Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:23

Moridin skrev:
Suresh skrev:T ex att omedelbart känna igen identifikation eller negativa emotionella tillstånd och transcendera dem. Eller bara känna sig själv så bra att man tydligt kan separera sig själv från andra och inte låta sig dras med i deras mönster
Så du anför meditation som en sorts psykoterapi? Okej, vart är dina kliniska studier?
Här, här och här.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:26

Moridin skrev:
Förstår du varför anekdoter är en otillräcklig grund för att utvärdera klinisk signifikans för en (sorts) psykoterapibehandling?
Syftet med dem är inte att utvärdera någon signifikans, utan att få lyssnaren att förbehållslöst ta hoppet ut i det okända.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:26

Suresh skrev:
Moridin skrev:Så du anför meditation som en sorts psykoterapi? Okej, vart är dina kliniska studier?
Här, här och här.
Det där är inga kliniska studier.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:27

Suresh skrev:Syftet med dem är inte att utvärdera någon signifikans, utan att få lyssnaren att förbehållslöst ta hoppet ut i det okända.
Förstår du varför anekdoter är en otillräcklig grund för att utvärdera klinisk signifikans för en behandlingsmetod? Ja eller nej.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:28

Moridin skrev:
Suresh skrev:
Moridin skrev:Så du anför meditation som en sorts psykoterapi? Okej, vart är dina kliniska studier?
Här, här och här.
Det där är inga kliniska studier.
Det är mina studier och ordet kliniskt låter så hemskt så det undviker jag helst.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:36

Moridin skrev:
Suresh skrev:Syftet med dem är inte att utvärdera någon signifikans, utan att få lyssnaren att förbehållslöst ta hoppet ut i det okända.
Förstår du varför anekdoter är en otillräcklig grund för att utvärdera klinisk signifikans för en behandlingsmetod? Ja eller nej.
Jag vet inte riktigt vad "klinisk signifikans" betyder. Typ, att det "säkert fungerar för alla"?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:40

Suresh skrev:Det är mina studier och ordet kliniskt låter så hemskt så det undviker jag helst.
En studie i detta sammanhang betyder en vetenskapligt utförd undersökning där meditation, enkelt förklarat, testas mot en placebobehandling för att utvärdera om meditationen faktiskt fungerar som en behandlingsmetod. Kliniskt syftar endast på observation och behandling av patienter.
Jag vet inte vad klinisk signifikans betyder. Typ, att det "säkert fungerar"?
Klinisk signifikans betyder att effekten förmodligen inte orsakats av slump och att effekten för medicinen eller behandlingen i fråga är tillräckligt stor för att vara värda att använda för att behandla patienter.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 19:46

Det finns absolut ingen garanti för att olika meditationstekniker fungerar för någon speciell person. Det finns nog personer som kan meditera i år utan att få ut något alls av det. Meditation är ett risktagande på eget ansvar.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 01 sep 2011, 19:52

Suresh skrev:Det finns absolut ingen garanti för att olika meditationstekniker fungerar för någon speciell person. Det finns nog personer som kan meditera i år utan att få ut något alls av det. Meditation är ett risktagande på eget ansvar.
Så varför ska man föredra meditation, som du erkänner inte har några särskilda kliniska evidens, framför psykoterapi och antidepressiva, som båda är evidensbaserade?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 sep 2011, 20:09

Moridin skrev:
Suresh skrev:Det finns absolut ingen garanti för att olika meditationstekniker fungerar för någon speciell person. Det finns nog personer som kan meditera i år utan att få ut något alls av det. Meditation är ett risktagande på eget ansvar.
Så varför ska man föredra meditation, som du erkänner inte har några särskilda kliniska evidens, framför psykoterapi och antidepressiva, som båda är evidensbaserade?
Därför att piller i huvudet gör en nedknarkad, medan meditation (med rätt teknik och guru) får en att finna sig själv och samadhi.

Det stod något om medicinsk forskning på meditation på wikipedia. Jag orkade inte läsa igenom sidan, men det kanske ger dig något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Research_on_meditation
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 01 sep 2011, 20:11

Jag vill återgå till min ursprungliga fråga - bara en liten stund.

Suresh, du vet vad jag tror om det du säger men om vi utgår från att meditation kan göra en psykiskt sjuk människa frisk, menar du då att man verkligen blir frisk, eller gäller det att fortsätta "medicinera" med meditation hela livet?
We are the dead

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » fre 02 sep 2011, 05:53

Som redan har nämnts så är ju psykisk sjukdom ett väldigt vitt begrepp. Det finns många olika psykiska sjukdomar som är sinsemellan lika olika som somatiska sjukdomar kan vara, så detta är ungefär som att fråga "kan en sjuk människa bli frisk?". Det beror väl på vilken sjukdom det gäller? Men vad jag vet blir de flesta som lidit av något psykiskt besvär eller någon psykisk sjukdom fullt "funktionsdugliga" igen efter ett tag, ibland med behandling, ibland utan, ibland trots fel behandling, ibland bara av att ta det lilla lugna ett tag. Om en människa kan anses som psykiskt frisk är väl dessutom en definitionsfråga ;) Frisk nog för vaddå? Och vem bestämmer vad som är friskt? Det finns ett par stycken som jag inte tycker beter sig friskt, men dom själva håller inte med :)

Angående meditation så är väl det känt för att kunna orsaka psykoser (alltså inte bota) även inom meditationskretsar? Jag tror att de insatta kallar det för "kundalinikortslutning" eller nåt sånt.
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 06:30

Xantippa skrev:Jag vill återgå till min ursprungliga fråga - bara en liten stund.

Suresh, du vet vad jag tror om det du säger men om vi utgår från att meditation kan göra en psykiskt sjuk människa frisk, menar du då att man verkligen blir frisk, eller gäller det att fortsätta "medicinera" med meditation hela livet?
Jag ifrågasätter begreppet "psykisk sjukdom". Det har blivit en slasktratt som omfattar alla som "inte mår bra" eller "inte fungerar som det önskas". Och många av dem kan bli och må bättre av meditation och olika tyker av "alternativterapi", dvs terapeutiska metoder som inte tillämpas inom sjukvården, det är min fasta övertygelse.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 06:41

Optimystisk skrev:
Angående meditation så är väl det känt för att kunna orsaka psykoser (alltså inte bota) även inom meditationskretsar? Jag tror att de insatta kallar det för "kundalinikortslutning" eller nåt sånt.
Kundalini syndrome. Gurun säger - fortsätt meditera.

De stillasittande meditationsteknikerna tror jag kan orsaka obehag eftersom ett grubblande sinne kan bli än mer introvert av det och ett trasigt sinne än mer stört av att se sin egen trasighet. Därför rekommenderar jag dansmeditationer som bygger på rörelse och fysisk utlevelse.

Har själv upplevt en del av de listade fenomenen och de är inte enbart obehagliga. Särskilt det violetta ljuset i det tredje ögat i pannbenet (som en företagsläkare talade om för mig "inte fanns") fascinerar mig. När en älskarinna i sängen berättade att hon såg någonting konstigt hon inte sett förut förstod jag att det "smittar" genom någon sorts energisynkronisering med.

Som synes är jag fortfarande spritt språngande galen, varför diskussionen kan fortsätta.

thorild

Inlägg av thorild » fre 02 sep 2011, 07:10

Suresh skrev:Därför att piller i huvudet gör en nedknarkad, medan meditation (med rätt teknik och guru) får en att finna sig själv och samadhi.
Källa på det? (Alltså att man blir "nedknarkad" av psykofarmaka och vad menar du egentligen med "nedknarkad"?)

Skriv svar