RIL:s betraktelser

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
RIL

RIL:s betraktelser

Inlägg av RIL » tis 23 sep 2008, 14:59

Ja, så var det dags igen i Finland. Det låter som om en stor katastrof än en gång inträffat på en skola, med många döda.

Jag har ju provat på detta med att analysera och kommentera händelser efter att de inträffat, bl.a. på CredoAkademin när det begav sig förra gången i Finland:
http://www.credoakademin.nu/index.php/f ... hread/317/
Den tråden handlade alltså om när Auvinen i uppenbar djup existentiell ångest tog med sig några i döden (bla Spito och jag hade lite meningsutbyte i den tråden).

Det vore nu intressant att se vad sekulära profeter har att förutsäga om vilka tänkbara orsaker som kan ligga bakom och frambringa sådana destruktiva sinnesstämningar som i sin tur leder till den typ av brott som Auvinen och nu den senaste skolskjutningen. Vilka samband kan möjligen finnas? Vågar man se djupare än att båda använde vapen?

Det vore skönt att denna gång slippa höra det tompratet om vapentillgångens betydelse (redan i de inledande tidningsartiklarna zoomar man in på vapentillgång som en förklaring). Men det verkar som ett fegt försök att leda bort uppmärksamheten från de verkliga orsakerna, tycker jag. Jag är intresserad av det som SKAPAR sådana monster, inte vad som BEGRÄNSAR deras handlingsförmåga.

Alltså, om brist på vapen till äventyrs BEGRÄNSAR antalet dödsskjutningar (t.ex. inte så vanligt i Sverige) så förklarar det dock inte hur sådana tankar UPPSTÅR så att folk blir monstruösa totalt likgiltiga massmördare. Vilket egentligen är det verkligt intressanta.

Fritt fram för profeterna att lägga fram tänkbara orsaker. Vi övriga inväntar fler detaljer. Och vi tänker på, och vissa av oss ber för, de drabbade.

Ondska och synd är verklighet. Och ingen kommer undan.

// Rolf Lampa
Senast redigerad av 1 UFA, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Trådens namn speglar nu dess innehåll.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Så var det dags igen i Finland

Inlägg av piotrr » tis 23 sep 2008, 15:03

Att uttala sig om det förgågna kan knappast vara en profetia.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 23 sep 2008, 15:06

RIL skrev:Fritt fram för profeterna att lägga fram tänkbara orsaker.
Efter er, min herre.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » tis 23 sep 2008, 15:19

Jag är så profetisk att jag redan anar vad herr Lampa kommer att komma fram till.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 23 sep 2008, 15:21

RIL skrev: Det vore nu intressant att se vad sekulära profeter har att förutsäga om vilka tänkbara orsaker som kan ligga bakom och frambringa sådana destruktiva sinnesstämningar som i sin tur leder till den typ av brott som Auvinen och nu den senaste skolskjutningen. Vilka samband kan möjligen finnas? Vågar man se djupare än att båda använde vapen?
En början kan ju vara att titta på de skolattacker som har inträffat genom historien världen över (den värsta i USA inträffade faktiskt 1927) , och se om man kan hitta gemensamma nämnare... Denna lista är väl iofs vare sig komplett eller omfattande bara "vanliga" skolattacker.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sc ... ed_attacks

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 23 sep 2008, 15:30

Kopierar min egen post från ett annat forum:
We humans are born with instincts that when rubbed in the wrong way can do things we consider inhuman or unnatural but it's not. I saw a video on suicide terrorism that dealt with these natural impulses starting at the end of the first part, continuing over to the second. Andy Thomson on Suicide Terrorism.

