Varför är mitt minne uppstaplat i årtal?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Dandelion

Varför är mitt minne uppstaplat i årtal?

Inlägg av Dandelion » lör 17 jul 2021, 18:37

Om jag t.ex får frågan "vad hände när du var 23?", poppar ingenting upp. Får jag däremot frågan "vad hände 1993" (året jag fyllde 23) aktiveras mina minnen direkt från det året.

Genom att tänka i årtal får jag tillgång till information om hur sommaren och vintern var det året, vilka jag umgicks med, vad jag/vi gjorde, vad jag funderade på, var jag bodde, vad jag köpte, vilken bil jag hade osv osv.

Jag vill påpeka att jag inte upplever att mitt minne som helhet är bättre än andras, och jag har inte ett helt hav av minnen kopplat till varje årtal, men när det handlar om just "vilket var året" finns det ingen i min släkt eller bekantskap som ens i närheten slår mig på fingrarna.

Detta har av naturliga skäl blivit tydligare ju äldre jag blivit, och som 50-plussare upplever jag det som smått unikt.

Finns det nån relevant forskning/förklaring till detta, finns det fler som jag?

Användarvisningsbild
Matte

Re: Varför är mitt minne uppstaplat i årtal?

Inlägg av Matte » fre 30 jul 2021, 16:01

Folk har olika nycklar till framplockning s k retriever cues. En vetenskaplig förklaring är att dessa råkar matcha inkodningstillfället d.v.s. att de för dig var framträdande när du lade händelserna på minnet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar