Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Kan en psykiskt sjuk människa bli frisk?

Inlägg av Moridin » fre 02 sep 2011, 11:11

thorild skrev:Källa på det? (Alltså att man blir "nedknarkad" av psykofarmaka och vad menar du egentligen med "nedknarkad"?)
Sannolikt försöker Sureh imitera en dålig beskrivning av föreställning (förespråkad folk som Thomas Szasz eller Robert Whitaker) att antidepressiva förändrar hjärnan på ett särskilt sätt och därför orsakar neuro- eller psykopatologier i sig. Då tvingas vi bortse från t. ex. svensk forskning av Furmark et. al. (2002) att även psykoterapi förändrar hjärnan på ett mycket likande sätt och att det inte finns särskilt mycket evidens för den övergripande tesen om stora skador.

Furmark T, Tillfors M, Marteinsdottir I, Fischer H, Pissiota A, Långström B, Fredrikson M. Common changes in cerebral blood flow in patients with social phobia treated with citalopram or cognitive-behavioral therapy. Arch Gen Psychiatry. 2002 May;59(5):425-33.
http://www.sciencebasedmedicine.org/ind ... sychiatry/
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 15:32

thorild skrev:
Suresh skrev:Därför att piller i huvudet gör en nedknarkad, medan meditation (med rätt teknik och guru) får en att finna sig själv och samadhi.
Källa på det? (Alltså att man blir "nedknarkad" av psykofarmaka och vad menar du egentligen med "nedknarkad"?)
Nu har jag ju aldrig tagit en psyktablett i hela mitt liv (annat än en sömntablett en gång och det ångrar jag) så jag har ingen egen empiri att gå efter, men de hästmediciner som serverades för 20-30 år sedan förskräcker via observation av anförvanter.

Dagens SSRI-preparat gör kanske ingen flång galen eller smällfet, men flera av mina älskarinnor rapporterar om avtrubbade och verklighetsfrämmande tillstånd, som givetvis går över när de börjar med mig och slutar med pillren.

Så nyckelordet är autenticitet. Vissa söker den, andra struntar i den.
Senast redigerad av 2 Suresh, redigerad totalt 0 gång.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 02 sep 2011, 15:35

Suresh skrev:Dagens SSRI-preparat gör kanske ingen flång galen eller smällfet, men mina älskarinnor rapporterar om avtrubbade och verklighetsfrämmande tillstånd, som givetvis går över när de börjar med mig och slutar med pillren.
Det är bara en anekdot. Du måste konsekvent jämföra individer som äter SSRIs med individer som inte äter dem i metodologiskt hållbara vetenskapliga studier. Dessutom så är depression i själv associerad med betydande förändringar i vikt och att ha stor ångest, skuldkänslor och självförakt (som också är vanligt vid depression) är nog också ganska verklighetsfrämmande.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 15:42

Moridin skrev:
Suresh skrev:Dagens SSRI-preparat gör kanske ingen flång galen eller smällfet, men mina älskarinnor rapporterar om avtrubbade och verklighetsfrämmande tillstånd, som givetvis går över när de börjar med mig och slutar med pillren.
Det är bara en anekdot. Du måste konsekvent jämföra individer som äter SSRIs med individer som inte äter dem i metodologiskt hållbara vetenskapliga studier. Dessutom så är depression i själv associerad med betydande förändringar i vikt och att ha stor ångest, skuldkänslor och självförakt (som också är vanligt vid depression) är nog också ganska verklighetsfrämmande.
Nej, sorry. Jag sysslar bara med anekdoter och därför är det kanske på tiden att jag lämnar den här diskussionen och istället fortsätter att snickra på mitt meditationsrum.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 02 sep 2011, 17:00

Suresh skrev:... de hästmediciner som serverades för 20-30 år sedan förskräcker ...
För de som önskar tillägna sig en lite mer nyanserad syn kan jag rekommendera den här boken.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » fre 02 sep 2011, 17:03

Suresh, tycker du inte att det är det minsta problematiskt att du uttalar dig om saker som du inte kan något om (och inte verkar vara intresserad av att lära dig något om)?

Så länge du håller dig till att prata om dina egna upplevelser är du ju intressant och underhållande. Varför inte stanna där, alternativt läsa på lite?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 19:06

Petter skrev:Suresh, tycker du inte att det är det minsta problematiskt att du uttalar dig om saker som du inte kan något om (och inte verkar vara intresserad av att lära dig något om)?