People who have studied psychology from a nurture perspective but not from a nature perspective can simply not understand the kind of forces going on within each human being. People who do not understand neither and simply expects a "troublemaker" to behave is pretty much expecting a ticking bomb to chill out because they told them to. And naturally, if they have access to a gun when that happens it will get worse. If it happens in Sweden a guy might get hold of a knife and stab someone but it's difficult to take down a bunch with a knife that you have no training with.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » tis 23 sep 2008, 15:38

Svenska medier har ju börjat skylla på populärmusik igen, så man kan ju gissa att Marylin Manson eller nån får skulden.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tis 23 sep 2008, 15:45

h skrev:Svenska medier har ju börjat skylla på populärmusik igen, så man kan ju gissa att Marylin Manson eller nån får skulden.
Verkar som om Fredrik Strage har ansträngt sig lite för att desarmera den bomben. Bra gjort Fredrik!
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

RIL

Inlägg av RIL » tis 23 sep 2008, 16:18

piotrr skrev:Att uttala sig om det förgågna kan knappast vara en profetia.
Nej precis. Vem har sagt det? Men just därför måste de som nu vill profetera vara snabba om de skall hinna förekomma mer detaljerade uppgifter om bakgrunden till det som hänt.

Min egen (efterhands)analys efter Auvinens massmord var ingen profetia (möjligen en "postfetia"). Däremot sade jag borta på CredoAkademins forum efter Auvinens dåd att:
RIL på CredoAkademin skrev:Det var rätt många som hade läst P-E Auvinens bekännelse. Och många har vadat i blodet efter de handlingar som i allt väsentligt stämde överens med vad han ansåg och antydde att han skulle ta sig till.

Verkligheten igen. Vänta inte på en statlig utredning, eller en förment vetenskaplig ditto. I verkligheten händer allt så mycket snabbare. I verkligheten går saker så snabbt att man måste fatta saker INNAN de händer, om de skall kunna undvikas.

Och nu väntar vi på nästa massmord. Precis som jag, och många andra, har väntat på detta m.fl. massmord. Helt förutsägbart.
Men jag har förstås ingen aning om det ligger existentiella grubblerier kring evolutionen bakom i just detta fall, som i fallet Auvinen. Men kusligt den gången var att endast det Auvinen själv uttryckligen sade att låg bakom hans handlande, endast det var det man struntade i. Det verkade som om media medvetet undvek den obehagliga sanningen. Ironiskt nog sade Auvinen bland annat:

"“Well, most of you are too arrogant and closed-minded to understand”"

Men nog fanns det folk som förstod. men vad kunde de göra? Det återstår bara att göra som jag redan sade: "Och nu väntar vi på nästa massmord. Precis som jag, och många andra, har väntat på detta m.fl. massmord."

// Rolf Lampa

* Sajt med bl.a. Auvinens avskedsord om massmorden i Jokela finns här.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 23 sep 2008, 16:44

Rolf: Om det var så att femtielva personer begår massmord eftersom de tycker världen är meningslös och hemsk därför att de inser att evolution har gett upphov till människan* - gör det evolutionen som process mindre sannolik?

*varför man nu skulle göra den kopplingen kan vi ju lämna därhän sålänge.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tis 23 sep 2008, 16:47

h skrev:Svenska medier har ju börjat skylla på populärmusik igen, så man kan ju gissa att Marylin Manson eller nån får skulden.
Jag säger bara: finsk dragspelsmusik.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 23 sep 2008, 17:01

Det verkar ju också begås en hel del school shootings på platser där evolutionsteorin inte alltid står så högt i kurs (biblelbältet i USA verkar ju inte direkt vara förskonat, t ex), så det verkar vara en komplicerad process bakom detta.... :-)

Fast det kanske är annorlunda i Finland...

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 23 sep 2008, 17:09

Jag har ingen anning? Jag har inte ens en uppfatning om det skulle vara vanligare nu än förr. Känns spontant som att vi alltid har haft galningar det är bara tekniken som har ökat mängden folk man hinner ha ihjäl.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 23 sep 2008, 17:13

dunkelbrink skrev:Jag har ingen anning? Jag har inte ens en uppfatning om det skulle vara vanligare nu än förr. Känns spontant som att vi alltid har haft galningar det är bara tekniken som har ökat mängden folk man hinner ha ihjäl.
Nja, det verkar väl som om antalet ökar, men det kan ju vara så enkelt som att psykiskt sjuka individer inspireras av andra.

Men som du säger, det är inget nytt direkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Bath_School_disaster

Wodan

Inlägg av Wodan » tis 23 sep 2008, 18:48

Är det bara jag som tycker det känns som att det skulle vara vanligt att de som gör sånt här är mobbade, kanske under lång tid? Personligen tycker jag inte att det är så konstigt att sånt här händer, mest tragiskt.

Skriv svar