Kaffepåsar?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Kaffepåsar?

Inlägg av micke.d » fre 21 dec 2012, 00:11

krx skrev:Vad är amerikanskt kaffe och var finns det att få tag på?
Om du går på en klassisk Diner där de serverar kaffet som bordsdryck till maten, så är utsikterna goda att det är sånt du får.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

krx

Inlägg av krx » fre 21 dec 2012, 09:02

Märkligt, jag måste missat denna diner helt och hållet... :roll:

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » fre 21 dec 2012, 09:23

Men just ditt hörn av det stora landet är väl ursprunget till den nya amrikanska kaffekulturen, á la Starbucks (från Seattle, WA). Kan den, med sin perverterade form av italienskt kaffe, ha slagit ut diners-varianten?

Inte för att det verkar hjälpa. Har släktingar i Issaquah (WA) som är kända för att göra starkt på gränsen till odrickbart kaffe, kräver ändå en rejäl dos nescafe för att bli drickbart för en svensk.

/Anders

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 21 dec 2012, 09:49

krx skrev:Märkligt, jag måste missat denna diner helt och hållet... :roll:
Jag har provat några olika (skulle inte ha varit stor bokstav i diner, det är inget namn på någon kedja). Man hittar dem lite avsides, klientelet utgörs mest av senior citizens.

krx

Inlägg av krx » fre 21 dec 2012, 10:30

ani skrev:Men just ditt hörn av det stora landet är väl ursprunget till den nya amrikanska kaffekulturen, á la Starbucks (från Seattle, WA). Kan den, med sin perverterade form av italienskt kaffe, ha slagit ut diners-varianten?
Är inte riktigt säker på vad du menar med "den nya amerikanska kaffekulturen". Starbucks drog igång den andra kaffevågen redan på 70-talet. Förstår inte heller vad du menar när du säger "perverterade form av italienskt kaffe"...

Den tredje vågen kaffe, däremot, startade bland annat i Portland, OR, när Duane Sorensen startade Stumptown Coffee Roasters 1999. De två andra rosterierna som brukar nämnas, i samband med den tredje vågen, är Intelligentia och Counter Culture.
Den tredje vågen innebär, bland annat, att man gör en högkvalitativ produkt genom att använde sig av högkvalitativa bönor, som köps in direkt ifrån kaffebönderna (direct trade). Dessutom använder mikrorosterierna sig i hög utsträckning av single origin kaffe, som ljusrostas i små batcher, där rostarna vanligtvis har en kapacitet på ca 25-30 lb.

Portland har idag trettiotalet kommersiella mikrorosterier (Stumptown ej inräknat), och kvalitén är generellt sett mycket högre än italienskt kaffe. Vilket tyvärr inte säger så mycket...

Min erfarenhet av amerikanskt kaffe är en helt annan än vad majoriteten av deltagarna i den här tråden verkar ha. Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 21 dec 2012, 10:39

krx skrev:Min erfarenhet av amerikanskt kaffe är en helt annan än vad majoriteten av deltagarna i den här tråden verkar ha. Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.
Det finns definitivt blaskigt, tunnt, utspätt kaffe i USA, men det finns också helt ok och till och med ordentligt gott kaffe.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 21 dec 2012, 10:47

micke.d skrev:
krx skrev:Min erfarenhet av amerikanskt kaffe är en helt annan än vad majoriteten av deltagarna i den här tråden verkar ha. Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.
Det finns definitivt blaskigt, tunnt, utspätt kaffe i USA, men det finns också helt ok och till och med ordentligt gott kaffe.
Ja, på något hotell hade de endast starkt kaffe i den där privata bryggaren uppe på rummet. Det var det jag mindes här om portionspåsarna, som Erland frågade om i trådstarten.

'Use only one bag' stod det som tips på bryggarens etikett. omg

/en som helst dricker en styrka som andra människor benämner som 'te'.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 21 dec 2012, 11:15

krx skrev:Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.
Jag hade fått höra väldigt mycket om det blaskiga kaffet i USA, så gissa om jag blev lite besviken när jag inte stötte på det när jag var där i fem månader 2001. :-)

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 21 dec 2012, 11:45

krx skrev:Portland har idag trettiotalet kommersiella mikrorosterier...
Ah, mikrorosterier. När jag sålde espressomaskiner såg jag att en del italienska företag kunde leverera små rosteriutrustningar. Tänkte att det borde bli nästa boom. Så då kanske det kommer hit då :-)

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 21 dec 2012, 16:34

krx skrev:
ani skrev: Min erfarenhet av amerikanskt kaffe är en helt annan än vad majoriteten av deltagarna i den här tråden verkar ha. Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.
USA är ju stort så det är möjligt att det finns bättre kulturer på olika ställen, men under mina resor till några östkuststäder (bl a NY) och Florida under de senaste tio åren har jag inte lyckats få annat kaffe på nåt fik eller restaurang som inte stämmer överens med myten. Vill också säga att 9 av 10 jag känner med egen erfarenhet, har samma åsikt, så lite substans finns nog för den där myten.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 21 dec 2012, 21:40

Dom flesta svenskar envisas också med att bjuda på blaskigt kaffe. Vill jag ha te så ber jag om hett vatten och en tepåse. Tacka vet jag Zoegas mörkrostningar, minst ett mått per kopp. :P

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 21 dec 2012, 22:06

Jag använder bara pulverkaffe. Då kan man göra det så starkt som man vill ha.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » lör 22 dec 2012, 10:56

krx skrev:Dessutom använder mikrorosterierna sig i hög utsträckning av single origin kaffe, som ljusrostas i små batcher ...

Min erfarenhet av amerikanskt kaffe är en helt annan än vad majoriteten av deltagarna i den här tråden verkar ha. Blaskigt, tunt, utspätt kaffe i USA är nog mest en seglivad myt.
Kan det inte vara så att vi är vana vid mörkrostade kaffesorter och därför upplever att den traditionellt lättare rostningen i USA inte motsvarar vår smak?

Se även: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_roasting
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 22 dec 2012, 11:32

J.K Nilsson skrev:Dom flesta svenskar envisas också med att bjuda på blaskigt kaffe. Vill jag ha te så ber jag om hett vatten och en tepåse. Tacka vet jag Zoegas mörkrostningar, minst ett mått per kopp. :P
En rågad skopa per kopp, och så en sked 'till Jesus'.
Eller hur man nu brukar mäta när det kommer gäster.

För mig själv gäller ca 3/4 skopa per kopp, av samma märke.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 22 dec 2012, 11:57

kaxiga Z skrev: För mig själv gäller ca 3/4 skopa per kopp, av samma märke.
Ungefär som farsan, 6 mått till 8 koppar men då gärna någon Gevalia/löfbergs lila/ICA/Blåvitt mellanrost. :XP:

Efter att ha tillbringat några veckor i skåne gick det inte att komma tillbaka till blaskkaffe.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Skriv svar