Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 12:27

Xantippa skrev:
Suresh skrev: Psykiska sjukdomar är mestadels bara trams. När man kommer på att de är trams försvinner de.
Å andra sidan lever massor av människor med psykiska sjukdomar utan att ha en aning om det - och mår inte bättre för det.
Nej, de har inte lärt sig att meditera ännu.

byter ut "mestadels" till "många gånger" så slipper vi en statistisk debatt.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 01 sep 2011, 12:31

Jag tycker jag träffat en hel del personer som tagit till alternativa behandlingsmetoder för att bli friska, men de blir ju inte friska. Fast de tror det många gånger.

Edit: Och detta är inte någon spin off på Anders G tidigare antydan att du Suresh, inte är frisk. Jag känner inte dig och pratar om männsikor jag verkligen träffat. Ville bara klargöra det, gillar inte när folk anklagar andra för att vara sjuka.
We are the dead

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 12:42

Xantippa skrev:Jag tycker jag träffat en hel del personer som tagit till alternativa behandlingsmetoder för att bli friska, men de blir ju inte friska. Fast de tror det många gånger.
Alternativa behandlingsmetoder, vad är det för skit? Jag talar om meditation.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 12:52

Xantippa skrev:Jag tycker jag träffat en hel del personer som tagit till alternativa behandlingsmetoder för att bli friska, men de blir ju inte friska. Fast de tror det många gånger.

Edit: Och detta är inte någon spin off på Anders G tidigare antydan att du Suresh, inte är frisk. Jag känner inte dig och pratar om männsikor jag verkligen träffat. Ville bara klargöra det, gillar inte när folk anklagar andra för att vara sjuka.
Han är tvungen att antyda det om han vill fortsätta diskussionen.

Jag har ett halvdussin psykiatriska diagnoser. Jag har aldrig mottagit någon behandling annat än sporadiska stödsamtal (och sjukpenning). Så om jag inte fortfarande är galen så har jag rätt, eller så var diagnoserna fel och då vet inte läkarvetenskapen vad den håller på med.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 01 sep 2011, 13:24

Suresh skrev:Jag har ett halvdussin psykiatriska diagnoser. Jag har aldrig mottagit någon behandling annat än sporadiska stödsamtal (och sjukpenning). Så om jag inte fortfarande är galen så har jag rätt, eller så var diagnoserna fel och då vet inte läkarvetenskapen vad den håller på med.
Några klargöranden är nog på sin plats.

1. Psykiatriska diagnoser är syndromdiagnoser och väldigt ofta väldigt dynamiska. Du kan uppfylla kriterierna för en diagnos på fredagen men halka under kriteriegränsen följande måndag. Trots, tack vare, eller helt utan behandling.

2. De svåraste psykiatriska tillstånden är de vars dynamiska variation ligger nära en extrempunkt av mående, och därmed kan ses som någon form av "kroniska". En klassisk sådan "kronisk" sjukdom är schizofreni, som ofta medför tilltagande funktionshinder år för år.

3. Att slänga ur sig att allt kan botas med meditation är så oseriöst och okunnigt att jag inte vet var jag ska börja. Bara för att (du upplever att) du blivit botad av meditation innebär inte att du kan meditera med någon med svår psykossjukdom eller bipolär sjukdom och vips! - så är alla problem lösta. Det vore ju himla fint, men är så klart ren bullshit. Om det inte var så du menade så får du gärna förtydliga. Om du trollar kan ju gärna sluta med det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 13:31

Frågan gällde om psykiskt sjuka människor kan bli friska och svaret är ja.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 01 sep 2011, 13:32

Suresh skrev:Frågan gällde om psykiskt sjuka människor kan bli friska och svaret är ja.
Ja. Liksom människor med cancer. Inte alla dock.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 15:36

Sensemaker skrev:I boken Psykopatens värld skriver Robert Hare, som ofta ses som världens ledande auktoritet på psykopati, att behandling fungerar väldigt dåligt på psykopati men att de psykopatiska vanligtvis avtar med stigande ålder.

Sensemaker
Det finns en ytterligare problematik i situationen med antisocial personlighetsstörning; det urval man har är förmodligen inte representativt för gruppen individer med ASPD. Ju mer effektiv en psykopat är, desto mindre chans att denna avslöjas. Vi kan däremot studera, i brist på vettigare formulering, de kassa psykopaterna.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 15:46

Petter skrev:1. Psykiatriska diagnoser är syndromdiagnoser och väldigt ofta väldigt dynamiska. Du kan uppfylla kriterierna för en diagnos på fredagen men halka under kriteriegränsen följande måndag. Trots, tack vare, eller helt utan behandling.
Denna formulering är i min mening tvetydig då t. ex. klinisk depression kräver enligt DSM-IV-TR att symptom är kvar under en period på åtminstone två veckor. Att bara vara lite ledsen någon dag kan just knappast kallas klinisk depression. Den andra tolkningen jag skulle kunna tänka mig är att man på fredagen har uppfyllt kriterierna för t. ex. klinisk depression under en två veckors period men att detta inte gäller på måndag, just för att det är tre dagar senare.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 16:29

Petter skrev:
Suresh skrev:Jag har ett halvdussin psykiatriska diagnoser. Jag har aldrig mottagit någon behandling annat än sporadiska stödsamtal (och sjukpenning). Så om jag inte fortfarande är galen så har jag rätt, eller så var diagnoserna fel och då vet inte läkarvetenskapen vad den håller på med.
Några klargöranden är nog på sin plats.

1. Psykiatriska diagnoser är syndromdiagnoser och väldigt ofta väldigt dynamiska. Du kan uppfylla kriterierna för en diagnos på fredagen men halka under kriteriegränsen följande måndag. Trots, tack vare, eller helt utan behandling.

