johannes skrev:
MBY skrev:Tror jag inte på! Jag kollar nog DN hundratals gånger per dag, läser en uppsjö med artiklar dagligen och jag har aldrig märkt av detta. Funktionen som sådan är inte okänd för mig, har sett det på andra sidor.
Du får tro vad du vill, men så är det i alla fall. Jag testade just. Jag kunde läsa 5-6 artiklar och sedan slog betalväggen till. Varje ny artikel jag klickar på ligger bakom betalväggen (de första fem-sex jag läste går fortfarande att komma åt).

Tidigare var det så att man kunde läsa fritt genom att använda inkognito-läget i webläsaren. Numera har de tagit bort den möjligheten, troligen genom att de även loggar IP-numret, möjligen i kombination med andra checkar.

Om du inte drabbas av detta är det förmodligen för att du har speciella omständigheter som gör att du kommer runt spärren på något sätt, typ IP-adress om ändras dynamiskt ofta.
"Betalvägg" implicerar att skyddet är något mer robust än att man kan läsa vad man vill, hur mycket man vill, utan att vara medveten om några speciella inställningar.

Mitt IP har varit det samma de senaste sex månaderna åtminstone och jag tror inte jag har något inkognito-läge. Däremot har jag naturligtvis alla de basala skydden som alla bör använda, HTTPS anywhere, adblocker, track-me-not, etc. Om det räcker för att ta sig förbi en betalvägg så är det ju uppenbart ingen betalvägg alls, utan något man gjort för att göra livet lite surare för aningslösa surfare. "Betalvägg" i mitt tycke implicerar skyddat innehåll som du måste logga in för att se. Så, se över din webbläsare, för jag har faktiskt inte problemen du beskriver (däremot har jag till och från en massa andra fåniga problem, som sagt, webben är trasig).

Edit: Nu har jag försökt "provocera" funktionen och öppnat 10 artiklar jag ännu inte läst (bedömt har jag redan läst ungefär 10 st idag), inklusive fem ledare. Ser ingen spärr än så länge. Fortsätter att öppna flikar ett tag till.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 10:15

Pär C skrev:Jag misstänker att du har någon anonymitetfunktions påslagen eller använder en proxy (eller något åt det håller som jag inte heller förstår mig på) för det är som Johannes säger.

Jag tänker i alla fall inte betala DN för att reda ut mitt eget ev. missförstånd vad artikeln gick ut. :D
Nope, inget sådant utöver det vanliga. Kanhända något sorteras under "anonymitetsfunktion" men frågan blir då, vem tusan surfar *utan*?

Nåväl, enligt artikeln man testat alla 108 receptfria läkemedel som sålts i över 100 000 exemplar och 68 av dem hade blivit dyrare. Ett fåtal redovisas i artikeln. Den nämner också något om lågvolym-preparat som blir dyrare, men bild och text ger s.a.s. lite motstridig information.

Nåja, det spelar väl inte så stor roll då vi verkar helt överens om att det inte verkar rimligt att det blivit dyrare¹ och vi har väl samman uppfattning om vilka priser som man kan förvänta sig ha höjts när det gäller låg respektive hög volym. :)

1) Dyrare, i kronor och ören, har det givetvis blivit för flera (men inte alla) preparat men det har knappast med själva avregleringen att göra utan att, tja, priser stiger över ett decennium.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 13 jan 2017, 13:41

MBY skrev:Så, se över din webbläsare, för jag har faktiskt inte problemen du beskriver (däremot har jag till och från en massa andra fåniga problem, som sagt, webben är trasig).
Det är inte ett problem, det är en betalvägg. När man försöker öppna artikeln blankas den och man får upp en text där det står "Redan DN-kund? Logga in för att läsa artikeln." Och så listas det ett antal abonnemangsalternativ.

