C-Vitamin försvinner 10-15 min efter pressning av apelsiner?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
UsHi
Kontakt:

C-Vitamin försvinner 10-15 min efter pressning av apelsiner?

Inlägg av UsHi » fre 16 mar 2012, 10:36

Fick precis läsa ett påstående. Pressar man apelsiner till juice så måste man se till att dricka det fort för efter 10-15 minuter försvinner alla c-vitaminer.

Det har då aldrig jag hört förut. Någon här som har koll och vet om det stämmer?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: C-Vitamin försvinner 10-15 min efter pressning av apelsi

Inlägg av pwm » fre 16 mar 2012, 10:41

Jag tror C-vitamin oxiderar, men så fort kan det rimligen inte gå. Vad skulle det annars betyda för vitamininnehållet i juicen då köper i din livsmedelsaffär?

UsHi
Kontakt:

Inlägg av UsHi » fre 16 mar 2012, 10:44

pwm skrev:Jag tror C-vitamin oxiderar, men så fort kan det rimligen inte gå. Vad skulle det annars betyda för vitamininnehållet i juicen då köper i din livsmedelsaffär?
Men är inte det bara när den värms upp? C-vitamin är ju känsligt för värme.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 16 mar 2012, 10:55

Kolla själv.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 16 mar 2012, 10:57

UsHi skrev:Men är inte det bara när den värms upp? C-vitamin är ju känsligt för värme.
Jag tror C-vitamin reagerar med syret i luften (oxiderar). Processen går långsammare om man håller det kallt, men det betyder inte att den avstannar.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 16 mar 2012, 12:15

Det låter orimligt. Tillgången till syre nere i drycken borde vara begränsad så den mesta oxidationen sker nog vid ytan.
Oh, behave!

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 16 mar 2012, 12:56

Hur snabbt C-vitaminet oxiderar vet jag inte. Men ofta(st?) dricker man inte apelsinjuice för C-vitaminet utan för vattnet, fruktsockret olika estrar och andra smakämnen, så frågan hur länge de klarar sig är nog lika viktig eller viktigare.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 mar 2012, 13:34

tonyf skrev:Hur snabbt C-vitaminet oxiderar vet jag inte. Men ofta(st?) dricker man inte apelsinjuice för C-vitaminet utan för vattnet, fruktsockret olika estrar och andra smakämnen, så frågan hur länge de klarar sig är nog lika viktig eller viktigare.
Ska man lyckas få skörbjugg i Sverige så får man nog anstränga sig.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 16 mar 2012, 13:44

Att kyla ned juicen direkt efter att man har pressat den borde väl sakta ned dessa reaktioner en smula. (Ja, det hade visst skrivits flera gånger redan :-) ) Men att det skulle försvinna på 10-15 minuter annars låter lite väl snabbt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 16 mar 2012, 13:46

Urquhart skrev:Ska man lyckas få skörbjugg i Sverige så får man nog anstränga sig.
En bekants bekant lyckades [dvs skrönavarning :wink: ]. Föräldrarna reste bort och lämnade matpengar. Han köpte dock typ en gitarr eller dator för nästan alltihop och levde på nudlar tills tandköttet började blöda.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 16 mar 2012, 13:49

Thomas P skrev:
Urquhart skrev:Ska man lyckas få skörbjugg i Sverige så får man nog anstränga sig.
En bekants bekant lyckades [dvs skrönavarning :wink: ]. Föräldrarna reste bort och lämnade matpengar. Han köpte dock typ en gitarr eller dator för nästan alltihop och levde på nudlar tills tandköttet började blöda.
Hm, tar det inte ett antal veckor innan det går så långt? Han måste ha varit ihärdig.... :-)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 16 mar 2012, 14:06

Och han kanske levde på några hundra prillor snus också (-;

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 mar 2012, 14:36

Thomas P skrev:
Har det där verkligen hänt i Sverige? På de flesta studentorter verkar det finnas minst en tidigare student som råkat ut för det där. Bengt af Klintberg rotade lite i det där och kom fram till att det verkligen hade hänt, men att det då rörde sig om en nigeriansk utbytesstudent i England på 60-talet.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 16 mar 2012, 14:57

Det fanns en svensk man i 60-årsåldern som fick skörbjugg på 80-talet.

Han hade tappat de flesta tänderna ett år innan och kunde inte äta vare sig frukt eller grönsaker. Dock åt han uppvärmd potatis från ett storkök.

Läkartidningen: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda16201.pdf
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 16 mar 2012, 15:02

Urquhart skrev:skörbjugg
Påminner mig om en anekdot från det glada åttiotalet. Dag två eller tre på en fältvecka kommer en beväring fram till mig och frågar om han kan få prata med mig. Visst svarar jag varvid beväringen säger "Löjtnant, jag tror att jag fått skörbjugg" Jag fick bita mig i läppen för att inte börja skratta - han hade torra läppar och trodde att detta var ett tecken på begynnande skörbjugg. Jag förklarade för honom att det tar liiiite längre tid innan skörbjugg bryter ut, att nyponsoppan han åt till frukost innehåller massor av c-vitamin samt att det bästa mot torra läppar är Arméns hudsalva. Han lät sig motvilligt övertygas.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Skriv svar