Döden i datorn

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Ulf T
Kontakt:

Re: Döden i datorn

Inlägg av Ulf T » sön 29 jul 2012, 20:58

Det var en svensk motsvarighet på Flashback för något år sedan där någon tog livet av sig inför en webbcamera som de andra i tråden kunde bevaka. Utifrån vad jag har läst i tråden senare (en del inlägg kan ha varit bortmodererade), var trådskribenterna uppdelade i två läger. Det ena lägret försökte övertala honom att inte ta livet av sig, och det andra lägret trodde han bara trollade. Efter den tråden dök det upp mängder med självmordstrådar där de med all säkerhet trollade, så om han nu bidrog till att trolljägare tänkte sig för, neutraliserades den effekten ganska snart.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » sön 29 jul 2012, 21:29

Fram till för ett år sedan fanns det också en guide med massor av självmordstips på sajten www.sjalvmord.com. Han som drev sidan bestämde sig dock, efter mycket hård kritik från flera håll, för att stänga ner den. De flesta som hänvisade till sidan gjorde det i samband med trådar om depression eller annan psykisk ohälsa. Enligt sajtägaren var det inte dessa personer han ville "hjälpa" utan somatiskt sjuka med mindre än sex månader kvar att leva. Det var en mycket obehaglig sida.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 30 jul 2012, 08:23

Min vän gjorde ett tvetydigt deprimerat uttalande på Facebook, och tog därefter livet av sig. Nyheten spreds lokalt och beklagande kommentarer dök snart upp. Jag är bara glad varken jag eller hans föräldrar loggade in på Facebook innan nyheten förmedlades personligen, för jag har även hört om föräldrar som fått nyheten per Facebook innan polisen hört av sig. Sådant gör mig irriterad över hur klantiga folk kan vara i sociala medier.

En annan bekant som förlorade någon lade sonika upp nyheten på Facebook och en begäran om att kommentarer undanbedes. Man kunde skicka brev eller e-mail istället.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 12 apr 2013, 09:42

Detta innefattar inte X eller Y.

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » ons 24 apr 2013, 22:43

Det sjukaste de skrev om där, är nog http://liveson.org/

Skriv svar