Roliga saker barn säger

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
brimer

Re: Roliga saker barn säger

Inlägg av brimer » tor 28 jan 2010, 21:51

Min systerdotter på 3.5 frågar om ALLT i den här perioden ... typ "Varför blåser det på barn?" när vi var ute sist i blåsigt väder. Och detta pågår HELA tiden! Hon ger sej inte förens man ger ett uttömmande och förklarande svar.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » tor 28 jan 2010, 23:13

4 åring: Mamma jag vill inte bli så gammal som Isak (13månader äldre bror). Varför inte det? Då dör man snart.

Samma unge frågade mig idag varför snön var vit. -eh snö är fruset vatten i kristallform och kristallerna reflekterar ljusets alla våglängder och det uppfattar vi som vitt... hur fan förklarar man sånt här för folk under 15?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
kiss

Inlägg av kiss » fre 12 mar 2010, 19:45

En flicka i 5-års åldern får syn på en äldre man i vit toppluva med uppvikta kanter och utbrister: "Harru brutit huve't?"
Så min fundering blir därför: Muhammed, har du brutit huvudet?

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » tis 17 aug 2010, 19:34

Lite OT men min snart treåriga dotter hamnade i samband med en tidigare postning framför datorn med hörlurar på och lyssnade exalterat på Venus in furs med Velvet Underground.
Det värmer ett fadershjärta <3
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 18 aug 2010, 09:21

vils skrev:Lite OT men min snart treåriga dotter hamnade i samband med en tidigare postning framför datorn med hörlurar på och lyssnade exalterat på Venus in furs med Velvet Underground.
Det värmer ett fadershjärta <3
Har för mig att det var någon annan unge här inne som lyssnade på Muse - Uprising. VoF-ungar har uppenbarligen bra musiksmak. :smile2:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Corpset

Inlägg av Corpset » ons 18 aug 2010, 13:02

Aw, min har dålig musiksmak. När hon var ett år så var Maskinen och Slagmålsklubben favoriterna. Nu är det Oskar Linnros.

Mabande

Inlägg av Mabande » ons 18 aug 2010, 13:35

Corpset skrev:Aw, min har dålig musiksmak. När hon var ett år så var Maskinen och Slagmålsklubben favoriterna. Nu är det Oskar Linnros.
Hon håller sig till samma kompisgäng i alla fall :)
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)

Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inlägg av whatthebutlersaw » ons 18 aug 2010, 15:49

Kanske inte roligast i stan, men garanterat sann:

Jag har haft tusentals lågbetalda jobb och det trevligaste jag hade var som dagisvikarie i tre år. (Samma ställe i tre år vilket gjorde det mindre hattigt dessutom)

Det kom så mycket i parti och minut ur de små barnamunnarna att jag inte har chansen att minnas hälften, men två dialoger har fastnat för evigt.

Den första handlar om det barn jag skamlöst favoriserade (i smyg, i mitt huvud, inte i verkligheten) för hans gigantiska fantasi och sanslösa närhet till sina känslor. Hans pappa kommer för att hämta mitt i ett av Es känsloutbrott och löser därmed även gåtan om Es ordförråd:

Pappa: Nu får du väl lugna ner dig för fan.
E: (Med djup emfas) I HELvete heller!

Man måste nog ha varit där och hört tonfallen. E reagerade ofta på besvikelser genom att dramatisk knyta näven och väsa: "Saaatan!" på ett inte helt o-Järegårdskt vis.

Den andra var ren och skär Göteborgare. As mammas stallkompis har fått hoppsan-hundvalpar som går billigt och A har blivit lovad en. De har varit och hälsat på valparna i stallet och A och de andra barnen är helt uppfyllda av den kommande valpen. T frågar vilken sorts hund (alltså vilken ras) det är och A, som inte riktigt har koll på hundraser säger: "En sån som man har i stall" varpå T (Ja, han är från Göteborg) blixtsnabbt svarar: "En Boxer?"

