Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Dennis
Kontakt:

Re: Bästa sågningen

Inlägg av Dennis » mån 03 jan 2011, 10:41

Matte skrev:
Dennis skrev:använder begrepp som "politiskt korrekthet"
Det där kan faktiskt vara intressant förutsatt att du vill diskutera det på allvar. Är termen verkligen meningslös om du ska beskriva en filmgenre eller en filmepok? Vem får t ex personifiera godheten eller förnuftet i svensk modern film? Vem i västernfilmerna? I de sovjetiska krigsfilmerna? Visst, jag kanofta irritera mig på uttrycket "politiskt korrekt", men här tycker jag det är fullt användbart.
Ja, den är alltid meningslös och används som tillmäle av människor som ogillar att ens egna bigotta föreställningar inte är allenarådande. På så vis är det knappast intressant att använda begreppet för att beskriva filmepoker, då det snarare har varit motsatsen det "politiskt inkorrekta" (det är ingen slump att rasisthemsidan heter Politiskt Inkorrekt) - familjens överhuvud mannen står för förnuftet, den blodtörstige indianen, osv - som har använts inom film och tv. Men då ska man kalla det för vad det faktiskt är, misogynt och rasistiskt.
Vad var det i Vänner som du anser att Isaksson inte begrep?
Han har ju uppenbarligen inte fattat att det finns män (att han slänger dit ordet "friska" för att beskriva det han hellre hade sett är ju fortfarande intressant, för övrigt) som är intresserade av annat det han anser vara typiskt manligt.

Om du vill läsa en riktig sågning av serien så kan du läsa Kjell Häglunds text.
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 03 jan 2011, 10:54

Matte skrev:Tack för korrigeringen Tryggve! Även såpor bör behandlas korrekt.
Det minskar i alla fall förvirringen, för egen del så trodde jag att det rörde sig om "Friends" först... :-)

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 03 jan 2011, 11:01

Dennis skrev:Han har ju uppenbarligen inte fattat att det finns män (att han slänger dit ordet "friska" för att beskriva det han hellre hade sett är ju fortfarande intressant, för övrigt) som är intresserade av annat det han anser vara typiskt manligt.
Ironi kan som sagt vara svårt. Och vad gäller trovärdigheten i kompisgängets dialoger verkar Hägglund delvis vara inne på samma spår. Den recensionen kan jag tycka också träffar rätt men på ett betydligt trubbigare sätt. Med tillhjälp av en uppsjö av ganska tröttsamma referenser kommer han fram till att produktionen inte är riktigt fräsch.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 03 jan 2011, 11:04

Matte skrev: Ironi kan som sagt vara svårt.
Det kan ju vara svårt att vara ironisk på ett bra sätt. Fast det kanske är bra ironi om man inte är säker på att det verkligen är ironi.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » mån 03 jan 2011, 11:25

Matte skrev:
Dennis skrev:Han har ju uppenbarligen inte fattat att det finns män (att han slänger dit ordet "friska" för att beskriva det han hellre hade sett är ju fortfarande intressant, för övrigt) som är intresserade av annat det han anser vara typiskt manligt.
Ironi kan som sagt vara svårt.
Eller så är det kanske bara en dålig text?
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 03 jan 2011, 11:25

Tryggve skrev: Fast det kanske är bra ironi om man inte är säker på att det verkligen är ironi.
Motsatsen till det är iaf rätt B.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 03 jan 2011, 11:34

Tryggve skrev: Fast det kanske är bra ironi om man inte är säker på att det verkligen är ironi.
Det stämmer! De verkligt skickliga satirikernas texter har - av somliga- tagits rent bokstavligt. Och därmed förtäljt en hel del om läsaren, vilket varit rätt pinsamt i de fall denne uppburit lön som t ex kulturskribent. Christer Enanders och Erik Wijks "Egget " har nog nedkallat sin beskärda del av förbannelser från en del personer i kåren.
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Äras den som äras bör. Fixade citat-namn.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 03 jan 2011, 11:45

