Vad tror ni om den här spökbilden?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
calle555

Vad tror ni om den här spökbilden?

Inlägg av calle555 » tis 23 nov 2010, 13:38

Via VoF-Ehdin-Ingemarsson-debaclet hamnade jag på Skrivarmammans blogg där det spekuleras kring huruvida en bild föreställer ett spöke eller ej.

Bild

Själv tycker jag att hon ska försöka återskapa spökbilden hemma med samma kamera. Vad tror / tycker ni andra?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Vad tror ni om den här spökbilden?

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 nov 2010, 13:44

Det ser ut som en kvinna som tillhör sällskapet/annan restauranggäst som fotografen inte minns. Living person.

Det finns för närvarande en bild på facebook från VoF-träffen på Takes krog, som har en liknande exponerings-effekt, med något som ser ut som en ljushårig tjejs kalufs. Personer som gör en snabb rörelse i halvmörkret, vid fotografering, brukar ofta bli till ett sådant vagt "beslöjat" motiv.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 23 nov 2010, 13:47

På vilka grunder kom man fram till att fenomenet på bilden var just ett spöke?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 23 nov 2010, 13:48

Öh? Vad vad är det som ska vara spöket i bilden? O_o
Oh, behave!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 23 nov 2010, 13:52

Här är exif-info för bilden:
http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url ... 728690.JPG

(som inte sa så mycket)

Jag hade hoppats på se om det var en iphone där bilden tagits i hdr-läge, dvs flera exponeringar som sammanfogats till en bild.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tis 23 nov 2010, 13:59

C-J skrev:Jag hade hoppats på se om det var en iphone där bilden tagits i hdr-läge, dvs flera exponeringar som sammanfogats till en bild.
Meh. Det är bara runt en halv sekunds exponering och rörelseoskärpa på en gök som går. Möjligtvis har hon urinvägsinfektion och går igen. En slags gengångare alltså.

Det största mysteriet i sammanhanget är väl egentligen hur man kan tycka att det är ett mysterium. Det kan möjligtvis ha att göra med ectoplasma mellan öronen.

Så det finns två hypoteser som styrker övernaturlig aktivitet.

Användarvisningsbild
carderoy

Inlägg av carderoy » tis 23 nov 2010, 15:19

Jag antar att spökeriet bedrivits på samma moderna sätt som vid andra liknande bilder: jag svär att ingen stod där men när jag tittade på bilden sedan hade det dykt upp ett spöke!

Då undrar man ju lite grann vad fotografen skulle plåta, om det nu inte fanns någon där. Den vackra ljusstaken eller colaflaskorna? Och varför sitter de andra med ryggen mot fotografen...?

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 23 nov 2010, 16:19

Servitris eller något med tidningar eller något i händerna som hålls ovanför midjan. Taget med lång slutartid (sa nån en halv sekund?). In te det minsta konstigt enligt mig, snarare en ganska typsik inomhusbild.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » tis 23 nov 2010, 16:23

Om det inte fanns något där när man tog bilden, varför verkar 4-5 personer titta på "spöket"?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 23 nov 2010, 16:43

tarzan skrev:Servitris eller något med tidningar eller något i händerna som hålls ovanför midjan. Taget med lång slutartid (sa nån en halv sekund?). In te det minsta konstigt enligt mig, snarare en ganska typsik inomhusbild.
Det ser absolut ut som att slutartiden är lång med tanke på rörelseoskärpan på "spöket" och grynigheten i bilden. Men den är ju så skarp i övrigt. Hur gick det till? Stativ?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 23 nov 2010, 16:53

Anders H skrev:
tarzan skrev:Servitris eller något med tidningar eller något i händerna som hålls ovanför midjan. Taget med lång slutartid (sa nån en halv sekund?). In te det minsta konstigt enligt mig, snarare en ganska typsik inomhusbild.
Det ser absolut ut som att slutartiden är lång med tanke på rörelseoskärpan på "spöket" och grynigheten i bilden. Men den är ju så skarp i övrigt. Hur gick det till? Stativ?
Bildstabillisering kanske? Eller så stödde sig fotografen mot armbågarna. Även vidvinkeln gör sitt till.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 23 nov 2010, 16:56

Järven skrev:Om det inte fanns något där när man tog bilden, varför verkar 4-5 personer titta på "spöket"?
Du menar flickan som sitter och spelar/tittar på sin telefon?
Hon, 1700tals damen, i ramen uppe på väggen som tittar ut i rummet?
Hon längst till vänster som har sin blick riktad aningen till vänster om hon som går förbi?
De 2 i förgrunden som kan titta på precis vad som helst?
Hon i bakgrunden som stirrar rakt ner i sin meny?
Eller hon precis bakom menytanten som ev. kan kolla in fotografen, men förmodligen kollar på menytanten eller någon i den riktningen?
Eller menar du 1700-tals herren uppe på väggen?

Jag skulle nog vilja påstå att de i rummet som fångats på bild är hyfsat ointresserade av personen ifråga.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 23 nov 2010, 17:32

Anders H skrev:Det ser absolut ut som att slutartiden är lång med tanke på rörelseoskärpan på "spöket" och grynigheten i bilden. Men den är ju så skarp i övrigt. Hur gick det till? Stativ?
Kan det vara så att:
  • bilden är tagen med blixt?
  • blixttiden är ganska mycket kortare än slutartiden?
  • personen som går i huvudsak är belyst av andra ljuskällor såsom stearinljus, lampor över tavlor och fönsterljus (ett fönster syns i spegeln här)?
I så fall kanske det av blixten belysta kan bli knivskarpt samtidigt som det av annat ljus belysta kan bli rörelseoskarpt?

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » tis 23 nov 2010, 18:20

C-J skrev:
Järven skrev:Om det inte fanns något där när man tog bilden, varför verkar 4-5 personer titta på "spöket"?
Du menar flickan som sitter och spelar/tittar på sin telefon?
Hon, 1700tals damen, i ramen uppe på väggen som tittar ut i rummet?
Hon längst till vänster som har sin blick riktad aningen till vänster om hon som går förbi?
De 2 i förgrunden som kan titta på precis vad som helst?
Hon i bakgrunden som stirrar rakt ner i sin meny?
Eller hon precis bakom menytanten som ev. kan kolla in fotografen, men förmodligen kollar på menytanten eller någon i den riktningen?
Eller menar du 1700-tals herren uppe på väggen?

Jag skulle nog vilja påstå att de i rummet som fångats på bild är hyfsat ointresserade av personen ifråga.
Generationsfel. Jag observerade inte SMSandet/spelandet.
1700-tals paret är nog dömda att titta åt samma håll för alltid.
Men de två i förgrunden, hon till vänster och ev. den vitklädda bakom menytanten tycker jag visar det förströdda intresse som stöder tarzans servitris.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 23 nov 2010, 18:25

Är det bara jag som tycker mig se att "spöket" har glasögon?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar