skogaliten skrev:Försök att skriv lite mindre åt gången...
Ska
jag skriva mindre? Men du får skriva hur mycket du vill?
Nåväl, ska försöka hålla mig kort.
skogaliten skrev:
Onödigt mastig text. Försök att skriva samma sak, fast lite kortare, en svår konst, men ack så viktig.
En konst jag inte behärskar, vilket jag självmedvetet har påpekat otal gånger på detta forum. Men du tycks ju ha samma problem, så varför bråka om saken?
skogaliten skrev:
Det enkla svaret på alla dina frågor är:
Före avregleringen, så fanns de flesta av de vanligaste preparaten på apoteket i närmaste tätort. En resa som tar ca 40-50 minuter enkel väg, och i samband med att jag hämtade medicinen kunde jag köpa mat, eller något annat jag behövde.
Att du kunde köpa mat samtidigt är rimligtvis inte ett argument. För du bor inte i *all* glesbygd utan på ett ställe. Någon annanstans är det någon som bara kan hämta ut paket och handla mat på samma ställe, men inte besöka apotek. På ett tredje ställe kanske någon kan besöka apotek och hämta paket, men inte handla mat, osv. Detta är alltså ett logistiskt problem som vi får leva med och har inget med avregleringen att göra.
skogaliten skrev:
Det kostade mindre och var okomplicerat att få tag i medicinen. Eftersom det var ett krav att djurmedicin, som var relevant för traktens djurhållning, skulle finnas på apoteket.
Kan inte se att avregleringen står och faller med detta krav. Separata tingestar.
skogaliten skrev:Detta kostar i lagerutrymme med mera, och är numera ersatt med kosmetika och annan lull-lull.
Varför "köper ni på landsbygd så mycket lullull då", att det lönar sig mer än att hålla adekvata djurmediciner? Det är inte så att jag skyller på dig, men du får se det som att du som konsument får utöva påtryckningar om inte staten gör det. Naturligtvis är det jättedumt att inte djurmediciner finns i adekvat sortiment i bygder som har stor djurhållning. Jag kan inte se att avregleringen per se kan lastas för det.
skogaliten skrev:Idag betalar jag mer. Dessutom fraktkostnaderna avseende djurmedicinerna är horribla, helt enkelt därför att det går att ta betalt.
Jag brukar betala 0 kr i frakt för mina djurmediciner. Du får väl botanisera lite bättre i nätapoteksdjungeln?
skogaliten skrev:
Det finns vare sig subventioner eller några andra högkostnadsskydd på djurmediciner. Det finns en massa regler som har att göra med att preparat ska vara tillåtna, men prissättningen är 100% fri, och har varit det så länge jag minns.
Ja, jag vet. Så länge du minns säger du? Hur kan det då försämrats?
skogaliten skrev:Det som har ändrats är tillgängligheten.
Ja, till det bättre för de allra flesta människor (och djur). Det är naturligtvis tragiskt om akutmedicin inte skyndsamt kan frambringas, men återigen, akutmedicin är något annat än mediciner där man kan ha framförhållning. Jag VET att veterinärvård och djurmediciner är horribelt dyrt, krångligare och har en lägre grad av e-recept än den humana motsvarigheten, men vad har det med avregleringen att göra?
"Fri prissättning" kan ju innebära lägre pris, om man bara håller priser och ställen i minnet. Som sagt, för lejonparten av de vanliga medicinerna har priserna för allt jag kan se sjunkit. Det gäller också mer trivial djurmedicin (från det receptfria sortimentet, anm). Men, om priset ska vara ett argument så behöver du visa att priserna ökat mer än t.ex. KPI på ett sådant sätt att det drabbat hela din ekonomi (och du inte kan ta igen högre pris på X med hjälp av lägre pris på Y).
skogaliten skrev:
Så kul för dig att du alltid får paket, då går du väl till en närliggande ICA/konsum what-ever butik och hämtar paketet? Och det finns där? Hela grejen tar 10-15 minuter i värsta fall, och du kan handla samtidigt?
