Män har mer sex än kvinnor?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Vattenhand

Män har mer sex än kvinnor?

Inlägg av Vattenhand » ons 01 mar 2006, 12:01

I olika undersökningar jag har läst så har män nästan alltid mer sex än kvinnor och har fler sexpartner, ibland dubbelt upp! Hur kommer detta sig? Det finns ju något fler män än kvinnor på jorden.

Den enda förklaring jag kan komma på om detta skulle stämma är att män är mer homosexuella än kvinnor men detta håller jag för otroligt.

Jag tror snarare att statistiken ljuger, men borde inte de som sammanställer statistiken ana oråd om den visar att män har sex dubbelt så ofta som kvinnor?
Du ser inte verkligheten som den är,
Du ser verkligheten som du uppfattar att den är.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » ons 01 mar 2006, 12:06

Ett svar på frågan finns här, skrivet av författaren till Sex i Sverige.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 01 mar 2006, 12:56

det är inte omöjligt att de tillfrågade har definierat samlag på olika sätt.
:lol:

-"Den var bara inne jättesnabbt! Det gills inte."
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 01 mar 2006, 13:19

Måhända resultatet säger mer om vad män resp. kvinnor säger i ämnet - om så i en fullständigt anonym enkät! - än om hur det faktiskt är?

(Betr. definitionsfrågan så var det väl gamle Clinton som hade en intressant idé på området. Om det inte är en myt.)

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » ons 01 mar 2006, 13:30

Såhär säger författarna till rapporten om sanningshalten:
C) Svaren har kontrollerats mycket noga och det hr i åtskilliga sammanhang varit möjligt att verifiera sanningshalten i svaren genom att jämföra svar hos en och samma individ, samt framför allt genom att jämföra svar mellan män och kvinnor. Överensstämmelsen är i det närmaste perfekt, och risken för att det skulle finnas svar med bristande sanningsenlighet i en sådan omfattning att resultaten allvarligt påverkas kan betraktas som försumbar.
Sammanfattningsvis kan sägas att vi har att arbeta med ett material där svarsfrekvensen är på enkätnivå, men just på grund av detta har kontrollerats noggrannare än vad som är brukligt. Denna kontroll har stärkt forskargruppens uppfattning att vi rör oss med valida uppgifter som - med reservation för vad som sagts om åldersfördelningen - kan generaliseras till befolkningen som helhet.

De data som här presenteras är de bästa vi har att tillgå, och vi bedömer dem efter våra analyser som tillförlitliga.
Källa: Sex i Sverige: Om sexuallivet i Sverige 1996 Kapitel 1 och 3 Urval och svarsfrekvens.
Hälsningar Markus

SuperDupe

Re: Män har mer sex än kvinnor?

Inlägg av SuperDupe » ons 01 mar 2006, 14:37

Det har skrivits lite i Folkvett om studien Sex i Sverige:

Logik, statistik och könsfördomar

Replik: Orättvisande om Forskning & Framsteg

Svar på replik: Medianer med decimaler

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » ons 01 mar 2006, 16:06

Där visade det sig ännu en gång att man ska kontrollera om VoF har skrivit något i frågan innan man kollar på andra ställen. ;)
Hälsningar Markus

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » ons 01 mar 2006, 16:09

Det finns ju något fler män än kvinnor på jorden.
Jag trodde att det var så att det föds fler män, men att det finns fler kvinnor p.g.a. högre dödlighet hos män. Skillnaden torde dock vara försumbar jämför med "sexfrekvensen" i undersökningar. Det kanske bara är så att män har bättre minne? :wink:

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 01 mar 2006, 16:13

Vattenhand skrev:Jag tror snarare att statistiken ljuger, men borde inte de som sammanställer statistiken ana oråd om den visar att män har sex dubbelt så ofta som kvinnor?
Man är ju tvungen att redovisa de resultat man får - om sedan svaren är motstridiga bör detta kanske kommenteras och undersökas ytterligare. Sammanställningen kan ju inte ljuga, men sättet att samla info kan brista (t.ex hur man frågar och vilka frågor man ställer)

HJ

Inlägg av HJ » ons 01 mar 2006, 16:59

Är inte frågan helt enkelt en sammanblandning av begreppet medelvärde och medianvärde? I studien (sex i Sverige) anges medianvärden.

Medianvärdet: Givet ett antal värden är medianvärdet det värde som delar gruppen i två lika delar, dät hälften av värdena är större och hälften av värdena är mindre.

