Starta ett företag som bara anställer kvinnor?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Knurd

Starta ett företag som bara anställer kvinnor?

Inlägg av Knurd » tis 13 jan 2009, 03:03

En klassisk fråga i jämställdhetsdebatten, som jag aldrig sett nöjaktigt besvarad, är denna:

Om det är så att kvinnor i genomsnitt får lägre lön än män för samma arbetsprestation så bör det gå att starta ett företag som bara anställer kvinnor, och på så sätt gör större vinst än företag med likadan verksamhet men blandad eller manlig personal.

Varför gör ingen detta? Investeringskapital lär ju finnas, eftersom det finns så många högt positionerade människor i samhället som säger sig hålla med om grundtesen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Grape

Re: Starta ett företag som bara anställer kvinnor?

Inlägg av Grape » tis 13 jan 2009, 05:19

Vad får dig att tro att ingen gör det? http://www.berit.se/
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 13 jan 2009, 10:47

Grape skrev:Vad får dig att tro att ingen gör det? http://www.berit.se/
Hur förhåller sig jämo till det där?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » tis 13 jan 2009, 11:09

Jag tycker att jämställdhet innebär att man inte bryr sig om hur många kvinnor/män man har på en arbetsplats utan ser till meriter. Tycker inte alls om kvoteringar. Men kvoteringar kanske har fördelar jag inte känner till?
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
Greger

Inlägg av Greger » tis 13 jan 2009, 11:22

Mikisen skrev:Jag tycker att jämställdhet innebär att man inte bryr sig om hur många kvinnor/män man har på en arbetsplats utan ser till meriter. Tycker inte alls om kvoteringar. Men kvoteringar kanske har fördelar jag inte känner till?
Det har fördelar för kvinnor, iallafall när man ska ge dom chefsplatser.
Det blev väl en jävla massa rabalder när dom kvoterade in killar i veterinärsutbildningen (som om jag minns det rätt är i princip enbart kvinnor)?

Tricklev

Inlägg av Tricklev » tis 13 jan 2009, 15:05

Greger skrev:
Mikisen skrev:Jag tycker att jämställdhet innebär att man inte bryr sig om hur många kvinnor/män man har på en arbetsplats utan ser till meriter. Tycker inte alls om kvoteringar. Men kvoteringar kanske har fördelar jag inte känner till?
Det blev väl en jävla massa rabalder när dom kvoterade in killar i veterinärsutbildningen (som om jag minns det rätt är i princip enbart kvinnor)?

Kvoteringen vi för tillfället sysslar med känns rätt underlig, för ett par årsedan skyfflade vi in varenda kvinna som ville bli läkare i läkarutbildningen, nu har det vänts och nästan alla som går linjen är kvinnor, så nu skyfflar vi istället in män. Det gäller att komma under rätt våg om du har tänkt att läsa något av dom stora kvoteringijämnstäldighetensnamn-utbildningarna, idiotiskt. :banghead:

Förövrigt så var kvoteringen i veterinärsutbildningen rätt extrem, hoppas någon annan orkar leta upp länk så jag ska slippa leta upp den själv.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 13 jan 2009, 18:20

Greger skrev:
Det är inte samma sak att nekas till en plats på en utbildning om man inte har tillräckligt bra betyg som när man nekas ett jobb, inte pga av bristande kompetens, utan brist på ett visst kön.

Företag som anställer där kön är en faktor begår troligen olagligheter.

Själv anser jag att företag ska få anställa vem de vill, vare sig de är ljus, mörka, långa, korta, män, kvinnor, och det är inget som rättsväsendet ska ha med att göra.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » tis 13 jan 2009, 23:23

Knurd skrev:En klassisk fråga i jämställdhetsdebatten, som jag aldrig sett nöjaktigt besvarad, är denna:

Om det är så att kvinnor i genomsnitt får lägre lön än män för samma arbetsprestation så bör det gå att starta ett företag som bara anställer kvinnor, och på så sätt gör större vinst än företag med likadan verksamhet men blandad eller manlig personal.

Varför gör ingen detta? Investeringskapital lär ju finnas, eftersom det finns så många högt positionerade människor i samhället som säger sig hålla med om grundtesen.
Har du aldrig hört talas om bordeller?
Obama, can this really be the end,
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

Tricklev

Inlägg av Tricklev » tis 13 jan 2009, 23:46

Fernaeus skrev:
Knurd skrev:En klassisk fråga i jämställdhetsdebatten, som jag aldrig sett nöjaktigt besvarad, är denna:

Har du aldrig hört talas om bordeller?
Finns en hel del manliga bordeller.

biitar

Inlägg av biitar » tor 15 jan 2009, 13:11

Zartax skrev:
Hur förhåller sig jämo till det där?
Inte alls, Jämo finns inte längre. Men i iallafall två fall så verkar Jämo tagit en "konservativ" syn på saker och ting. Dels i frågan om kvinnor och bar överkropp. Jämo ansåg att det ej var diskriminerande att avisa kvinnor som ville kunna bada med bar överkropp.

Det andra är att Jämo inte anser att det är diskriminerande att öppna gym enbart för kvinnor, då kvinnor måste "beskyddas" från "kvinnobilden" . Detta görs tydligen bra genom att kvinnor helt sonika får någonstans att göma sig när de är fula.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 15 jan 2009, 15:29

Min fetning. Duger det som nöjaktigt svar? Kan tillägga att det dessutom förmodligen är politiker i högre grad än riskkapitalister som anför tesen du nämner.
http://www.berit.se skrev:Bland företagets mentorer finns Marianne Nivert(f.d. VD Telia), John Wattin(bl.a. grundare Enator) samt Babben Larsson.
Ok, jag skall inte uppehålla mig vid Blobben Larsson. Jag skall inte heller uppehålla mig vid den uppenbara könsdiskriminering som försiggår vid anställandet av nya medarbetare hos Berit, då jag liksom Anders anser att staten inte borde lägga sig i vilka urvalskriterier ett företag använder vid anställningar, hur knasiga de än må vara.

Istället skall jag framhålla min glädje över att se ett sådant här positivt exempel på "kvinnokamp". Det är ju alldeles utmärkt att kvinnor tar för sig mer, stöttar varandra, skapar positiva förebilder, kommer in i mansdominerade branscher, får högavlönade jobb i större utsträckning o.s.v. Vad som är otroligt störande i debatten om jämställdhet är att det så ofta handlar om vad männen gör fel och hur män är i vägen för kvinnor snarare än vad kvinnor kan göra för att förbättra sina positioner i samhället. Kul när man ser positiva initiativ. Go nerdgirls! (fast ett lite tuffare namn på företaget än "Berit" kan man väl hitta på...)
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 15 jan 2009, 17:05

Och så har vi en gammal notis i Grönköpings veckoblad.
På grund av ett fel i kommuns stordator, så blev änkefru Hilda Petersen klassad som storföretag.
Då fick hon genast jämställdhetsombudsmannen på sig.
Hon hade ju varken manliga eller kvinnliga anställda :-)

Skriv svar