Det är givetvis inte så att det beror på att "webben är trasig". Det är fullt medvetet av DN. Sedan kan du heller dra slutsatsen att det är enkelt att kringgå betalväggen bara för att du råkar kunna göra det. Du kanske är ensam i Sverige, vad vet vi? Du har ju bara N=1 att utgå från. Jag har provat diverse olika inställningar i diverse olika webläsare på diverse olika enheter på diverse olika nätverk. Det är under alla omständigheter inte trivialt att kringgå betalväggen på ett smidigt sätt, även om det säkert går.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » fre 13 jan 2017, 13:50

DN har ett system där man kan läsa några få artiklar per tidsperiod gratis.
Systemet fungerar så att en kaka räknar ner (eller upp, har inte kontrollerat exakt)-

Om man har ett tillägg i firefox (tex cookie controller) för att hantera kakor kan man ta bort alla som är kopplade till dn.se och därmed läsa ytterligare några artiklar. Tillägget Noscript deaktiverar kontrollen och man kan läsa hur många artiklar som helst.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 13 jan 2017, 13:58

rayjoh skrev:
Systemet fungerar så att en kaka räknar ner (eller upp, har inte kontrollerat exakt)-

Om man har ett tillägg i firefox (tex cookie controller) för att hantera kakor kan man ta bort alla som är kopplade till dn.se och därmed läsa ytterligare några artiklar. Tillägget Noscript deaktiverar kontrollen och man kan läsa hur många artiklar som helst.
Det kan inte vara så enkelt. Jag provade just att radera alla dn-kakor men det är fortfarande betalvägg.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 14:03

Johannes skrev:
MBY skrev:Så, se över din webbläsare, för jag har faktiskt inte problemen du beskriver (däremot har jag till och från en massa andra fåniga problem, som sagt, webben är trasig).
Det är inte ett problem, det är en betalvägg. När man försöker öppna artikeln blankas den och man får upp en text där det står "Redan DN-kund? Logga in för att läsa artikeln." Och så listas det ett antal abonnemangsalternativ.

Det är givetvis inte så att det beror på att "webben är trasig". Det är fullt medvetet av DN. Sedan kan du heller dra slutsatsen att det är enkelt att kringgå betalväggen bara för att du råkar kunna göra det. Du kanske är ensam i Sverige, vad vet vi? Du har ju bara N=1 att utgå från. Jag har provat diverse olika inställningar i diverse olika webläsare på diverse olika enheter på diverse olika nätverk. Det är under alla omständigheter inte trivialt att kringgå betalväggen på ett smidigt sätt, även om det säkert går.
Förstår inte varför saker skulle utesluta varandra. Givetvis gör DN det med flit, det betyder inte att webben är kry, för det fungerar uppenbarligen inte och jag blir förvånad varje gång någon påstår "betalvägg" och "DN". Jag har heller inte gjort ett smack för att gå förbi en betalvägg jag inte visste fanns, utan kan bara dra slutsatsen att "väggen" i själva verket är något trivialt som kakor eller någon trackingteknik som inte funkar. Således drar jag visst slutsatsen att det är enkelt då jag inte ens känt till dess existens. För mig är det du som är "N=1". Och som jag tidigare sa, för en gångs skull är webben trasig på "rätt" sätt (se tråden om detta angående flera trasiga saker på DN) och det måste vara hyfsat trivialt att besegra denna "vägg", jämfört med det jag skulle kalla för "vägg". För återigen, jag har inte gjort något medvetet alls, visste inte att det var ett problem för vissa och det enda jag gjort är helt vanliga inställningar och plugin för något ökad säkerhet och privacy. Inget VPN, inget dynamiskt IP, inget Tor, inget "inkognito"-läge. Jag vet inte vad ni andra gör (eller inte gör).

Men, då vi alla ändå borde ha läst artikeln nu och jag har försökt summera den så spelar det väl ingen roll? Snälla, ta det som ett tips i stället. Någon standardinställning eller liknande är suboptimal, om det inte är något fel på DN som kanske exkluderar någon IP-range från sin "vägg". Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin stött på denna vägg på mobilen heller. Dess existens har varit okänd för mig och är osedd av mig. Jag har bara noterar att folk nämnt betalvägg med DN lite oftare än att det kan förklaras av enskilda misstag eller sammanblandningar. Vad menar du förresten med "det är inget problem, det är en betalvägg"? Nå, kan du eller kan du inte läsa? Har du problem att läsa DN eller inte? Förstår faktiskt inte. Det enda jag ser är "reklam" för att "DN är bäst i inloggat läge", som jag aldrig förstått.

