Koka utan lock?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
A-lan

Re: Koka utan lock?

Inlägg av A-lan » fre 20 jan 2012, 07:51

Skippy skrev:denna sida kan du se en seriös utläggning om detta.
"Here are the most common reasons I've heard for why you need to use a large volume of water:
/.../
Reason 4. That's the way grandma did it."
:lol:

Intressant info. Svarade även på frågan om olja.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 20 jan 2012, 13:27

Skippy skrev:denna sida kan du se en seriös utläggning om detta. Ett tag sedan jag läste det ordentligt, men jag tror slutsatsen är att man kan koka (eller t.o.m. sjuda) med lock om man rör om.
Ooohhh! Jag och min flickvän har alltid en diskussion om mängden pastavatten när jag ska koka pasta. Nu jävlar!
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Sevenix

Inlägg av Sevenix » lör 21 jan 2012, 02:47

Kokar du vatten med lock så kommer du få vad som kallas Ångtryck i kastrullen, dvs trycket i kastrullen kommer bli högre än vad det vanligtvis är.
Detta medför att vattenmolekylerna i vattnet behöver mer kinetisk energi (värme) för att övergå till gasform (koka)
Dvs, kokpunkten höjs.

Slutledning: Kokar du med locket på kommer vattnet att kunna bli högre än 100 grader.

Sen har jag ingen aning om ifall det skulle ha någon speciell effekt på pasta, men jag kan tänka mig att om du försöker koka pasta i 11 min med lock så är sannorligheten nog större att du överkokar den.
Möjligtvis hade de kunnat skrivit med ett "eller koka 9 min med lock".

Ska läsa igenom länken från The Food Lab ordentligt nu, som student har ju pasta i alla dess former hög prioritet.
"I do not believe I know everything! Of course, I could be wrong." - Leigh Palmer

A-lan

Inlägg av A-lan » lör 21 jan 2012, 09:58

Fast att koka i stor kastrull, mycket vatten, och hög temperatur, är fortfarande det enklaste sättet att koka pasta utan att det blir fel.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 21 jan 2012, 10:17

Sevenix skrev:Kokar du vatten med lock så kommer du få vad som kallas Ångtryck i kastrullen, dvs trycket i kastrullen kommer bli högre än vad det vanligtvis är.
Som räkneövning uppmanas du uppskatta hur stort detta övertryck kan tänkas bli och jämföra det med naturliga lufttrycksvariationer.
Hint: effekten är helt försumbar.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 21 jan 2012, 13:45

Sevenix skrev:Kokar du vatten med lock så kommer du få vad som kallas Ångtryck i kastrullen, dvs trycket i kastrullen kommer bli högre än vad det vanligtvis är.
Detta medför att vattenmolekylerna i vattnet behöver mer kinetisk energi (värme) för att övergå till gasform (koka)
Dvs, kokpunkten höjs.

Slutledning: Kokar du med locket på kommer vattnet att kunna bli högre än 100 grader.

Sen har jag ingen aning om ifall det skulle ha någon speciell effekt på pasta, men jag kan tänka mig att om du försöker koka pasta i 11 min med lock så är sannorligheten nog större att du överkokar den.
Möjligtvis hade de kunnat skrivit med ett "eller koka 9 min med lock".

Ska läsa igenom länken från The Food Lab ordentligt nu, som student har ju pasta i alla dess former hög prioritet.
Njaäe, är det inte en tryckkokare med gummipackning och låsanordning för locket så kommer trycket inte att vara märkbart högre i grytan. Du är nog inne på att ångans partialtryck över vätskeytan är högre då det kan vara i princip 100 % mättad ånga om man har ett vanligt lock och utan lock så är det en blandning av luft och vattenånga.

Partialtrycket över vätskeytan påverkar nettoflödet av ånga som lämnar det kokande vattnet men påverkar inte kokpunkten.

För en uppskattning av tryckökningen (inte partial- utan totaltryck) i en gryta med vanligt lock kan vi anta att locket består av 1 mm stålplåt. Plåttjockleken och densiteten avgör vilket tryck locket kan hålla emot med sin egentyngd innan det lyfts av det underliggande trycket i grytan. Densitet ~8 g/cm³ --> 1 mm plåt motsvarar 8 mm vattenpelare vilket är ~0,8 mbar. Ungefär en tusendel högre än normalt atmosfärstryck om locket är tätslutande men endast viktbelastat. I verkligheten är det inte tätt så effekten är ännu mindre. Omätbar ökning av vattnets kokpunkt alltså. (50 mbar över normaltryck ger ~1 ºC höjning av kokpunkten.)

Användarvisningsbild
Sevenix

Inlägg av Sevenix » lör 21 jan 2012, 16:46

Jo Ok, Om man tar med att locket antagligen släpper ut massa tryck så fort det blir lite övertryck så blir nog effekten ganska försummbar ja.
Jag är för van med labbuppställningar som har täta tryckmätare med gummipackningar.

Till disukussionen kan jag istället tillföra att jag vid några tidpunkter har funnit migsjälv utan kokplatta och däremed gjort snabbnudlar genom att helt enkelt hälla upp ganska varmt vatten ur kranen och sedan låta nudlarna ligga i typ 20 min.
"I do not believe I know everything! Of course, I could be wrong." - Leigh Palmer

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » lör 21 jan 2012, 23:25

Sevenix skrev:Jo Ok, Om man tar med att locket antagligen släpper ut massa tryck så fort det blir lite övertryck så blir nog effekten ganska försummbar ja.
Jag är för van med labbuppställningar som har täta tryckmätare med gummipackningar.

Till disukussionen kan jag istället tillföra att jag vid några tidpunkter har funnit migsjälv utan kokplatta och däremed gjort snabbnudlar genom att helt enkelt hälla upp ganska varmt vatten ur kranen och sedan låta nudlarna ligga i typ 20 min.
Vilket gör att man hamnar i ett annat problem.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Sevenix

Inlägg av Sevenix » sön 22 jan 2012, 03:21

Haha ja precis, därför jag skrev "ganska varmt" eftersom jag också har fått lära mig att varmt vatten ur kranen är dåligt.
Får ta och kolla igenom tråden du länkade.

Nils D

Inlägg av Nils D » fre 15 mar 2013, 02:30

Anledningen till att man ursprungligen hällde olja i pastavattnet hade inget med skumbildning att göra, eller för att förhindra klibbighet.
Utan man hällde på olja för att det skulle att fungera som lock. Huvudsakligen var det för att spara på veden. Pastakok kräver ju mycket vatten och en kraftig kokning för att det inte ska gegga ihop. Och således mycket energi.

(Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det var på sin höjd något år sedan. DN kanske.)
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Skriv svar