Detta finner även jag intressant. Något jag undrar över är om man ska korrigera genom att säga "det heter sov, inte sovde" eller om man istället markerar genom bekräftelse "ja, du sov hela natten" ?Xantippa skrev:Medfödd grammatik eller en mycket snabb inlärning av de grundläggande reglerna.vils skrev:Visserligen inte särskilt roligt men det får mig mer övertygad om Chomskys teorier om en medfödd grammatik.
Den treåriga dottern hade feber och fnittrade och vimsade omkring som om hon var full.
För att kontrollera hennes förstånd ställde vi en hel massa frågor (ålder, syskons namn, mm), en av dessa var: Vad heter morfar? Efter någon sekund svarade hon korrekt, Bo. Följdfrågan blev: Vad heter mormor? Detta var uppenbarligen knepigare men hon svarade efter viss tvekan Boa.
Blir alltid lika lamslagen när barn böjer oregelbundna verb som om de vore regelbundna. De har inte lärt sig eller hört "gådde" och "sovde" - de använder sin logik och sin språkkänsla. Jag tycker det är fullkomligt fantastiskt.
Själv använder jag oftast alternativ två.