Påstått helad från AIDS av Gud

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Påstått helad från AIDS av Gud

Inlägg av ANOMALiES » tis 12 okt 2010, 16:44

Då jag (som vanligt :D) inte har några kunskaper i ämnet så förlitar jag mig på att det finns folk som vet bättre, i detta fallet gänget här på forumet.
Har en diskussion på ett kristet forum och helande kom upp, varpå jag får den här berättelsen slängd på mig.

Inte kan man väl bli botad från AIDS? Och borde det inte har förts lite mer liv om det ifall någon faktiskt blivit botad? Eller är det en feltolkning, eftersom att han skriver att han "inte haft ett enda HIV-virus i något av alla de prov, som man kontrollerat hos mig under nu drygt tio år."?

EDIT: Kom just på att man kan tolka rubriken som att han hade fått AIDS av Gud - så var alltså inte fallet :P
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Påstått helad från AIDS av Gud

Inlägg av Anders » tis 12 okt 2010, 16:49

Jag gissar att ju mer man gräver i den där historien desto mer oklarheter kommer komma fram. Det troliga är att personen aldrig varit smittad av HIV, alternativt fortfarande har AIDS. Det förra är nog troligast.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 12 okt 2010, 19:44

Det stämmer förvisso rent tekniskt att man kan göra provtagning efter provtagning av en person som är HIV seropositiv och inte hitta ett enda HIV i dessa prov. De två vanligaste testerna är det s.k. ELISA testet där man försöker identifiera antikroppar/antigener och en s.k. Western Blot där man identifierar specifika proteiner. Dessa tester är i de flesta fall oerhört precisa, men det som identifieras är inte strikt HIVs arvsmassa. Detta är nog ett av de mer orimliga alternativen och ganska petigt, men i teorin möjlig och konsekvent med bakgrundsinformation. Det kan vara viktigt att påpeka att även om detta var den enda naturalistiska möjlighet som fanns så är den i min mening mer sannolik än en övernaturlig förklaring.

Ett kanske mer rimligt alternativ skulle kunna vara att personen först fick ett falskt positiv ELISA test. Detta är tämligen sällsynt och kan bero på andra sjukdomar, som syfilis, borrelia eller vissa typer av autoimunna sjukdomar. Även en Western Blot kan vara obestämbar, i vilket fall ytterligare tester krävs. Man skulle kunna tänka sig, åtminstone i teorin, att personen fått ett falskt positivt ELISA test och ett obestämbart resultat på Western Blot och då trodde att han var HIV smittad, för att sedan få reda på att han inte i själva verket var det efter mer tester och tolkat detta som att han blivit helad av den bibliska guden.

Båda dessa alternativ är ganska fantasifulla möjligheter och i slutet av dagen kan det nog vara mer troligt att det är ett misstag, en lögn eller att personen fortfarande är HIV smittad, fast har blivit övertygad att tro att han är frist genom helbrägdagörelse eller diverse andra komplementär- och alternativmedicinska projekt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Inlägg av ANOMALiES » tis 12 okt 2010, 20:38

Great, tack båda två för era svar! Om någon har något att tillägga uppskattas det alltid, ju mer man lär sig desto bättre :D
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 12 okt 2010, 21:08

Schysst av Gud att hela en snubbe... Synd bara på de drygt 25 miljoner som tydligen bad till fel gud, eller bad på fel sätt. Fast Hans vägar ska ju vara outgrundliga, den gamle sadisten...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 21:25

Hmm. I dokumentären "Hur kunde hon?" berättas om en kvinna som var konstaterat HIV-smittad, men som pga de broms-mediciner hon tog testade negativt på alla prover hon fick ta för att se hur det hela utvecklade sig. Tidsperioden var tiotals år.

Det förefaller väldigt likt scenariot du beskriver. En lämplig fråga att ställa kan kanske vara om personen tog broms-mediciner.

