Koka utan lock?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Zartax

Koka utan lock?

Inlägg av Zartax » sön 08 jan 2012, 10:42

Skulle precis koka lite spaghetti och läste på förpackningen: "Koka i 10 - 11 minuter utan lock." Vad gör det för skillnad om jag har locket på eller inte för spaghettin?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Andr

Re: Koka utan lock?

Inlägg av Andr » sön 08 jan 2012, 11:33

Enligt min erfarenhet brukar pastavatten gärna skumma lite, och har man lock på växer skummet och kokar över. En alternativ, energisparande lösning vore förstås att koka med lock, men skruva ner effekten, men pasta ska ju helst stormkoka. Har jag hört...

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 08 jan 2012, 12:04

Andr skrev:...men pasta ska ju helst stormkoka. Har jag hört...
Jag skulle anta att den inte klibbar ihop lika lätt då.
Men det borde även fungera att röra om lite i grytan. Fast då kanske locket är ivägen...
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 08 jan 2012, 15:31

Eller hälla på en skvätt olja som gör att skummet minskar.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 08 jan 2012, 16:04

Pasta med lock är en garanterad överkokning. Vet ej varför. Men så är det. Likt när man kokar mjölk.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 08 jan 2012, 19:00

Huvudsaken är att du inte bryter av spaghettin.

A-lan

Inlägg av A-lan » tor 12 jan 2012, 02:00

skunkjobb skrev:Eller hälla på en skvätt olja som gör att skummet minskar.
En skvätt olja ska man alltid ha i när man kokar spaghetti (ungefär samtidigt som man har i spaghettin), för att minska risken att det klibbar ihop.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 12 jan 2012, 02:17

A-lan skrev:
En skvätt olja ska man alltid ha i när man kokar spaghetti (ungefär samtidigt som man har i spaghettin), för att minska risken att det klibbar ihop.
Jag har aldrig olja, min pasta klibbar aldrig. Så jag vågar påstå att det är en skröna.

Däremot ska man ha mycket vatten, och det ska koka livligt. Har sett tips om att ha lite mjöl i kastrullen, har dock aldrig testat. Min pasta klibbar ju ändå aldrig :-)

Zyrafa

Inlägg av Zyrafa » tor 12 jan 2012, 03:16

ulltand skrev:
A-lan skrev:
Jag har aldrig olja, min pasta klibbar aldrig. Så jag vågar påstå att det är en skröna.
Jag har för inte så länge sen tagit till mig knepet att hälla en skvätt olja i kastrullen och märker ingen skillnad i hur klibbig pastan blir. Däremot hjälper det mycket bra mot att vatten skvätter ut över kanten på kastrullen när man kokar på högsta värmen, vilket också är själva syftet med oljan.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 16 jan 2012, 01:38

När man kokar tomatsås eller andra tjocka puréer t.ex. puré på pumpa eller ärtor eller rotselleri så skvätter dessa ofta väldigt mycket om man kokar dem i en vanlig gryta eller kastrull.

Men om man däremot kokar tomatsås i en stekpanna så skvätter det inte alls! Misstänker att stekpannans större yta har något att göra med saken. Men kan inte riktigt svara på varför det är så. Hade gärna velat veta varför.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » mån 16 jan 2012, 08:48

Victor_Von_Doom skrev:När man kokar tomatsås eller andra tjocka puréer t.ex. puré på pumpa eller ärtor eller rotselleri så skvätter dessa ofta väldigt mycket om man kokar dem i en vanlig gryta eller kastrull.

Men om man däremot kokar tomatsås i en stekpanna så skvätter det inte alls! Misstänker att stekpannans större yta har något att göra med saken. Men kan inte riktigt svara på varför det är så. Hade gärna velat veta varför.
Djupet i pannan vs. viskositeten i vätskan kanske? På större djup hinner större kokbubblor bildas som i sin tur leder till större "skvättighet" vid ytan, när de kollapsar.

Men nu gissar jag bara.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Skippy

Inlägg av Skippy » tor 19 jan 2012, 18:37

denna sida kan du se en seriös utläggning om detta. Ett tag sedan jag läste det ordentligt, men jag tror slutsatsen är att man kan koka (eller t.o.m. sjuda) med lock om man rör om.

Användarvisningsbild
Zoid

Inlägg av Zoid » tor 19 jan 2012, 20:02

Intressant artikel :D Den utmanar alla alla "måsten" i fråga om pastakokning jag alltid har hört...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Användarvisningsbild
Zoid

Inlägg av Zoid » tor 19 jan 2012, 20:03

Shudnawz skrev:
Victor_Von_Doom skrev:
Djupet i pannan vs. viskositeten i vätskan kanske? På större djup hinner större kokbubblor bildas som i sin tur leder till större "skvättighet" vid ytan, när de kollapsar.

Men nu gissar jag bara.
Jag tror du gissat helt korrekt :smile2:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 19 jan 2012, 20:38

Shudnawz skrev: Djupet i pannan vs. viskositeten i vätskan kanske? På större djup hinner större kokbubblor bildas som i sin tur leder till större "skvättighet" vid ytan, när de kollapsar.

Men nu gissar jag bara.
Njae min erfarenhet att bubblorna är ungefär lika stora i gryta och stekpanna. Men kan vara anekdotiskt.

Jag observerade kokningen i stekpanna av tomatsås häromdagen med tanke på detta, och min teori är att ångan måste skjuta bort alla hinder - däribland tjock purévätska för att försöka ta sig upp i luften. I en stekpanna finns det plats för den tjocka purévätskan att rinna åt sidan och ångbubblorna bildas bara i lättflyktig vätska som inte är bunden till purén. I en gryta med mindre yta finns det inte plats för purévätskan att flyta åt sidan och därmed så skjuts istället den vätska som behöver flytta på sig för ångan upp i luften och stänker en i huvudet.

Kan dock ha fel, inte minst på grund att jag inte ens jämförde kokning i gryta och stekpanna vid tillfället. Jag har dock lååång erfarenhet av stänkande tomatsås.

Skriv svar