Hackerattack pseudonyhet?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Matte

Hackerattack pseudonyhet?

Inlägg av Matte » lör 12 sep 2020, 14:04

Som tämligen datornaiv vänder jag mig till detta forum där jag vet att det finns många synnerligen kunniga inom området.
Allt emellanåt nås vi av nyheter om försök att hacka det ena eller andra partiet/regeringen/myndigheten. Och att dessa attacker avvisats. Nu senast i samband med den amerikanska valrörelsen där iranska, ryska och "the usual suspects" pekats ut.

https://www.dn.se/varlden/microsoft-mis ... och-biden/

Men min fråga är: pågår inte sådana försök titt som tätt? Jag har läst om sådana intrång redan från början av internets historia. Lyckade intrång alltså.
Men om säkerhetssystemen fungerat - varför då rapportera om försöken? Och att man kan spåra enskilda datoradresser och eventuellt användare begriper jag. Men hur tusan kan man dra några slutsatser om vilka organisationer som ligger bakom försöken? Att staters underrättelseorgan och psyopsavdelningar kan ägna sig åt slikt har jag inga problem med. Däremot att dessa skulle vara så klumpiga att den egna organisationen kan identifieras fattar jag inte.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Hackerattack pseudonyhet?

Inlägg av Vitnir » lör 12 sep 2020, 20:16

Ja på många sätt är det en ickenyhet. Många är ovilliga att prata om att de utsatts för att inte verka svaga eller locka andra att attackera dem. Företag vill inte erkänna att de blivit hackade för att de kan bli stämda av sina aktieägare.
Enda anledningen till att Pyttemjuk går ut med den nyheten är väl för att skryta lite om sitt system. Sanningen är väl att det är en omöjlig uppgift att hålla en organisation fri från hackare. Det finns för många användare som gladeligen klickar på bilagor i mail och vill vara hjälpsamma när någon ringer supporten och säger att hen glömt lösenordet. Och när det är en angripare med en nations resurser finns det nog inget de inte kan göra.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 12 sep 2020, 21:01

Har man en server som är direkt exponerad mot Internet så sker det flera försök att hacka den per sekund.

Så ja, det här är antagligen en pseudonyhet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 13 sep 2020, 01:15

Om man läser lite mer noga så ser man att det inte bara handlar om misslyckade försök:
Majoriteten av dessa attacker upptäcktes och stoppades enligt Microsoft av företagets säkerhetsverktyg.
Att att bara majoriteten av försöken stoppas är ett stort misslyckande.
Antalet försök är, som tidigare nämnts, tämligen stort.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Skriv svar