2. De svåraste psykiatriska tillstånden är de vars dynamiska variation ligger nära en extrempunkt av mående, och därmed kan ses som någon form av "kroniska". En klassisk sådan "kronisk" sjukdom är schizofreni, som ofta medför tilltagande funktionshinder år för år.

3. Att slänga ur sig att allt kan botas med meditation är så oseriöst och okunnigt att jag inte vet var jag ska börja. Bara för att (du upplever att) du blivit botad av meditation innebär inte att du kan meditera med någon med svår psykossjukdom eller bipolär sjukdom och vips! - så är alla problem lösta. Det vore ju himla fint, men är så klart ren bullshit. Om det inte var så du menade så får du gärna förtydliga. Om du trollar kan ju gärna sluta med det.
då finns det tre sorters psykiska sjukdomar.

riktiga psykiska sjukdomar som kräver omfattande medicinsk behandling som kanske inte hjäler ändå.

låtsaspsykiska sjukdomar som tidigare kallades för "humör" innan någon kom på att de måste diagnostiseras för att berättiga till sjukskrivning.

mittemellanpsykiska sjukdomar som kanske eler kanske inte går över av sig själva.

då överlämnar jag grupp ett till er medicinare och fortsätter sprida mitt meditativa venom till de övriga grupperna.

Meditation och andra former av själverinran löser heller inte några problem med ett vips. Ofta tar det många års utövning för att erhålla resultat. Helst bör man profylaktiskt börja meditera redan i grundskolan. Viktigt är även att bygga upp karaktären genom arbete för en god, gemensam sak, samt att tillsammans med andra arbeta på friktion och negativa emotioner.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 16:51

Suresh skrev:då finns det tre sorters psykiska sjukdomar.
ICD-10 ordnar kapitlet om mentala- och beteendestörningar i 99 kategorier uppdelade i 11 större block medan DSM-IV-TR har 9 större diagnostiska kategorier (det finns fler) uppdelad i ett antal specifika diagnoser. Några exempel på diagnostiska kategorier från DSM-IV-TR är t. ex. personlighetsstörningar, ångeststörningar, somatoformstörningar, schizofreni och andra psykotiska störningar, affektiva störningar etc.
då överlämnar jag grupp ett till er medicinare och fortsätter sprida mitt meditativa venom till de övriga grupperna.
Psykiska sjukdomar som t. ex. klinisk depression kan med fördel behandlas både med medicinering och psykoterapi. Denna kombination har en bättre effekt än någon av de två har själv.
Ofta tar det många års utövning för att erhålla resultat.
Vilka resultat? Vad har du för evidens för ditt påstående? Du lämnar många frågor obesvarade. Om din övergripande tes är att en del människor i bland kan känna sig bättre efter att ha mediterat är det ett trivialt (och för denna diskussionen irrelevant) påstående; det kan man bli om man bara ligger och lyssnar på musik också.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:07

Moridin skrev:
Suresh skrev:då finns det tre sorters psykiska sjukdomar.

Vilka resultat?
T ex att omedelbart känna igen identifikation eller negativa emotionella tillstånd och transcendera dem. Eller bara känna sig själv så bra att man tydligt kan separera sig själv från andra och inte låta sig dras med i deras mönster. eller bara känna sin livsenergi så väl att man vet vad man orkar med och känner tecknen när det börjas slira. Eller bara har djävligt kul med sig själv, alltid sover gott och aldrig har ångest. Och kanske uppnå samadhi.

Å andra sidan finns det dem som kan bli upplysta som genom ett blixtnedslag, så det finns alla sorter

Vad har du för evidens för ditt påstående?

Inga, absolut inga. Jag pysslar inte med sånt. Jag kör med anekdoter.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 01 sep 2011, 19:14

Moridin skrev:Den andra tolkningen jag skulle kunna tänka mig är att man på fredagen har uppfyllt kriterierna för t. ex. klinisk depression under en två veckors period men att detta inte gäller på måndag, just för att det är tre dagar senare.
Du gör det svårare än det är. Om du uppfyller kriterierna på fredagen och ett av kriterierna är besvär under n dagar så har det inte gått färre dagar på måndagen därpå.

Således måste något annat kriterium ha upphört att vara uppfyllt.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:18

Suresh skrev:T ex att omedelbart känna igen identifikation eller negativa emotionella tillstånd och transcendera dem. Eller bara känna sig själv så bra att man tydligt kan separera sig själv från andra och inte låta sig dras med i deras mönster
Så du anför meditation som en sorts psykoterapi? Okej, vart är dina kliniska studier?
eller bara känna sin livsenergi så väl att man vet vad man orkar med och känner tecknen när det börjas slira.
Föreställningen om en särskilt livsenergi associerad med organiska föreningar motbevisades redan på 1828 med den s.k. Wöhlersyntesen.
Inga, absolut inga. Jag pysslar inte med sånt. Jag kör med anekdoter.
Förstår du varför anekdoter är en otillräcklig grund för att utvärdera klinisk signifikans för en (sorts) psykoterapibehandling?
Senast redigerad av 1 Moridin, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:19

Petter skrev:
Moridin skrev:Den andra tolkningen jag skulle kunna tänka mig är att man på fredagen har uppfyllt kriterierna för t. ex. klinisk depression under en två veckors period men att detta inte gäller på måndag, just för att det är tre dagar senare.
Du gör det svårare än det är. Om du uppfyller kriterierna på fredagen och ett av kriterierna är besvär under n dagar så har det inte gått färre dagar på måndagen därpå.
Jag tänkte på under de senaste n dagarna, men visst.

Skriv svar