Matte skrev: Det stämmer! De verkligt skickliga satirikernas texter har - av somliga- tagits rent bokstavligt. Och därmed förtäljt en hel del om läsaren, vilket varit rätt pinsamt i de fall denne uppburit lön som t ex kulturskribent. Christer Enanders och Erik Wijks "Egget " har nog nedkallat sin beskärda del av förbannelser från en del personer i kåren.
Sant. Frågan är dock om Isaksson ska räknas dit..... :-) Jag har nog läst för lite av honom för att vara säker.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 03 jan 2011, 11:49

candy skrev:Jay Smith sågas:

http://www.expressen.se/noje/recensione ... -jay-smith
Jag har hittills lyckats undvika att lyssna på honom, och jag tror att jag ska fortsätta på det spåret.
Nunstedt har säkert rätt i sak (EDIT: jag har ju till och med lyssnat på denna tråkiga skiva på Spotify), men han kör de typiska standardformulär-1A-formulerignarna för "jag-tror-att-min-sågning-är-cool-men-det-går-egentligen-13-på-dussinet-av-denna-metaforstyp-i-sågningar".

Nunstedts Jay Smith-recension skrev:Med en värme och en inlevelse som påminner om ett par baltiska lysrör.
Mer finess, tack. Jämföra A med extrema B [där B kan vara vad som helst], utan minsta omväg i ord, är alldeles för lätt och uttjatat: "Det ger lika mycket info och eftertanke som ett par baltiska lysrör". "Nunstedts sågning är lika originell som en pc som har Windows installerad".

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 03 jan 2011, 12:28

Tryggve skrev:
Matte skrev: Det stämmer! De verkligt skickliga satirikernas texter har - av somliga- tagits rent bokstavligt. Och därmed förtäljt en hel del om läsaren, vilket varit rätt pinsamt i de fall denne uppburit lön som t ex kulturskribent. Christer Enanders och Erik Wijks "Egget " har nog nedkallat sin beskärda del av förbannelser från en del personer i kåren.
Sant. Frågan är dock om Isaksson ska räknas dit..... :-) Jag har nog läst för lite av honom för att vara säker.
Jag kan varmt rekommendera hans "24 lögner i sekunden" som innehåller Hans samlade filmkritik. Isaksson är en ful fan; brutal på ett kvickt och fyndigt sätt, och lyckas samtidigt vara folkbildande.

K. Marx

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 03 jan 2011, 18:52

Matte skrev:Jag kan varmt rekommendera hans "24 lögner i sekunden" som innehåller Hans samlade filmkritik.
Jag fann ovannämnda bok olidligt tråkig och enögd. En samling plumpa liknelser parat med lite materialistisk analys. Antagligen måste man dela Isakssons politiska åskådningar för att roas av den.
Här är Aghed i en helt annan klass, politisk förvisso, men det går sällan ut över hans omdömen av filmernas cineastiska kvaliteter.
Isakssons bok påminner för övrigt en hel del om Palms "Indoktrineringen i Sverige" som sammanfattas här.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 03 jan 2011, 19:11

vils skrev:Isakssons bok påminner för övrigt en hel del om Palms "Indoktrineringen i Sverige" som sammanfattas här.
Nej, det gör den inte alls. Palm slår redan i inledningen an en didaktisk ton. Och om du tror att Isaksssons syn på ideologiproduktionen sammanfaller med Palms kan du inte ha läst Indoktrineringen i Sverige alternativ begripit nada av Isakssons recensioner. Fast för en del blir blotta ordet "klass" ett rött skynke som kortsluter läsprocessen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 03 jan 2011, 19:14

Åtminstone jag själv tycker att det är intressant att ta med klassperspektiv i filmer och liknande verk. Vad vils tycker får vils själv svara på.

Men jag håller fast vid att klassgnäll inte kan ersätta konstnärlig kvalitet. Eller skulle mitt synopsis ovanför vara värt att producera?
Senast redigerad av 1 Knurd, redigerad totalt 0 gånger.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 03 jan 2011, 19:15

Nåja, nu var det över 20 år sedan jag läste Palms bok så mitt minne kan vara blekt.
Men jag tyckte att det fanns en viss likhet i tolkningen av tillvaron.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 03 jan 2011, 19:50

Isaksson skrev:Sex and the City recension.
En raljant beskrivning av filmen handling och en massa tjat om rikedomar.
Inte ett ord om skådespelarinsatser, foto, regi eller något annat som borde beledsaga en seriös filmkritik.

Skriv svar