Svagt kaffe och uppror i magen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
C-J

Svagt kaffe och uppror i magen

Inlägg av C-J » tor 08 nov 2012, 20:47

Är jag ensam om att bli kass i kistan av svagt kaffe? Jag har inga problem att dricka välbryggt svart kaffe men om jag av snålhet, dumhet eller artighet dricker änglapiss så dröjjer det inte länge innan magen gör uppror. Nu senast efter en liten pappmugg pressbyråkaffe som intogs kl 16, tvingade det mig att bibehålla fullständig koncentration för att inte förlora min värdighet på bussen under hemfärden två timmar senare.

Giftigheten ligger ju i dosen, så varför upplever jag svagt kaffe som sämre för magen än starkt(normalbryggdt) ?

Till saken kan höra att jag inte är hardcore kaffedrickare, jag dricker i medel 1 kopp om dagen och om det inte vore för sociala sammanhang så skulle jag kunna avstå helt.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
C-J

Re: Svagt kaffe och uppror i magen

Inlägg av C-J » tor 08 nov 2012, 21:05

In b4, någon skriker confirmation bias
Jag är ganska säker på att jag kan reproducera resultatet, men jag slipper helst.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 08 nov 2012, 21:08

Ju svagare desto mera effekt säher Hahnemann..... :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 08 nov 2012, 21:13

Om det är två timmar mellan intag och effekt låter det osannolikt att det har något samband.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 08 nov 2012, 21:19

Nåja, så svagt kaffe rör det sig inte om. Det finns fortfarande koffein i vattnet.

Tidsangivelserna är lite ungefärliga, det kan ha varit strax innan kl 17 också.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 08 nov 2012, 21:30

C-J skrev:Giftigheten ligger ju i dosen, så varför upplever jag svagt kaffe som sämre för magen än starkt(normalbryggdt) ?
Brukar själv uppleva detsamma, helkonstigt.

BTW: Pressbyrån har numera riktigt bra maskiner för kaffe, nästan överallt. Men självklart kan man ställa in en för liten dos kaffe eller för stor vatten. När jag sålde espressomaskiner i början av espressoeran här i landet, var det många caféägare som tyckte att det blev för lite kaffe i koppen, vilket de åtgärdade genom att trycka en gång till på vattendoseringen, dock utan att ta till mer kaffepulver.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 08 nov 2012, 21:39

Med åren har jag blivit känslig för dåligt kaffe men något riktigt samband har jag inte märkt, neskaffe och espresso är ofarligt dock, de har inte den bittra smaken. Uppstår det någon oönskad effekt är det en relativt omedelbar sådan.
There is no spoon.

Biologen

Inlägg av Biologen » tor 08 nov 2012, 22:07

Skulle gissa att det har att göra med syrainnehållet i kaffet (klorogensyra). Olika bönsorter och rostningar har olika halt. Ju hårdare rostat (mörkare kaffe!) desto mindre syra exempelvis.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 08 nov 2012, 22:28

Biologen skrev:Skulle gissa att det har att göra med syrainnehållet i kaffet (klorogensyra). Olika bönsorter och rostningar har olika halt. Ju hårdare rostat (mörkare kaffe!) desto mindre syra exempelvis.
Är det mindre syra om det är hårdare rostat?
Hur är det med de vanligaste sorterna, robusta och arabica? Jag har för för mig att robustan ska vara värre (typ, innehålla mer syra).

Användarvisningsbild
HerrEkberg

Inlägg av HerrEkberg » fre 09 nov 2012, 00:21

Vi hade tidigare en kaffemaskin på jobbet vars kaffe min mage gjorde uppror mot. (En sån där som serverar kaffe med "vitt" istället för kaffe med mjölk, tur att jag inte har sådana laster.) Jag tror att magbesvären berodde på att det var mycket finfördelat kaffesump i soppan. Den hade antagligen ett undermåligt filter. Vanligt bryggkaffe med pappersfilter är inga problem. Är det lanka kaffe som ger dig magbesvär producerat av dylika maskiner?
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 09 nov 2012, 09:23

Jag var visst inte ensam om detta, en kollega fick tydligen vända tillbaka till kontoret för att använda faciliteterna efter att ha druckit samma kaffe som jag vid samma tidpunkt.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 09 nov 2012, 09:26

Kanske dags att ta en bakteriologisk analys?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

malen
Avstängd

Inlägg av malen » fre 09 nov 2012, 12:00

C-J skrev:Är jag ensam om att bli kass i kistan av svagt kaffe? Jag har inga problem att dricka välbryggt svart kaffe men om jag av snålhet, dumhet eller artighet dricker änglapiss så dröjjer det inte länge innan magen gör uppror. Nu senast efter en liten pappmugg pressbyråkaffe som intogs kl 16, tvingade det mig att bibehålla fullständig koncentration för att inte förlora min värdighet på bussen under hemfärden två timmar senare.

Giftigheten ligger ju i dosen, så varför upplever jag svagt kaffe som sämre för magen än starkt(normalbryggdt) ?

Till saken kan höra att jag inte är hardcore kaffedrickare, jag dricker i medel 1 kopp om dagen och om det inte vore för sociala sammanhang så skulle jag kunna avstå helt.
Nej, du är inte ensam om att bli kass i magen av för svagt kaffe. Själv blir jag kass i magen om kaffet är för svagt, eller om det uteblir. Jag är heller ingen storkonsument då det blir tre koppar om dagen. Uteblir en kopp så startar nervsystemet sitt eget liv och med det blir min mage orolig och bångstyrig. Så, för svagt kaffe gör även min mage kass. Är det fler magar som blir kassa av för lite kaffe?

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 09 nov 2012, 13:04

Jag blir förstoppad utan kaffe. Men får halsbränna av för mycket och på tom mage. Samtidigt blir magen en levande raketmotor av för svagt kaffe och om det är äldre än en halvtimme. Mitt förhållande till kaffe är som äktenskapet mellan Lena och Willy Strid (Hem till byn). Stormigt men passionerat.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 09 nov 2012, 13:50

HerrEkberg skrev:Den hade antagligen ett undermåligt filter. Vanligt bryggkaffe med pappersfilter är inga problem. Är det lanka kaffe som ger dig magbesvär producerat av dylika maskiner?
Detta låter inte helt otroligt. Det var ett visst mått av finfördelad kaffesump i kaffet.
Oh, behave!

Skriv svar