Så länge du håller dig till att prata om dina egna upplevelser är du ju intressant och underhållande. Varför inte stanna där, alternativt läsa på lite?
Jag vet att man kan bli frisk från (/kvitt) psykiatriska diagnoser utan att äta mediciner och jag tycker att det är dumt att beblanda sig med Big Pharma i onödan.

Mer har jag inte att säga i frågan och går därför från tråden.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 02 sep 2011, 19:24

Suresh skrev:Jag vet att man kan bli frisk från (/kvitt) psykiatriska diagnoser utan att äta mediciner och jag tycker att det är dumt att beblanda sig med Big Pharma i onödan.
Ja, det kallas professionell psykoterapi. Om du kombinerar detta med mediciner fås en högre andel framgångsrikt behandlade.

thorild

Inlägg av thorild » fre 02 sep 2011, 19:25

Suresh skrev:
thorild skrev:
Suresh skrev:Därför att piller i huvudet gör en nedknarkad, medan meditation (med rätt teknik och guru) får en att finna sig själv och samadhi.
Källa på det? (Alltså att man blir "nedknarkad" av psykofarmaka och vad menar du egentligen med "nedknarkad"?)
Nu har jag ju aldrig tagit en psyktablett i hela mitt liv (annat än en sömntablett en gång och det ångrar jag) så jag har ingen egen empiri att gå efter, men de hästmediciner som serverades för 20-30 år sedan förskräcker via observation av anförvanter.

Dagens SSRI-preparat gör kanske ingen flång galen eller smällfet, men flera av mina älskarinnor rapporterar om avtrubbade och verklighetsfrämmande tillstånd, som givetvis går över när de börjar med mig och slutar med pillren.
Jag har tagit SSRI i några år och upplever inget avtrubbat eller verklighetsfrånvänt tillstånd och jag är säker på att jag kan samla ihop ytterligare några anekdoter som beskriver samma sak. Hur tycker du man ska gå vidare när anekdotiska bevis motsäger varandra?
Låter som skitsnack. Vad är autenticitet och hur vet man om man har den?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 02 sep 2011, 20:32

Autentisk = äkta = naturlig = genuin = något som man själv tycker om
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 02 sep 2011, 21:43

Suresh skrev:
Xantippa skrev:Jag vill återgå till min ursprungliga fråga - bara en liten stund.

Suresh, du vet vad jag tror om det du säger men om vi utgår från att meditation kan göra en psykiskt sjuk människa frisk, menar du då att man verkligen blir frisk, eller gäller det att fortsätta "medicinera" med meditation hela livet?
Jag ifrågasätter begreppet "psykisk sjukdom". Det har blivit en slasktratt som omfattar alla som "inte mår bra" eller "inte fungerar som det önskas". Och många av dem kan bli och må bättre av meditation och olika tyker av "alternativterapi", dvs terapeutiska metoder som inte tillämpas inom sjukvården, det är min fasta övertygelse.
Men det här får jag inte att gå ihop!

Antingen är det som du säger att "psykisk sjukdom" är en slasktratt och då är ju även meditation överflödig (i terapeutiskt syfte) eller så finns psykisk sjukdom och då kan meditation hjälpa.

Hur som helst: det är en väldig spridning bland kommentarerna i tråden och det förstärker min känsla av att det inte är helt ovanligt att folk tänker på psykisk sjukdom som kronisk. Dvs helt friska förväntas inte psykiskt sjuka bli- eller uppfattar jag fel.

Moridins två första inlägg i tråden verkar dock vittna om något annat- att man faktiskt kan bli frisk i ganska många fall.
We are the dead

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 22:22

thorild skrev:
Suresh skrev:
Låter som skitsnack. Vad är autenticitet och hur vet man om man har den?
Om du inte vet det, har du den inte.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 02 sep 2011, 22:27

Jag ifrågasätter begreppet "vet"
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 sep 2011, 22:31

VeVeN skrev:Jag ifrågasätter begreppet "vet"
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

thorild

Inlägg av thorild » fre 02 sep 2011, 22:36

Suresh skrev:
thorild skrev: Låter som skitsnack. Vad är autenticitet och hur vet man om man har den?
Om du inte vet det, har du den inte.
Eller så kanske det är så att jag inte förstår besattheten av autenticitet eftersom jag redan har den och inte behöver söka efter den.

Skriv svar