Var inte paket något dåligt nyss? Hänger inte med. Ja, har jag tur kommer paketet till något närliggande ställe. När det gäller mediciner brukar jag få det gratis utkört, men jag begriper ju att detta inte gärna kan gälla gledbygd. Har jag otur får jag resa med tunnelbanan för att hämta ut. Oavsett vad, kan det vara jobbigt att konka. Jag har närmare, men du har förmodligen bil och kan bära/lasta tyngre. Var man har sina problem.
skogaliten skrev:
Här kan jag inte välja var jag vill hämta mitt paket, kan du det? Alltså hämta ett paket adresserat till dig, skickat via Postnord, på valfri plats? Nehej, tänkte just det...
Nej, jag kan inte välja heller. På vilket sätt gör det avregleringen dålig?
skogaliten skrev:Även de olika transportfirmorma (Schenker, DHL m.fl. har liknande system, bor du inom område x, så skickas försändelserna till utlämningställe Y.
Nej, jag har jobbigt nog flera Y, somliga på riktigt idiotiska ställen. Nåväl, vad har det med avregleringens dålighet att göra?
skogaliten skrev:Här fungerar inte ens aviseringarna av paket som det ska, i synnerhet inte de genom Postnord. Ibland får man sms-avisering, och paketet finns verkligen när jag åkt närmare en timme till en plats som jag enbart besöker för att hämta paket, DET FINNS INGET ANNAT DÄR, AFFÄREN ÄR PYTTELITEN, mer av 7-11 än affär!
Postens idioti är knappast apoteksavregleringens problem, är det? För mig är det samma sak, inget av de utlämningsställen som jag besöker har några varor jag vill ha utan är kiosker typ.
skogaliten skrev:Orten har noll övriga affärer, inte ens bensinmack. Och det är långt till "nästa ort", lika långt en gång till. JAG KAN INTE VÄLJA PLATS!
Det kan som sagt inte jag heller. Eller jo, jag kan välja mellan idiotiskt och superidiotiskt utlämningsställe ibland. Är detta avregleringens fel?
skogaliten skrev:
Har jag otur finns inget paket, eller så kommer det en avi istället för det överenskomna sms-et, som kommer så sent så att affären hinner stänga innan jag kan åka dit. Affären stänger nämligen kl 18.00.
Detta händer mig också, senast igår faktiskt. Klantjävlarna på postnords utlämningsställe har väl glömt att "blippa" mitt ankommande paket, så jag var tvungen att sitta med postens kundtjänst tills de kunde beordra en inventering hos aktuellt utlämningsställe. Dylikt är jobbigt, men är det apoteksavregleringens fel?
skogaliten skrev:
Innan Postnord havererade (en annan korkat genomförd avreglering), så kom lantbrevbäraren med paketen till företaget. Numera så har de slutat komma, även om man beställt företagspaket, de låtsas genomgående att det är "vanliga" paket, och svarar inte i telefon när man försöker beställa utkörning... Men det är möjligen stoff till en annan tråd, inte den här.
Nu, efter flera stycken, upptäcker du att det du skriver kanske har noll och intet med apoteksavregleringen att göra? Bra.
skogaliten skrev:Sedan, så kan du med din övertro på tekniska lösningar, förklara för mig hur veterinären ska kunna skriva ett e-recept, där det inte finns något mobilnät?
Var har jag visat prov på "övertro på tekniska lösningar"? Men tyvärr råkar det ju vara så att detta inte är det tekniska problem du tycks tro. Transaktioner kan ske när det finns momentant mobilnät, t.ex. när veterinären rör sig mellan gårdar. Apoteket kanske inte får e-receptet samma sekund som det förskrivs, men försök inte inbilla mig att ni inte har någon form av nätkontakt intermittent på landsbygden. Eller fast lina. Hur skriver du annars här? Via telepati?
skogaliten skrev:Och på vilket sätt skulle ett e-recept göra att närmaste apotek har fler djurmediciner i lager?
Det skulle det inte. Det var du som beklagade dig över pappersrecept som inte gick att använda på nätet, som om det vore en showstopper. Återigen, det är väsentlig skillnad mellan akutmediciner och sådant som kan vänta. För sådant som kan vänta, finns e-recept, näthandel, generika, etc, etc. Påstå inte att det inte ökar såväl tillgänglighet som sänker pris. Det problem du beskriver är däremot antingen handplockat (just där du bor, gäller inte landsbygd generellt) eller ett problem som landsbygden alltid har haft och alltid kommer att ha, och som finns i miniversioner i staden. Det har inte med avregleringen att göra.
skogaliten skrev:
De mediciner vi talar om är ofta injektionspreparat eller lösningar, där lösningens koncentration spelar väldigt stor roll. Jag kan inte ens mäta upp en tillräckligt liten mängd av NSAID till får, genom att ta "lite" från en förpackning avsedd för häst eller nöt.
