Roliga saker barn säger

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Roliga saker barn säger

Inlägg av kaxiga Z » ons 17 jun 2009, 14:14

Antimateria skrev:Jag ska allt ta ett snack med den kompisen.
Apropå det: Lite pinsamt när polare berättar så'na där redan kända klassiska historier och man som åhörare vet om det.
"Min farbror råkade säga...."
:D
och så vet man att historien är över 70 år gammal och denne farbror måste vara ....gammal och bo i New York för att det ska gå ihop

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 18 jun 2009, 00:19

Tips! Kolla med Hexmaster innan ni drar någon gammal anekdot.

Den här är återigen självupplevd och också denna på ett tåg.

Storasyster: (ap-pillar i mitt hår och säger plötsligt högt och ljudligt): -"Pappa du har fått löss!!" :shock:

Jag: Host..hrkl...nej, men vad säger du...tyssst... :oops:

Storasyster: Jo, det är sådan där gnetter...lössägg som Linda på dagis hade...usch (ännu högre) :XP:

Jag: Skrik inte så att hela tåget hur dig, hehe...nej nej...det är bara mjäll vännen...he...he... :oops: :nervous:

Lillasyster: Pappa? Va e jäll fö nått dåh? :o

(medpassagerarna har vid det här laget nervöst börjat klia sig både här och där...) :oops:

Tja...
War is peace.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tor 18 jun 2009, 00:45

manifesto skrev:Tips! Kolla med Hexmaster...
Sitter ju o väntar in honom nu, för visst är det om ett par timmar?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 18 jun 2009, 00:56

tarzan skrev:
manifesto skrev:Tips! Kolla med Hexmaster...
Sitter ju o väntar in honom nu, för visst är det om ett par timmar?
Vet inte, har inte bott här så länge...
War is peace.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 18 jun 2009, 12:23

Antimateria skrev:
Hexmaster skrev:Den lades ut på Tjuvlyssnat för tre år sedan, förlagd till Stockholm. Din kompis också?
http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/och ... -semestern
Jag ska allt ta ett snack med den kompisen. Detta skulle vara i Göteborg. Hur som helst så är det vansinnigt roligt!
Är väl i och för sig inte helt omöjligt att det där hänt mer än en gång i Sverige. Har en liknande själv.
För sisådär 20 år sedan skulle en av mina kusiner (han var väl 4 år kanske) gå på toaletten. Hans far, som hade väldigt mycket kroppsbehåring stog i duschen. Plötsligt kommer kusinen utsprinagnde och gallskriker.
Kusinens mor: -Vad är det?
Kusinen: Det står en gorilla i duschen!
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 18 jun 2009, 14:10

Hexmaster skrev:
Antimateria skrev:Kompis 2 hade med sig sin 5-åriga dotter. Längst fram i bussen sitter det en dvärgväxt person. Dottern höll på att lära sig att räkna och skulle räkna allt som kom i hennes väg.

Mamman:
- Hur många är vi här i bussen då?
Dottern räknar noggrant och svarar högt och tydligt:
- Åtta, eller nio om man räknar bävern där framme.
Den lades ut på Tjuvlyssnat för tre år sedan, förlagd till Stockholm. Din kompis också?
Kommentarerna på Tjuvlyssnat borde ge en del insikter i vandringsberättelsers dynamik (versionen på Tjuvlyssnat är publicerad i augusti 2006):
kommentatörer på Tjuvlyssnat skrev:amanda skriver:
hmm, den här är inte äkta. jag hörde den för två år sedan att detta skulle skett på en buss i uppsala? antingen är det samma person som bara ändrat scenen för den, eller så vete fan. kan det vara så att ungar generellt tror att dvärgar är bävrar? DET HAR HÄNT I UPPSALA!

Damon (Tjuvlyssnat.se) skriver:
Amanda: Jag mejlade killen eftersom det lät så otroligt. Han berättade att det här hänt för ett tag sen, men jag tyckte att den var klockren. Kan vara att den har spridit sig runt!

Boven skriver:
Ni får gallra lite bland era bidrag.

Boven: Vi tar med ca var tjugonde bidrag just nu. Ska vi gallra ännu mer så får vi skära ner på antalet publiceringar per dag.

