Varför facebookvägrar folk?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Använder du Facebook? Om nej, varför inte?

Jag använder Facebook. Jag är inte beroende, jag kan sluta när som helst...
63
30%
Jag Facebookvägrar för att stå emot grupptryck
3
1%
Facebook passar inte min image/livsåskådning
14
7%
Jag har använt Facebook men tröttnade/förstod inte grejen/upplevde det som ointressant
25
12%
Jag avstår från Facebook av integritets/privatlivsskäl
34
16%
Jag är rädd för pinsamma fyllebilder
4
2%
Jag tycker det är jobbigt att få requests av folk som jag inte egentligen känner
18
9%
Jag har för mycket att göra i mitt vanliga liv för att hinna med Facebook
25
12%
Jag känner mig för gammal för Facebook
8
4%
Jag har någon annan anledning att facebookvägra, läs mitt inlägg
15
7%

Antal röster: 209

Användarvisningsbild
Tony

Re: Varför facebookvägrar folk?

Inlägg av Tony » ons 26 nov 2008, 22:11

Vad är facebook?

Användarvisningsbild
armada

Inlägg av armada » ons 26 nov 2008, 22:27

Jag har flyttat runt en hel del och för mig är det ett sätt att hitta mina gamla vänner i den stora världen utanför Örebro.
Har funkat så där för mig hittihills, jag lever mest på hoppet... :wink:

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » ons 26 nov 2008, 22:42

Knurd skrev:låta kroppshåret växa
:?:
Är det "alternativt" att låta kroppshåret växa?

Nåja, åter till ämnet...

Jag kan komma på följande orsaker till att jag är fullständigt ointresserad av Facebook (jag har aldrig ens besökt hemsidan):

1. Jag är osocial på gränsen till eremit. Har varken hemsida eller blogg och finns inte på facebook eller msn. Skaffade mobiltelefon sist i Sverige och då enbart av ekonomiska själ (jag vägrar dock att ta den med mig ut då jag dels avskyr att bli störd, dels månar om att inte störa mina medmänniskor med pratande och ringsignaler (en numer praktiskt taget utdöd form av hänsyn)). Jag är anträffbar när jag är hemma, inte annars. Folk får helt enkelt finna sig i att det är svårt att få tag i mig.

2. Jag sätter stort värde på att hålla mitt privatliv för mig själv. Jag bjuder inte ut mig själv och mitt privatliv för allmän beskådan eftersom jag anser att det inte angår någon annan.

3. Det som liberator var inne på gällande det där med att "Knyta kontakter med folk från förr". Det finns orsaker till att man slutar umgås med vissa människor och även goda vänner kan ju glida isär. Jag hade många bra polare i grundskolan och gymnasiet som jag inte sett sedan dess och jag har ärligt talat inget större intresse av att ta upp kontakten med dem igen. Vad ska man prata om? Det ligger oceaner av tid mellan nuet och den tidpunkt man senast sågs; man har växt isär och skaffat sig egna liv. Att det gått lång tid innebär inte att man har mycket att prata om, tvärtom. Man har blivit främlingar för varandra och har ingenting gemensamt längre. Alla som bevistat en klassåterträff fattar nog vad jag menar.

4. Det känns helt enkelt mest som något småungar sitter och leker med. Samma gäng som sitter och ADHD-SMS:ar konstant hela dagarna. Jag kan omöjligt förstå sådant beteende.

Folk som känner mig vet att jag är "vrång" och vägrar följa en massa tramsiga trender. Något de i egenskap av att vara riktiga vänner

(1) inte bryr sig om och
(2) inte själva ägnar sig åt (särskilt mycket) då de är vettiga människor som sätter värde på andra saker.

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » ons 26 nov 2008, 23:19

Jag är helt enkelt inte särskilt intresserad, har ingen agenda.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 27 nov 2008, 00:26

Jag ser ingen anledning att ta bort mitt konto, men jag ser heller ingen anledning att logga in oftare.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » tor 27 nov 2008, 00:31

Vägra? Sakna intresse snarast. Här är andra skäl att inte delta. http://www.e24.se/branscher/tjanstefore ... 834053.e24

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tor 27 nov 2008, 00:50

Det är väll funkis. Jag använder det ibland. Kompisar som svarar oftare på facebook än via mail får medelanden via facebook. Men det används mest pga av det skickas medelanden till mitt hotmail om det händer nåt.

Problemet för mig är mest att alla funktioner med facebook redan uppfylls i mitt liv på andra sätt. Men visst hade det kommit innan hotmail hade jag förmodligen inte haft ett hotmail konto och om jag var i den åldern att jag precis började upptäcka nätet så skulle jag nog använda facebook mer. Jag byter väldigt sällan ut nåt som jag tycker fungerar mot nåt som kanske är bättre (därav tex hotmail) för jag tycker bara inte att det är värt jobbet.