Nähä? Och det är ett problem med avregleringen alltså?
Det må vara de mediciner DU talar om, men inte JAG. Ditt handplockade exempel blir mer och mer extremt och handlar inte längre om stad vs land, utan *precis där du bor* vs *alla andra*.
skogaliten skrev:På pappersreceptet står det vad jag ska ha, och naturligtvis så kan jag sätta mig i evighetslånga telefonköer till olika apoteksbolag för att fråga var medicinen finns, men det kan ta ett par timmar, och då har jag redan hunnit åka runt, och kanske haft tur.
Och förr, om klockan var sent eller dagen var helg när nöden kom, vad gjorde du då? Förut hade du bara veterinären och apoteket som källor. Nu har du veterinären och apoteket, och kanske ytterligare apotek och näthandel att tillgå. För akuta saker kommer det alltid vara problem, speciellt om det är mitt i natten, etc.
skogaliten skrev:
Som djurhållare är det omöjligt att uppbåda ett sådant konsumentryck så att det blir intressant att hålla lager med mediciner för allsköns lantbruksdjur. Det finns oändligt mycket färre djurbönder än det finns folk som vill köpa kosttillskott eller kosmetika.
Även i bygder där man har djurhållning som grej?
skogaliten skrev:Och som jag sa, hästpreparat finns det lite av, men väldigt lite till fåren.
skogaliten skrev:
Och om det nu fanns ett krav på att hålla lager före avregleringen, och detta krav togs bort i.o.m. avregleringen, så är det inte avregleringens fel? Lite logik om jag får be.
Precis, det kan ju inte gärna vara avregleringen per se som felat då.
skogaliten skrev:
Jag tror inte du har en jävla aning om vad man använder för mediciner till lantbruksdjur, och hur man ger dessa, men det är sällan piller typ alvedon, utan oftast medel som injiceras, dessutom med kort hållbarhet.
Korrekt, men var där din "jävla poäng"?
skogaliten skrev:Dessa går inte att ha på lager. Det är t.o.m. otillåtet om man inte gått särskild utbildning att hålla ett lager med t.ex. antibiotika, som man bara tar ifrån.
Just därför har jag inte föreslagit att du ska lagerhålla annat än mediciner som kan lagerhållas, silly. Sluta handplocka exempel.
skogaliten skrev:
Utbildningen ges i form av kurser till ganska hög kostnad, som måste förnyas varje år, ibland varje halvår. Då får man ett tidsbegränsat tillstånd att hålla ett lager med antibiotika m.fl. sorters preparat, och kan sedan efter veterinärkontakt ge av preparatet.
Möjligheten utnyttjas huvudsakligen av de som har stora besättningar med får, 100 djur och uppåt, av mjölkgårdar eller slaktsvinsproducenter med många djur.
Medianstorleken på fårbesättning är ca 30 djur.
Låt mig gissa. Detta är också avregleringens fel, eller hur? Jeez, finns det något som avregleringen inte är skyldig till?
skogaliten skrev:Vill du att vi ska släppa antibiotikaanvändningen till djur som ska bli mat fri i Sverige?
Självklart, det har jag ju skrivit hela tiden. Och meth och morfin till alla som vill! Not...
skogaliten skrev:
Och det är skrattretande att du tror att småorternas apotek har fått längre öppethållande. Det är samma som det alltid varit 10-18 på vardagar, och 10-13 (14 på vissa håll) på lördagar, söndagar stängt.
Det som är skrattretande är väl att
samma som förr magiskt blir ett argument mot avreglering? Eh, förlåt, men dina argument blir mer och mer desperata, mindre och mindre relevanta. Du bara spyr ut agg mot samhället i stort, känns det som.
skogaliten skrev:Överhuvudtaget så är det mesta utom mataffärer stängt på söndagar på småorter, liksom det är korta dagar på lördagar.
Dvs precis som i storstad. Din poäng äro?
Det blev visst inte så kort ändå? Well, det fanns ju en del att besvara...