LillaRin skriver:
HIhi, söt historia. Själv har jag en son som sa till mig när det kom en dvärg gående: "Titta mamma, en räv"… (Han visste nämligen att det inte hette varg, så då var det väl ett annat djur…; ) )

Andreas skriver:
Nej, gallra inte. Publicera mer istället.

Fröken Lund skriver:

Exakt den här har jag också hört för några år sedan, men då skulle det ha utspelat sig i Lund.
Tråkigt när folk hittar på "tjuvlyssningar" och skickar in.
Det är lite "Jag känner en tjej som är kompis med en tjej som var au pair hos Kevin Costner".. som också var en grej som vissa skröt om för ca 10 år sedan.

CC skriver:
Dagens först garv :D
Ps.Dem som kommenterar att inläggen inte kan vara sanna, kan omöjligt ha barn själva i sin omgivning.

Lego skriver:
Den är kul! Men jag har hört den i andra versioner. Inte lika kul längre…

B skriver:
Den här har man hört förut (i liknande tappning, dock med en mamma och en dotter), ingen aktuell tjuvlyssning med andra ord.
Såvitt jag vet hördes "originalkonversationen" för ett par år sedan bl.a. av en väninna till mig på en tunnelbanevagn i Sthlm.

Crzp skriver:
Seriöst så spelar det inte så stor roll om det är äkta eller inte, eller när det hände (om det nu hände). Lika kul för det :)

Tråkmåns skriver:
Det är en vandringshistoria! Hörde den för 3 år sen - då hände det på en buss i Umeå!

Jag får be om ursäkt att den här slank igenom. Vi kan inte göra mer än att mejla tillbaka och dubbelkolla med bidragaren, och googla tjuvlyssningen. Men 1 av 100 är ändå rätt bra sållat från vår sida tycker jag =)

Kusin skriver:
Håller med att det är tråkigt att folk ljuger om tjuvlyssningar. Hela idén faller. Skäms! Historien är dock alldeles sann. Hände för länge sedan men inte i Stockholm, Lund eller Uppsala. Bra att tjuvlyssna.se tar åt sig av kritiken.

Udda skriver:
Jag har INTE hört den förut! Och vad spelar det för roll, bara den är sann ursprungligen. Att det tydligen är en gammal story gör ju inte den sämre!

Missen skriver:
Kul, men liknande har funnits på avigsidan som barnavighet i minst 1 år… Googla "27 personer och en bäver" så får ni se.

Sigge skriver:
Ähh, vatusan… Detta är ju en gammal story, har hört detta för flera år sen… Börjar fan märkas att man inte är ung längre, då samma historier återigen blir "nyupptäckta"… Boring..
Detta i ett hav av folk som skrev hur rolig den var och hur de skrattade intensivt och länge. Värt att notera är att Tjuvlyssnat själva verkar ha ambitionen att det ska vara autentiskt material, fast folk som läser inte bryr sig (snarare tvärtom) såvida de själva inte hört den tidigare. En av dem påstår att man kan förvänta sig av barn att de säger såhär, och en vittnar om att dess barn sa "räv". Men "bäver" specifikt borde väl vara ganska osannolikt att barn säger om kortväxta? Såvida de inte har kopplat ihop ord som innehåller v, ä och r och är små levande varelser.

En annan tycker att det inte spelar roll om historien är äkta, medan en annan inte tycker att det spelar roll om den är gammal, bara den är sann ursprungligen. Det stärker min hypotes om att sanningsanspråk i sig är en slags berättelsekrydda som ökar underhållningsvärdet i den och kanske får folk att anstränga sig i att sätta sig in i berättelsen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 18 jun 2009, 14:38

devadatta skrev:Det stärker min hypotes om att sanningsanspråk i sig är en slags berättelsekrydda som ökar underhållningsvärdet i den och kanske får folk att anstränga sig i att sätta sig in i berättelsen.
Javisst. Det är därför "äkta" klintbergare ofta förses med försäkringar om att jo, det är verkligen sant, och att det hände någon kompis kompis kompis etc. Och det är det som kan göra folk besvikna, i synnerhet när de själva torgfört det hela som en sanning. Trots att själva historien är densamma.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tor 18 jun 2009, 15:13

devadatta skrev:Det stärker min hypotes om att sanningsanspråk i sig är en slags berättelsekrydda som ökar underhållningsvärdet i den och kanske får folk att anstränga sig i att sätta sig in i berättelsen.
Stjärtkomplimangen från min son är 100% autentisk i allafall, det lovar min kompis, mosters granne!

