Svagt kaffe och uppror i magen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Catweazle

Re: Svagt kaffe och uppror i magen

Inlägg av Catweazle » ons 14 nov 2012, 16:12

På mitt förra jobb turades vi om att köpa kaffe till den gemensamma perculatorn. En av kollegorna envisades med att köpa ett lågpriskaffe, Kaffedax, som hur man än bar sig åt smakade beskt. Rena garvsyran. Precis som en sista skvätt kaffe som legat hela dagen i pannan. Trots hans hävdanden att vi bara inbillade oss fick vi, med hot om uteslutning ur kaffegemenskapen, honom till slut att köpa riktigt kaffe.

Vad är det som gör att vissa lågprismärken blir så beskt?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » ons 14 nov 2012, 17:25

Catweazle skrev:På mitt förra jobb turades vi om att köpa kaffe till den gemensamma perculatorn. En av kollegorna envisades med att köpa ett lågpriskaffe, Kaffedax, som hur man än bar sig åt smakade beskt. Rena garvsyran. Precis som en sista skvätt kaffe som legat hela dagen i pannan. Trots hans hävdanden att vi bara inbillade oss fick vi, med hot om uteslutning ur kaffegemenskapen, honom till slut att köpa riktigt kaffe.

Gjorde ni någon per rewiew på att kaffet smakade sämre? Läge för misstankar om placebo, nocebo och hela baletten här. Fast lågpriskaffe är odrickbart.

Men berätta gärna om vad du gjorde med en superstark pfefferoni i samband med ett kaffekok. Nu när många verkar tro att det är världens mysgubbe som har hamnat i forumet. :lol:
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tor 15 nov 2012, 01:18

Hippieungen skrev:
Catweazle skrev:På mitt förra jobb turades vi om att köpa kaffe till den gemensamma perculatorn. En av kollegorna envisades med att köpa ett lågpriskaffe, Kaffedax, som hur man än bar sig åt smakade beskt. Rena garvsyran. Precis som en sista skvätt kaffe som legat hela dagen i pannan. Trots hans hävdanden att vi bara inbillade oss fick vi, med hot om uteslutning ur kaffegemenskapen, honom till slut att köpa riktigt kaffe.

Gjorde ni någon per rewiew på att kaffet smakade sämre? Läge för misstankar om placebo, nocebo och hela baletten här. Fast lågpriskaffe är odrickbart.

Men berätta gärna om vad du gjorde med en superstark pfefferoni i samband med ett kaffekok. Nu när många verkar tro att det är världens mysgubbe som har hamnat i forumet. :lol:
Det var piri piri jag berikade kaffet med. Visst var det kul att se reaktionen på en ung dam efter första klunken, även om det senare blev smärtsamt att komma på att man inte bör pilla sig i ögat med samma fingrar som man mosat kryddan med.

Lika bra att berätta själv innan nån sladdertacka bättrar på historien betydligt.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tor 15 nov 2012, 13:08

Catweazle skrev: Lika bra att berätta själv innan nån sladdertacka bättrar på historien betydligt.
Vadå bättra på? Behöver man bättra på en historia som redan är perfekt? När syndaren straffar sig själv direkt. Skulle vara en videoinspelning då.

Men passa er för mysgubbar. :roll:
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 15 nov 2012, 16:51

En gumma som är lite snål av sig slänger/tömmer inte kaffefiltret efter varje omgång utan fyller istället på lite kaffepulver ovanpå sumpen. Ekonomiskt!
Det låter ovanligt läskigt :smile2: Däremot går det att göra så med the tydligen utan större problem. I Kina ska tydligen therosor (hopsnörda knyten grönt the) användas flera gånger innan man är klar med dem.

Mate bör man göra så med, första omgången får stackaren som lagar dricka själv. Sedan häller man på nytt vatten hela tiden, inte kokhett, och varje person i sällskapet får suga i sig en omgång mate ur silversugröret i kalebassen (eller vad det kan vara) och skicka tillbaka för vattenpåfyllning varpå nästa person får dricka, ganska gott, men jag lyckas inte alls själv med att göra mate.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 15 nov 2012, 16:57

Kaffe innehåller garvsyra. Garvsyra är dock inte den syra som dominerar i kaffe utan det är klorogensyra. Kaffe är en "sur" produkt. Det finns flera organiska syror i kaffet, men vid hårdare rostning såsom i espresso så bryts en del syror ner och kaffet blir därmed mindre "surt" - kaffets pH blir högre. Den bittra smaken i kaffe kommer främst från klorogensyror.
Om rostning men det kanske inte hjälper riktigt. Wiki såklart om Tannin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tannin

Skriv svar