_Ingen_ av de andra fröknarna tyckte att det var tillnärmelsevis så roligt som jag tyckte.
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 18 aug 2010, 23:14

whatthebutlersaw skrev:E reagerade ofta på besvikelser genom att dramatisk knyta näven och väsa: "Saaatan!"
Det kanske är för att jag är en gudsförnekande antiteist och spädbarnsätare, men sånt är är gulligt, ja.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tor 19 aug 2010, 20:09

Hahaha, jag är lite skadad av Familjeliv.se och brukar inte berätta högt om familjens språkbruk, men nu gör jag det här på förekommen anledning.

Jag sitter i bilen med 5- och 6-åringen och de snackar lite där i baksätet. Plötsligt utbrister 6-åringen: "Men vad i helvete SÄGER du?" Detta i nästan helt vanlig samtalston och som en helt naturlig del av deras dialog. Många tycker att det är särdeles illa om barn svär och kommer med något jidder om "men ordförrådet...", sen hör de mig när jag spöar dem i Scrabble så de går gråtande därifrån.

Nyss satt killarna vid varsin dator och spelade på samma server. E: "JAG FICK EN SPING!" V: "Men fick du ingen spov?" E: "Nej, bara en sping". (Sping=Stun stick, spov=Rocket propelled grenade launcher.)
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 20 aug 2010, 09:16

Min dotters underbara komplimang när jag stod och gjorde mig i ordning inför en fest:
-Åh, vad du är fin, mamma, du är finare än en Tyrannosaurus Rex!

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » fre 20 aug 2010, 09:34

Dotter ca 6 år:
"Pappa då jag blir stor vill jag ha en ;kattgubbe;"
"Ja men jag är ju allergisk mot katter"
"ja men jag ska köpa en då jag bor i eget hus"
"men då kan ju inte jag hälsa på dig"
Dotter tänker ett tag och "lyser" plötsligt upp:
"pappa, vi gör så här, JAG hälsar på dig istället"
" ja men nog vore det roligt om jag kunde hälsa på dig också någon gång"
Dotter är tyst ett tag och utbrister lite uppgivet:
"jaha, då får jag skaffa katt då du är död"
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 20 aug 2010, 09:37

vils skrev:4 åring: Mamma jag vill inte bli så gammal som Isak (13månader äldre bror). Varför inte det? Då dör man snart.

Samma unge frågade mig idag varför snön var vit. -eh snö är fruset vatten i kristallform och kristallerna reflekterar ljusets alla våglängder och det uppfattar vi som vitt... hur fan förklarar man sånt här för folk under 15?
Tjaa,för att citera Carl Sagan mfl om sådana jättesvåra frågor som varför gräset är grönt utan att behöva inveckla sig i för barnet obegripliga förklaringar:

När du blir äldre så kommer du själv kunna ta reda på det.

ofero
Avstängd

Inlägg av ofero » fre 20 aug 2010, 10:45

Gud vad roliga allas inlägg är. Jag måste erkänna att jag sitter på jobbet och bara skrattar och skrattar. Jag måste göra nåt annat nu och fortsätta att läsa sen, annars tror dom nog jag är galen och kommer på mig :P

Corpset

Inlägg av Corpset » mån 23 aug 2010, 19:39

Dottern, 3.5:

"Mamma, kan vi titta på doktorn? Bruna doktorn? Jag ÄLSKAR doktorn, men han är död nu." - Tionde Doctor Who. :)
"MAMMA, MAMMA, TITTA EN DALEK!"

Helt nyvaken sju på morgonen:
"Mamma, jag ska berätta på dagis att jag ÄLSKAR doktorn"

I badkaret häromdagen när vi badade tillsammans:
"Tänk om jag bajsade i badkaret?"
Jag: "Men det gör man väl inte?"
"Man bajsar i pottan, men det är lite busigt"

Dottern sitter och listar saker hon vill att vi ska köpa till henne:
"Woody, Buzz Lightyear, Belle, Doktorn, Rose, Martha, Dalek"

"Mamma, du ser ut som en bustok".

Dottern berättar för pappa om en film hon sett:
Apan, den heter "Dexturw", prinsessan heter Sacko-sofia, hon heter Larry, det där är romare och där är lejon... och det där är dinosaurieskelett.

"Jag ska träffa morfar! Min söta gulliga morfar! Jag älskar morfar.. och bönor och oliver."

Skriv svar