Betyder betalväggen att jag inte får citera ur artikeln om det skulle behövas?

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 13 jan 2017, 14:08

Tråd angående DN och betalvägg.
Man blir förmodligen registrerad av betaltjänsten Klarna när man handlar något.
De uppgifterna används sedan av Klarna och DN, för att kolla vilken dator det är som försöker läsa artiklarna.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=19&t=22155
Senast redigerad av 1 Procentaren, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 14:10

rayjoh skrev:

Måste man ha ett tillägg för det? Firefox/iceweasel låter ju mig sålla bland kakor redan. Men uppenbarligen så verkar det inte vara problemet, för folk uppger sig ju kunna rensa kakorna utan att det löses, och jag brukar inte heller radera kakor för så många jäkla sidor vill inte funka propert om de inte får sätta och behålla kakor.

Däremot, noscript, låter ju helt klart som en kandidat. Jag kan inte se att jag har det installerat, men jag har ett "JS-plugin" och ett "disable anti-adblock"-plugin och har ställt in webbläsaren att undanbe spårning. Det är allt jag kan se skulle ha någon relevans.

(Edit: JS-plugin är INTE aktiverat på dn.se, dvs jag ser inga hinder för DN att köra javascript.)

Så, det verkar ju vara precis som jag sa, om folk använder "stock" på allt och inte gör det minimala för att surfa propert så drabbas de nog av de löjligaste av betal-"väggar" kantänka. Ska försöka se efter om jag har något mer intressant i firefox som kan förklara.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 14:17

Procentaren skrev:Tråd angående DN och betalvägg.
Man blir förmodligen registrerad av betaltjänsten Klarna när man handlar något.
De uppgifterna används sedan av Klarna och DN, för att kolla vilken dator det är som försöker läsa artiklarna.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=19&t=22155
Bra tråd! Vi får be en moderator att klippa in saker dit.

Really? Beror detta på klarna? Fy fan, tack och lov då att det inte funkar för mig, för då måste jag ju göra något rätt. Hur fan kan denna kartläggning vara laglig? Jag har ju klarna-lån som alla andra, men laddar ner fakturorna som pdf via mejl. Jag tycker så sällsamt illa om all denna kors-spårning utan att vi är medvetna eller får tycka till om saken (om något finns på sida 79 i en EULA är irrelevant). Det handlar ju inte om att "snylta" på DN, utan att DN och liknande använder banditmetoder värdig GRU för att spåra folk. Varför kan de inte ha en proper betalvägg som inte har någonting med något annat att göra? Inget jävla google, facebook, klarna eller liknande! Grr!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 13 jan 2017, 14:18

MBY skrev:det måste vara hyfsat trivialt att besegra denna "vägg", jämfört med det jag skulle kalla för "vägg".
Jag har luskat vidare och vet nu hur man går förbi betalväggen. Känns inte OK att skriva hur här på forumet. Sättet går att googla fram och har inte med kakor att göra. Det är trivialt att göra i den meningen att man inte behöver kunna koda för att göra det, men det är inte trivialt att själv luska ut hur det ska göras utan annan information. Man behöver en webläsarplugin och göra en särskild inställning.