Jag är desutom en social ensamvarg. Jag är omväxlande väldigt social, väldigt privat och har ett stort behov att bestämma sånt själv. Därför är funktioner som att berätta vad man håller på med (vafan då kanske nån dyker upp när jag vill gå på bio ifred) eller tom mobiltelefoner (vilket jag iofs lite motvilligt har) motståndare till det privata behovet.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » tor 27 nov 2008, 08:16

Inte med för jag antar att det syns hur många som lagt till sig som vän. Det skulle bli ytterst pinsamt med 0 i den kolumnen. Varför skylta med att man är asocial?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 27 nov 2008, 09:37

Om jag ska döma av mig själv och min omgivning tror jag det är så att ju äldre man blir och ju längre man har haft närvaro på nätet desto försiktigare blir man att lägga ut privata saker. Sen är Facebook klart en ren åldersgrej: det var mest gymnasister/studenter och folk den åldern som hoppade på tåget när Facebook kom. Bland mina bekanta som är några år äldre är det en minoritet som har konton och ännu färre som är aktiva. Däremot är "alla" i karriären med på LinkedIn, även om de sällan är speciellt aktiva.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 27 nov 2008, 09:54

Ja, "vägra" är ju lite lustigt uttryckt när det rör något så ickenödvändigt. Jmfr "matvägra". Facebook är otroligt tråkigt och ointressant, bara, tycker många, inklusive mig. Lite synd att gå och störa sig på ett sådant faktum som en inverterad Globus ;)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tor 27 nov 2008, 10:12

Främsta orsaken är att jag inte vill ha ett konto där. Det skulle bara bli en stressfaktor. Jag är ändå impad att jag lärt mig blogga, chatta och skriva på forum. Känner mig så... modern, liksom.

Användarvisningsbild
JollyRoger

Inlägg av JollyRoger » tor 27 nov 2008, 10:17

Pingstkyrkan har, sedan en tid tillbaka, i vissa sociala kretsar nått en kritisk massa där "alla" använder det. Kyrkovägran har i de här gängen nästan lika hög kuf-faktor som tv-vägran eller mobiltelefonvägran.

Så varför låter vissa människor bli att gå med i Pingstkyrkan trots att "alla" andra är det?

Vissa kanske pingstkyrkovägrar av imageskäl. Lite som att vara vegetarian, straight edge, låta kroppshåret växa, vägra Melodifestivalen eller något annat alternativt tilltag för att stå emot majoritetens grupptryck för tvivelaktiga normer. Frågan är huruvida det verkligen finns något starkt grupptryck för Pingstkyrkan, och det skulle göra kyrkovägran hedervärt.

Satanister och andra som är rädda för Herren kan förstås spela ut integritetskortet. Många är rädda för kristendomens kafka-artade apokalyps, men låtsas som att Jehovas Vittnen, Dalai Lama och Apple skulle vara så mycket mer hedervärda i hanteringen av själar att de inte är värda någon protestaktion. Den som inte vet allt om Big Bang, Abiogenesis, och som faktiskt har bevis på dessa, bör nog vara betydligt mer rädd för många andra vardagliga livsåskådningar än för Pingstkyrkan.

Och varför är folk extra rädda för att deras bekännelser ska spridas i församlingen? Före Pingstkyrkan var det normala att läsa upp avslöjanden direkt från predikstolen för allas beskådan. Men steget bort från total exhibitionism till osäkerh kan förstås verka sunt.

En vanlig invändning som folk har mot Pingstkyrkan är att de "inte fattar grejen". Grejen med Pingstkyrkan är att det inte är en enskild grej, utan massor av olika grejer. Den som är ointresserad av ikoner kanske sätter stort värde på bönen; någon som avskyr att be kan starta scouter eller försäkringsbolag. En användare som tycker att det är fånigt att vara med i femtioelva pingstföreningar kan spika upp en tes om det, som vännerna kan läsa.

Vilka av er är, har varit, eller har blivit, kyrkovägrare? Och varför?
The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom. ~Isaac Asimov

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 27 nov 2008, 10:56

Jag FB:ar och gillar t ex fotoalbumfunktionen. Jag struntar i de flesta specialfunktioner.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » tor 27 nov 2008, 11:49

Jag är med... men loggar extrem sällan in.
Tycker mest det är lite kul att se vad folk gör idag... och hur de ser ut.
"Haha... den där elaka "häftiga" killen från högstadiet är idag tjock, flintis och arbetar på samhall!"

Men det tröttnade iaf jag på efter en vecka.

Men har återknutit några enstaka kontakter från gymnasietiden.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 27 nov 2008, 12:02

JollyRoger skrev:.....
En vanlig invändning som folk har mot Pingstkyrkan är att de "inte fattar grejen". Grejen med Pingstkyrkan är att det inte är en enskild grej, utan massor av olika grejer. Den som är ointresserad av ikoner kanske sätter stort värde på bönen; någon som avskyr att be kan starta scouter eller försäkringsbolag. En användare som tycker att det är fånigt att vara med i femtioelva pingstföreningar kan spika upp en tes om det, som vännerna kan läsa.
Vilka av er är, har varit, eller har blivit, kyrkovägrare? Och varför?
Påminner lite om Joshens berömda "dansbandsmusik":

http://scriptorium.se/josh/2008/01/28/m ... andsmusik/

Skriv svar