Medelvärde: Summan av alla värden delat med antalet värden.

Ex: värdena 1 1 1 2 3 3 10 har median 2 och medelvärde 3.

Om kvinnor har en fördelning i form av att många kvinnor har haft få partners medan några få har haft väldigt många partners så leder det till att medianvärdet blir lågt, troligtvis lägre än medelvärdet.

Om männen i allmänhet har haft lika många partners blir medianvärdet ungefär samma som medelvärdet.

Om alla partners varit av motsatt kön och det finns lika många kvinnor som män skall medelvärdena bli identiska. Men det behöver inte betyda att medianvärdena är det.

Skillnaden i svaren behöver alltså inte betyda att de som svarat ljuger. Men det hindrar naturligtvis inte att de ljuger.

/Håkan

Edit: Enligt studien är de 10% mest aktiva av männen mer aktiva än de 10% mest aktiva kvinnorna, vilket skulle tala emot mitt resonemang. Men det är inga problem att tänka ut fördelningar av kvinnors resp. mäns svar som leder till avvikande medianvärden men hyfsat lika medelvärden.

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » ons 01 mar 2006, 17:50

Vattenhand skrev:I olika undersökningar jag har läst så har män nästan alltid mer sex än kvinnor och har fler sexpartner, ibland dubbelt upp! Hur kommer detta sig? Det finns ju något fler män än kvinnor på jorden.

Den enda förklaring jag kan komma på om detta skulle stämma är att män är mer homosexuella än kvinnor men detta håller jag för otroligt.

Jag tror snarare att statistiken ljuger, men borde inte de som sammanställer statistiken ana oråd om den visar att män har sex dubbelt så ofta som kvinnor?
I genomsnitt har givetvis män och kvinnor sex lika ofta, om man menar sex mellan man och kvinna och de har samma definition för sexhändelsen om sex förekom eller ej (antingen hade bägge könen sex eller också ingen av könen vid ett givet tillfälle),
förutsatt att det finns lika många män som kvinnor!

Om män har mer sex än kvinnor i genomsnitt så är männen helt enkelt färre än kvinnorna!

Lynn

Inlägg av Lynn » ons 01 mar 2006, 20:06

Sex i Sverige: Om sexuallivet i Sverige 1996:
Urvalet är slumpmässigt och representativt för dem som i december var bosatta i Sverige och i åldrarna 18-74 år.
Förutom förklaringarna som redan givits kan det väl också finnas ett antal kvinnor som är under 18 och alltså inte medräknade i studien som har haft sex med äldre killar? Vanligen är äldre killar tillsammans med yngre tjejer. Detta kanske också påverkar undersökningen en aning.

Bärnson

Är det bara jag som är korkad...

Inlägg av Bärnson » tor 03 aug 2006, 10:09

... eller är det inte så att skillnade mellan mäns och kvinnors antal sexpartners är ganska lättförklarad?

Om en man har sex med fyra olika kvinnor, så har han haft fyra partners medan kvinnorna bara har haft en var.

Eller är jag dum på något sätt?

Johan N

Re: Är det bara jag som är korkad...

Inlägg av Johan N » tor 03 aug 2006, 10:29

Bärnson skrev:... eller är det inte så att skillnade mellan mäns och kvinnors antal sexpartners är ganska lättförklarad?

Om en man har sex med fyra olika kvinnor, så har han haft fyra partners medan kvinnorna bara har haft en var.

Eller är jag dum på något sätt?
Om vi antar att det finns lika många män som kvinnor, så borde det i ditt exempel finnas tre män till (Fyra män + Fyra kvinnor). I medeltal har männen då en partner.

Om man skriver så här blir det extra tydligt:

A = antal "partnerkombinationer"
M = antal män
K = antal kvinnor

Om varje kombination inkluderar en man och en kvinna och M=K, så måste givetvis även A/M vara lika med A/K.

Bärnson

Re: Är det bara jag som är korkad...

Inlägg av Bärnson » tor 03 aug 2006, 11:31

Johan N skrev:Om varje kombination inkluderar en man och en kvinna och M=K, så måste givetvis även A/M vara lika med A/K.
Visst är det så, men eftersom det inte handlar om totalundersökningar så är chansen mycket stor att många av de kvinnor som männen haft sex med inte är med i undersökningspopulationen. Eller?

Skriv svar