Jag känner Pallas och kan intyga att hon talar sanning. /devadatta
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 18 jun 2009, 19:35

Jag skulle aldrig lita på vad en unge säger. Dels har de dåligt grepp om verkligheten och dels saknar de till och med den mest grundläggande utbildning man kan förvänta sig i ett modernt land.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tor 18 jun 2009, 19:36

piotrr skrev:Jag skulle aldrig lita på vad en unge säger. Dels har de dåligt grepp om verkligheten och dels saknar de till och med den mest grundläggande utbildning man kan förvänta sig i ett modernt land.
Ja, inte hjälper det att det är peer reviewat heller, femårigen är lika bisarr som fyraåringen här hemma.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
RawHead

Inlägg av RawHead » tor 18 jun 2009, 22:22

Har en nyligen inträffad incident från den skånska myllan. Ett par pojkar springer runt på dagis och kallar varandra 'bög' i alla möjliga sammanhang med en yydligt negativ innebörd. Dagisfröken känner att hon behöver göra en insats och kallar in pojkarna i ett rum. Hon frågar om pojkarna vet vad ordet bög faktiskt betyder men ingen säger något. Fröken förklarar då att ibland kan pojkar tycka om pojkar, ungefär så som pappor och mammor tycker om varandra. Då reser sig en av pojkarna up (mitt kusinbarn) och utbrister "Jag visste det! Jag är bög!" och ser ganska besviken ut. Fröken frågar lite häpet hur han vet det. Han förklarar då att han gillar Erik (bästa vännen) ganska mycket.

Efter ett förtydligande om att man kanske måste tycka om varandra nog för att gifta sig inser pojken att Erik nog trots allt 'bara' är en god vän, och således är han inte själv heller bög.

Jag garvade själv så jag grät när jag fick det berättat för mig XD

En annan som min systers kollega hade råkat ut för var att mamman (kollegan) hade lagat mat hemma inför middagen och råkat släppa en rökare med ytterst ofödelaktig odör. Dottern knallar in i köket, stannar mitt i steget och sniffar, tittar på mamma och frågar "Har pappa kommit hem?". :lol:
The truth lies in the eye of the be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 19 jun 2009, 00:53

Urquhart skrev:
Antimateria skrev:
Hexmaster skrev:Den lades ut på Tjuvlyssnat för tre år sedan, förlagd till Stockholm. Din kompis också?
Jag ska allt ta ett snack med den kompisen. Detta skulle vara i Göteborg. Hur som helst så är det vansinnigt roligt!
Är väl i och för sig inte helt omöjligt att det där hänt mer än en gång i Sverige.
Aha, blandade ihop bäverhistorien med aphistorien. Aphistorien kan säkert hänt flera ggr, knappast bäverhistorien.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 19 jun 2009, 01:02

Följande drama lär ha utspelats i Ulf Elwings radioprogram "Upp till tretton" för ca 20 - 30 år sedan?

Frågesport där barnet kan vinna en skiva.

Ulf: Den är avlång och böjd...

Barnet: ..eh...vet...eh..inte...

Ulf: Ok, den är gul.

Barnet: ...eh..vet...eh...inte...

Ulf: Ok, nu kan du nog. Apor älskar att äta sådana, och det börjar på b.

Barnet: Bapelsin gobbajävel, skicka skivan!!
War is peace.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 19 jun 2009, 01:20

Bapelsinen kommer, enligt Ulf själv, från någon revy som folk blandat ihop med hans radioprogram.

Däremot skall någon skånsk yngling verkligen ha svarat "en neiger" någon gång. Vilket lett till tolkningsdiskussioner: är "eigor" en beteckning för ekorre som är i levande bruk?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 19 jun 2009, 01:27

Se där, där kom den!
War is peace.

Skriv svar