Svagt kaffe och uppror i magen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
C-J

Re: Svagt kaffe och uppror i magen

Inlägg av C-J » fre 09 nov 2012, 13:50

HerrEkberg skrev:Den hade antagligen ett undermåligt filter. Vanligt bryggkaffe med pappersfilter är inga problem. Är det lanka kaffe som ger dig magbesvär producerat av dylika maskiner?
Detta låter inte helt otroligt. Det var ett visst mått av finfördelad kaffesump i kaffet.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 09 nov 2012, 16:13

Okej, räkna in mig också i kören som helst undviker klent kaffe. Magknip, väldigt bullrigt, hemska ljud och luktsensationer samt en rädsla att gå för långt ifrån en toalett.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

keso

Inlägg av keso » fre 09 nov 2012, 18:43

Så här ligger det till. Kaffe innehåller omkring tusen olika ämnen, de flesta oönskade. En stor mängd vatten till en liten mängd kaffe förmår lösa ut fler av de skadliga ämnena än en liten mängd vatten till en stor mängd kaffe. Det första som löses ut är koffeinet och de goda smakämnena. Fyll på mer vatten i filtret och skiten kommer med vilket orsakar magproblem. "Svagt" kaffe är alltså "starkt". Intressant är att en espresso innehåller betydligt mindre koffein än bryggkaffe pga sin ringa vattenmängd i förhållande till kaffemängden.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 11 nov 2012, 00:36

Jag är bara nyfiken på hur du vet det.
There is no spoon.

keso

Inlägg av keso » sön 11 nov 2012, 18:38

Min allmänna bildning samt en artikel i en internationell kaffetidskrift på Mauritz cafe i Göteborg för tjugofem år sedan gör att jag kan uttrycka mig med en sådan självklar säkerhet

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tis 13 nov 2012, 14:38

Vi hade tidigare en kaffemaskin på jobbet vars kaffe min mage gjorde uppror mot. (En sån där som serverar kaffe med "vitt" istället för kaffe med mjölk, tur att jag inte har sådana laster.) Jag tror att magbesvären berodde på att det var mycket finfördelat kaffesump i soppan. Den hade antagligen ett undermåligt filter.
Är du säker på att det är kaffet och inte "med vitt" som är problemet. Det där "vitt" ger mig ont i magen direkt (fast i form av choklad ur maskinen istället, föredrar kaffet svart och har aldrig problem med det). En annan teori som en bekant hade (och som inte verkar osannolik) är att det bor lite av varje i slangarna i maskinen som är svåra att rengöra, brrr.

Har också läst artikeln om mer elände i det svaga kaffet, men jag kunde inte hitta artikeln igen nu när jag försökte. Dricker alltid starkt kaffe, svagt är så surt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 nov 2012, 16:59

Grävling skrev:Dricker alltid starkt kaffe, svagt är så surt.
Och framför allt poänglöst.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tis 13 nov 2012, 17:23

micke.d skrev:
Grävling skrev:Dricker alltid starkt kaffe, svagt är så surt.
Och framför allt poänglöst.
Amerikanskt kaffe (och öl) är som att ha sex i en kanot. Fucking near the water.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
HerrEkberg

Inlägg av HerrEkberg » tis 13 nov 2012, 17:52

Grävling skrev:Är du säker på att det är kaffet och inte "med vitt" som är problemet. Det där "vitt" ger mig ont i magen direkt (fast i form av choklad ur maskinen istället, föredrar kaffet svart och har aldrig problem med det). En annan teori som en bekant hade (och som inte verkar osannolik) är att det bor lite av varje i slangarna i maskinen som är svåra att rengöra, brrr.

Har också läst artikeln om mer elände i det svaga kaffet, men jag kunde inte hitta artikeln igen nu när jag försökte. Dricker alltid starkt kaffe, svagt är så surt.
Jag dricker bara svart, så om det inte sitter klegg i slangarna (vilket inte är omöjligt) så är det kaffets fel.

Det där med att svagt kaffe innehåller mer av de oönskade ämnena tycker jag låter konstigt. Det kan säkert vara så att det fälls ur mer av dessa ämnen om man låter mycket vatten passera kaffepulvret, men det lär ju knappast fällas ur mer bara för att man har mindre kaffepulver med samma bryggtid och vattenmängd. Maskinerna brygger ju på nolltid och maler nytt pulver inför varje kopp.
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 13 nov 2012, 18:22

Min mor som jobbar inom hemtjänsten ser lite olika kaffevanor hos bygdeoriginalen. En gumma som är lite snål av sig slänger/tömmer inte kaffefiltret efter varje omgång utan fyller istället på lite kaffepulver ovanpå sumpen. Ekonomiskt!

Men för att återgå till ämnet, helt otroligt låter det inte; med samma mängd vatten men mindre mängd kaffepulver så borde de mer svårlösta ämnena komma med i brygden jämfört när vattnet blir mättat av de smakämnen vi vill åt.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 13 nov 2012, 18:36

Det kanske är som att dricka med äggskal.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 13 nov 2012, 18:44

En gumma som är lite snål av sig slänger/tömmer inte kaffefiltret efter varje omgång utan fyller istället på lite kaffepulver ovanpå sumpen. Ekonomiskt!
Förrivärden då man kokade kaffe så diskade man pannan på söndag...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
HerrEkberg

Inlägg av HerrEkberg » tis 13 nov 2012, 18:59

C-J skrev:Men för att återgå till ämnet, helt otroligt låter det inte; med samma mängd vatten men mindre mängd kaffepulver så borde de mer svårlösta ämnena komma med i brygden jämfört när vattnet blir mättat av de smakämnen vi vill åt.
Så kan det vara, men jag känner mig tveksam till att vattnet blir mättat i en grad som nämnvärt påverkar resultatet.
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tis 13 nov 2012, 19:14

Jag måste bara få berätta något. Tro´t om ni vill, men det är faktiskt sanning.

På mitt jobb kom någon på den geniala ide´n att rengöra perculatorn genom att fylla den med antingen oxiderad vitlut eller natronlut, minns inte vilket, och stoppa i kontakten. Han blev dock tvungen att gå ut ur köket en stund. När han kom in igen hade någon upptäckt att nybryggt "kaffe" stod klart. Han hade redan hällt upp en kopp med svart vätska, innan rengöraren, med en puls på 200, hann hejda honom.

Detta, mina vänner, kallar jag starkt kaffe. Undrar hur magen hade mått av det?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 13 nov 2012, 21:23

Ett jämförande test är möjligt på min espressomaskin, den kan göra en helt vanlig espresso samt en bryggklon där den helt sonika fortsätter och köra vatten genom kaffekakan. Det blir helt klart "surare/bittrare" om den gör den större koppen, bara en aning men tillräckligt för att det skall märkas. Som kemist har jag förstås läst en massa om hur mycket vissa ämnen kan lösa sig i vatten så jag kan ge mig tusan på att någon har gjort en vetenskaplig studie och publicerat den någonstans. Intuitivt kan jag gå med på att den relativa halten av syra kan bli högre i svagt kaffe då det finns mindre av de trevliga ämnena och att det kan slå igen på smaken.
There is no spoon.

Skriv svar