Färg på gamla vägmärken

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Post Reply
Erland
Färg på gamla vägmärken

Post by Erland » Fri 03 Jun 2022, 09:50

Vilken bakgrundsfärg anser du att dessa vägmärken har (utom huvudleds- och europavägsmärkena)? Så såg upplysningsmärkena ut ca 1967-1977. Sedan ersattes de efter hand av klarblå märken (och senare en del av dem gröna på europaväg):

https://drive.google.com/file/d/1xm6wCit8D_kIL7f1JKNQFWFPEsWruN4D/view?usp=sharing

Jag tycker att dessa märken var svarta, men min pappa (nu avliden) tyckte att de var mörkblå. Men jag kan inte se något blått alls i dem.
Hur kunde pappa och jag uppfatta dem så olika? En liten undersökning på facebook och bland vänner ger varierande resultat.

Är det en parallell till den berömda klänningen som orsakade sån upptåndelse på Internet 2015? (Jag ser den som vit och guld men en del ser den som blå och svart).
https://en.wikipedia.org/wiki/The_dress

Vitnir

Re: Färg på gamla vägmärken

Post by Vitnir » Fri 03 Jun 2022, 10:36

Tja, för egen del såg klänningen ut som blå/svart och jag vill se lite blått i det svarta på vägmärkena med.
There is no spoon.

Johannes

Post by Johannes » Mon 06 Jun 2022, 06:13

Rent faktiskt är de mörkblå, de är enkelt att konstatera i ett bildredigeringsprogram om man tittar på RGB-värdet för färgen som innehåller mer blått än rött och grönt.

Varför vissa upplever färgen svart kan nog ha två orsaker:

1. Om man tittar på olika skärmar kan det bero på att vissa skärmar inte förmår skilja mellan svart och mycket mörkt blå.

2. Om man tittar på samma skärm beror det på att allas syn är lite olika och vissa har sämre förmåga att skilja mellan mörka nyanser.

Johannes

Post by Johannes » Mon 06 Jun 2022, 06:17

Och nej, det är inte riktigt en parallell till bilden på kläningen. I det fallet handlade det om att föreställa sig vilken färg klänningen hade i verkligheten, dvs att tolka bilden. I det här fallet har bilden rent objektivt en viss färg: mörkblå.

Erland

Post by Erland » Tue 07 Jun 2022, 12:46

Johannes wrote:
Mon 06 Jun 2022, 06:13
Rent faktiskt är de mörkblå, de är enkelt att konstatera i ett bildredigeringsprogram om man tittar på RGB-värdet för färgen som innehåller mer blått än rött och grönt.

Varför vissa upplever färgen svart kan nog ha två orsaker:

1. Om man tittar på olika skärmar kan det bero på att vissa skärmar inte förmår skilja mellan svart och mycket mörkt blå.

2. Om man tittar på samma skärm beror det på att allas syn är lite olika och vissa har sämre förmåga att skilja mellan mörka nyanser.
I mitt fall handlar det inte om skärmar. Jag såg dem som svarta även ute i trafiken förr i tiden.

Johannes

Post by Johannes » Tue 07 Jun 2022, 15:24

Det är olika saker. Huruvida de var svarta eller mörkblå i verkligheten är en annan sak. Men det är ett faktum att de är blå i bilden du länkade till.

Nu var det länge sedan jag såg sådana skyltar i verkligheten men jag minns dem nog som mörkt blå.

Hans S

Post by Hans S » Fri 10 Jun 2022, 06:48

Kanske finns något här? http://libris.kb.se/bib/8754150

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Erland

Post by Erland » Sat 11 Jun 2022, 21:40

Det är väl bara att konstatera då, att jag har ett defekt färgseende. Jag har lagt ut den här frågan även i facebook och i mail till vänner. De flesta säger att de är blå, men någon håller med mig om att de är svarta. Om jag tittar på märkena i länken kan jag inte se något blått i dem hur jag än vrider skärmen. Däremot kan jag få den att bli ljusare, åt det grå hållet, om jag vrider skärmen rätt. Och faktiskt uppfattar jag nog Herr Gårman (som alla håller med om är svart) som något mörkare än bakgrunden i märket, som jag dock inte ser något blått i.

Dock, i följande wikipediaartikel kan jag se blått i nyköpingsskylten, om jag vrider skärmen rätt, men alltså inte i den länk jag gav förut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gm%C3%A4rken_i_Sverige#Bildgalleri

Johannes

Post by Johannes » Sun 12 Jun 2022, 11:20

Det står dessutom i texten att de var mörkt blå.

Post Reply