Döden i datorn

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Hans S

Döden i datorn

Inlägg av Hans S » ons 25 jul 2012, 13:43

Folk som använder datorer, hör och häpna, dör faktiskt - vad händer då?

Jag har två exempel, på ett amerikanskt forum jag brukade hänga på så gick en snubbe bort. Jag hade faktiskt träffat honom IRL. På något sätt (hur?) fick forumet reda på bortgången och de döpte en avdelning för att hedra honom, i stil med "Xerkses Yngves (1930-2010) avdelning om Zäta". Det andra exemplet är en f.d. kollega som gick och dog dödens död. Han brukade skicka runt roliga filmsnuttar, bilder och liknande. En dag som skrev hans dotter ett mail från hans e-mailkonto (hur fick hon tillgång?) och rapporterade att han inte fanns mer. Någon på listan som jag inte känner började att skicka liknande saker till hela sändlistan och andra följde efter.

Vad är era egna erfarenheter?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Döden i datorn

Inlägg av Moridin » ons 25 jul 2012, 14:08

Trodde det först var en ny bok av Fredrik Colting om EMFs. :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 25 jul 2012, 14:53

På ett forum som jag är sporadiskt aktiv på så begick en av de mest flitiga postarna självmord, vilket faktiskt admin gick ut med, men det var efter att släktingarna till personen i fråga kontaktat admin.

Och på VoF så har vi ju (tyvärr) detta som exempel på en forummedlem som avlidit.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=576324#p576324

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » ons 25 jul 2012, 16:18

De gånger jag har fått reda på att någon på ett forum har dött, har det varit genom att bekanta till den avlidne har skrivit det på forumet.

Angående din kollega, vars dotter använde hans mail, är det väl inte så konstigt. Förmodligen har han haft någon autoinloggning till adressen på sin dator, och när dottern har satt på den, har hon kunnat använda hans mail.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 26 jul 2012, 19:12

I dessa moderna tider kan man skriva ner sina lösenord i det vita arkivet avsett för efterlevande.

Sedan kan man kryptera det och lägga det på KeePass, till exempel.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » fre 27 jul 2012, 09:14

Min erfarenhet.: Två av mina barn miste sin far i april ,han finns på facebook, denna sida har nu förvandlats till en slags minnessida över honom. Barnen vill ha det så och eftersom de är vuxna är det de som bestämmer, vi var ju separerade. Men jag finner också tröst i denna sida, man kan gå in och skriva några ord när det känns tungt, så gör även hans vänner och naturligtvis barnen.
Så länge barnen finner tröst i sidan så lär den väl finnas kvar. <3
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 27 jul 2012, 11:09

simone skrev:Min erfarenhet.: Två av mina barn miste sin far i april ,han finns på facebook, denna sida har nu förvandlats till en slags minnessida över honom. Barnen vill ha det så och eftersom de är vuxna är det de som bestämmer, vi var ju separerade. Men jag finner också tröst i denna sida, man kan gå in och skriva några ord när det känns tungt, så gör även hans vänner och naturligtvis barnen.
Så länge barnen finner tröst i sidan så lär den väl finnas kvar. <3
En god gymnasiekamrat, Andreas, avled för två år sedan, vi träffades inte så mycket efter att skolan slutade men lite kontakt via FB blev det. Det var vi FB som jag fick veta den tragiska nyheten och lite avtryck måste han ha gjort på mig för helt ovetande om att han hade en flickvän som heter Ella fick jag en dotter strax innan hans död som fick namnet Ella. Nu har jag två barn som heter Andreas (storebror) och Ella. Hade inte FB funnits hade jag säkert inte fått veta det innan vi skall återträff med klassen eller dylikt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » lör 28 jul 2012, 08:47

Det var ett fint bevarande av din väns minne! :smile2:
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Döden i datorn

Inlägg av amandaduregard » lör 28 jul 2012, 18:18

Ett stödforum jag var aktiv på som moderator stötte råkade flera gånger ut för att en användare tog livet av sig. Det meddelades till forumteamet av anhöriga eller av andra användare som kände den avlidne. Lite svårt att hantera på forumet pga smittorisken, jag är rätt säker på att vi inte berättade hur dödsfallet gått till.

När en av våra närmsta vänner tog livet av sig skapade hennes bror först en Facebook-grupp om att hon var försvunnen. Eftersom en del sedan skrev hälsningar där så tror jag den ligger kvar. Hennes FB-profil är borttagen efter kontakt med Facebook. Istället skapade hennes pappa en hemsida med hennes bilder och texter samt gästbok. För både mig och hennes familj har det känts bra att ha en sorgeplats på nätet. Hon har ingen gravsten eller minneslund man kan gå till.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 28 jul 2012, 18:20

amandaduregard skrev:Hon har ingen gravsten eller minneslund man kan gå till.
Jag trodde att alla iaf fick ligga i en minneslund, men så är det kanske inte.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 28 jul 2012, 18:25

ulltand skrev:
Jo, det tror jag. Hon ville bara inte.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 28 jul 2012, 18:50

amandaduregard skrev:
ulltand skrev:
Låter konstigt? Var befinner sig hennes kvarlevor då?

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 28 jul 2012, 19:07

Blenda skrev:
amandaduregard skrev:
ulltand skrev:Jag trodde att alla iaf fick ligga i en minneslund, men så är det kanske inte.
Låter konstigt? Var befinner sig hennes kvarlevor då?
Spridda i havet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 28 jul 2012, 19:25

amandaduregard skrev: Spridda i havet.
Oki - då förstår jag.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » sön 29 jul 2012, 17:51

Två tragiska fall som fått stort genomslag på internet, främst bland troll och utövare av mycket svart humor, är Brandon Vedas och Mitchel Henderson.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Skriv svar