Din definition av "betalvägg" med innebörden att det måste vara svårt att kringgå den är nog hemmasnickrad. Man skiljer mellan hårda och mjuka betalväggar. Mjuka betalväggar (som DNs) innebär att man delvis kan läsa innehållet. Sådana betalväggar är rent tekniskt alltid lättare att kringgå än hårda som kräver inloggning för allt material, eftersom det alltid finns sätt att lura tjänsten att man är förstagångsanvändare.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 13 jan 2017, 14:27

MBY skrev: Vad menar du förresten med "det är inget problem, det är en betalvägg"?
Du skrev
MBY skrev:jag har faktiskt inte problemen du beskriver
på vilket jag svarade att jag inte har problem. För mig är det inte ett problem att DN har en betalvägg.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 14:28

Johannes skrev:
MBY skrev:det måste vara hyfsat trivialt att besegra denna "vägg", jämfört med det jag skulle kalla för "vägg".
Jag har luskat vidare och vet nu hur man går förbi betalväggen. Känns inte OK att skriva hur här på forumet. Sättet går att googla fram och har inte med kakor att göra. Det är trivialt att göra i den meningen att man inte behöver kunna koda för att göra det, men det är inte trivialt att själv luska ut hur det ska göras utan annan information. Man behöver en webläsarplugin och göra en särskild inställning.
Inga problem att skriva det här. Jag är själv nyfiken. Det är ju inte plugin som är olagliga precis. Det är att/om DN delar privata data med andra aktörer utan anknytning som är det omoraliska och borde vara det kriminella. Observera att jag INTE på något sätt ifrågasätter DNs vilja att få betalt. Det är inte under luppen.

Jag har redan listat de plugin jag tror eventuellt kan vara inblandade här: förutom adblock så "disable anti-adblock" samt "JS-switch" som nog är liknande noscript. Men det märkliga är att denna är inaktiverad på DN, dvs javaskript är INTE inaktiverat. Utöver detta har jag bara https anywhere som jag inte tror att DN använder (https, tyvärr, alla borde använda det) samt har ställt in i webbläsaren något i stil med "snälla, spåra mig inte". Dvs, det jag skulle kalla för standardgrejer som alla bör använda sig av.
Johannes skrev:Din definition av "betalvägg" med innebörden att det måste vara svårt att kringgå den är nog hemmasnickrad. Man skiljer mellan hårda och mjuka betalväggar. Mjuka betalväggar (som DNs) innebär att man delvis kan läsa innehållet. Sådana betalväggar är rent tekniskt alltid lättare att kringgå än hårda som kräver inloggning för allt material, eftersom det alltid finns sätt att lura tjänsten att man är förstagångsanvändare.
Ja, men det är ju precis vad jag menar. "Mjuka betalväggar" som denna som inte ens verkar existera är uppenbarligen ingen konst att kringgå och jag har inte googlat eller läst något specifikt om det, för jag kände ö.h.t. inte till dess existens. Det är inte vad jag skulle kalla för "betalvägg" då. Det verkar mer vara ett tafatt försök att efterlikna hur langare fångar drogmissbrukare, "first time free", och som bara funkar på folk som kör "stock" på webbläsaren! :P

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 13 jan 2017, 14:30

Johannes skrev:
MBY skrev: Vad menar du förresten med "det är inget problem, det är en betalvägg"?
Du skrev
MBY skrev:jag har faktiskt inte problemen du beskriver
på vilket jag svarade att jag inte har problem. För mig är det inte ett problem att DN har en betalvägg.
Ok, för du är "inloggat användare" eller den drabbar inte dig, precis som den inte drabbar mig? Förstår fortfarande inte vad som *inte* är problemet här. Kan du läsa allt på DN (dvs inget problem) eller kan du det inte (dvs problem)? HUR du gör för att kunna/inte kunna läsa allt är inte frågan, inte "problemet" s.a.s.

"För mig är det inte ett problem att DN har en betalvägg" låter som en ekvivokation eller straw man. Det är inte frågan, frågan är om du har problem med att komma åt innehållet eller ej, oavsett orsak.

Edit: Jämför med "jag har problem att ta mig dit, för jag har inget busskort" som inte implicerar att kollektivtrafik borde vara gratis. Jag har inga problem med en betalvägg på DN och jag vet inte hur eller vad jag har gjort för att slippa det problemet. De som ser betalväggen har ju uppenbarligen det problemet. Det är inget argument mot betalväggar.

Skriv svar