Tillägg: länken funkar inte, så jag kunde inte läsa berättelsen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 12 okt 2010, 21:28

B Hellqvist skrev:Schysst av Gud att hela en snubbe... Synd bara på de drygt 25 miljoner som tydligen bad till fel gud, eller bad på fel sätt. Fast Hans vägar ska ju vara outgrundliga, den gamle sadisten...
De andra var för korrumperade av arvsynden för att korrekt kunna använda sitt sensus divinitatis.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 18 okt 2010, 07:08

Nej Nej Nej!
Den här snubben fick HIV av misstag och då är det ju inte mer än rätt att Gud rättar till misstaget.
Alla andra fick HIV för att de förtjänar det för att de är så syndfulla.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » mån 18 okt 2010, 11:12

Vitnir skrev:Alla andra fick HIV för att de förtjänar det för att de är så syndfulla.
Betyder det samtidigt att jag har syndad för dåligt då jag inte fått HIV? En del av mina synder kan dock klassas som misstag, stora misstag.

PS Någon som har ett bra tips på en trevlig synd som bara ger lite lättare snuva?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Spugge

Inlägg av Spugge » fre 12 aug 2011, 12:26

Omöjligt att veta om det är sant eller inte men varför finns inga bekräftade journaler rapporterade någonstans som jag kan hitta i alla fall. Han borde ju skickat sina journaler till de media som rapporterar om händelsen för att bekräfta att det är sant.

Har hört massor med historier om helanden från alla möjliga sjukdomar men vanligtvis är de varken berkäftade eller vederlagda. De är bara historier utan värde.
Det enda "mirakel" jag känner till som verkligen har inträffat är en släkting till mig som var låghalt. Det ena benet var helt enkelt kortare än det andra. När de bad för henne växte det kortare benet till samma längd som det andra. Jag har ingen förklaring till hur det här har gått till. Jag kan bara konstatera att personen ifråga inte är låghalt längre. Hur som helst så är de också bara en historia utan värde, som de flesta andra andra, för de som inte kände personen innan händelsen.

Spugge

Inlägg av Spugge » fre 12 aug 2011, 12:30

Hittade följande men det kanske redan var känt. Dvs inget aidsmirakel om detta är sant.

http://www.apg29.se/kommentar.php?komid=47168

tullpanen

Inlägg av tullpanen » ons 07 sep 2011, 02:35

Spugge skrev:Omöjligt att veta om det är sant eller inte men varför finns inga bekräftade journaler rapporterade någonstans som jag kan hitta i alla fall. Han borde ju skickat sina journaler till de media som rapporterar om händelsen för att bekräfta att det är sant.

Har hört massor med historier om helanden från alla möjliga sjukdomar men vanligtvis är de varken berkäftade eller vederlagda. De är bara historier utan värde.
Det enda "mirakel" jag känner till som verkligen har inträffat är en släkting till mig som var låghalt. Det ena benet var helt enkelt kortare än det andra. När de bad för henne växte det kortare benet till samma längd som det andra. Jag har ingen förklaring till hur det här har gått till. Jag kan bara konstatera att personen ifråga inte är låghalt längre. Hur som helst så är de också bara en historia utan värde, som de flesta andra andra, för de som inte kände personen innan händelsen.
Hur lång tid tog det melaln bönen och att benet växte ut?
Vad tycker ni andra om det här? kanske svårare att avfärda än de saker jag har tagit upp?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 07 sep 2011, 10:32

Jag får ont i ryggen då och då av att musklerna drar ihop sig och ena benet "blir kortare". Efter massage och knådning blir benen lika långa. Förmodligen rör detta samma fenomen, eller finns det röntgenbilder som verkligen visar ojämna ben?
They don't like it up'em, you know!

sicher

Inlägg av sicher » ons 07 sep 2011, 14:48

Spugge skrev: Det enda "mirakel" jag känner till som verkligen har inträffat är en släkting till mig som var låghalt. Det ena benet var helt enkelt kortare än det andra. När de bad för henne växte det kortare benet till samma längd som det andra. Jag har ingen förklaring till hur det här har gått till. Jag kan bara konstatera att personen ifråga inte är låghalt längre. Hur som helst så är de också bara en historia utan värde, som de flesta andra andra, för de som inte kände personen innan händelsen.
Jag har hört den historien många gånger från olika håll. Alltid "en som jag känner", "en kompis släkting", "en kompis kompis" eller liknande vars ben växte ut under ett bönemöte. Inga förstahandsuppgifter och (såklart) ingen dokumentation.

/M

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 07 sep 2011, 18:02

Är det verkligen verifierat att benet växte ut och att de inte bara köpte skor med olika höga inlägg.
There is no spoon.

Skriv svar