Fastnar pizzadeg i magen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Medvetandet

Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av Medvetandet » lör 09 feb 2013, 23:31

God Afton ärade forumskribenter och läsare!

Fastnar Pizzadeg verkligen i magen?

Jag har tidigare fått höra uppgifter om att just Pizzadeg skall ha en egenskap av att "fastna" på tarmarna,varpå man av det ökar i vidd och omfång (resulterar i bukfetma som i sin tur följs av hjärtåkommor,infarkt.m.m) av ett ständigt pizzaätande. Nu tillhör jag dock inte dem som ofta äter Pizza,(även om jag naturligtvis tycker om Pizza,särskilt tropicana som jag tycker är mycket god)men känner personer som äter Pizza lite då och då.

Ligger det några konkreta belägg för att just Pizzadeg skulle ha en sådan bedräglig "kvarfastnande"egenskap?

Undrar samtidigt om någon annan här på Vof skulle ha hört om sådana uppgifter eller kan ge belägg för om detta verkligen skulle ha relevans?

Vänligt undrande denna sena afton,

Noteras bör att jag inte tror att Pizzaätande är nyttigt i det långa loppet,då många Pizzor ofta är väldigt fylld med flott/fett och kött,som inte gör någon större nytta i kroppen än att förse den med överflödiga proteiner och onödig buk-utfyllnad=Pizzadegen i sig. (Vitt bröd är inte till någon nytta alls,tvärtom! Detta enl.vetenskapliga gastronomiska mätningar och resultat, som hellre docerar mörkt fiberbröd som hjälpande "material" för magen och särskilt för tarmarbetet. )
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
ttias

Re: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av ttias » sön 10 feb 2013, 00:19

Mina kunskaper är i stort begränsade till hemkunskapsundervisningen, och allt som jag kan tänkas ha snappat upp därefter i andra fora, och inga tyngre källor. Men, nej, det gör den inte.

När jag var liten gick en liknande skröna om svalda tuggummin. Vilket inte heller var sant, men helt klart troligare än bröd, vill jag påstå.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av amandaduregard » sön 10 feb 2013, 00:23

Nej, pizzadeg fastnar inte mer i magen än annat. En bra tumregel är att om du får höra något som du inte vet stämmer, så be den som påstår det att belägga sitt påstående. Tills hen gjort det kan du agera som om det inte stämmer, om det inte finns uppenbara risker med det.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 10 feb 2013, 02:12

Medvetandet skrev:Ligger det några konkreta belägg för att just Pizzadeg skulle ha en sådan bedräglig "kvarfastnande"egenskap?
Pizzadegen lär väl inte vara värre än mycket annat man äter, men av alla ingredienser i en vanlig pizza så skulle jag gissa att degen är den mest energirika. Alltså mest energi totalt. Inte per gram räknat.

Fast om man räknar med utsidan av magen, dvs skjortan, så har nog tomatsåsen mest tendens att fastna.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 10 feb 2013, 09:17

Pizza(deg) fastnar inte i magen utan RUNT magen.
30 sekunder i munnen, 3 h i magsäcken, 30 h i tarmen, 30 år runt midjan.
They don't like it up'em, you know!

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » mån 11 feb 2013, 22:07

Men uppenbart är väl att man blir tjock (om man inte aktiverar sig [tränar,cyklar,joggar/springer eller tar långpromenader]som kompensation för den extra energi som fet mat utgör)av att äta fet mat samt att fettet i sin tur ansamlas i blodkärlen för att i värsta fall sluta med hjärtinfarkt..Eller i mildare fall med diabetes,vilket ändå kan vara nog så farligt..
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 13 feb 2013, 01:31

harald skrev:
Medvetandet skrev:Ligger det några konkreta belägg för att just Pizzadeg skulle ha en sådan bedräglig "kvarfastnande"egenskap?
Pizzadegen lär väl inte vara värre än mycket annat man äter, men av alla ingredienser i en vanlig pizza så skulle jag gissa att degen är den mest energirika. Alltså mest energi totalt. Inte per gram räknat.

Fast om man räknar med utsidan av magen, dvs skjortan, så har nog tomatsåsen mest tendens att fastna.
Jag tror snarare att det är osten som är den största boven. Den är traditionellt 38% gräddost. Mättat fett är knappast bra för varken tarmen, blodkärlen, eller bukomfånget i det långa loppet. En pizza innehåller en väl tilltagen näve ost. Mängden bröd är väl ungefär en semla.

Tomatsåsen är mestadels tomatpuré och kryddor, men oftast väldigt salt, så där är väl saltet det farliga.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 13 feb 2013, 03:07

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror snarare att det är osten som är den största boven. Den är traditionellt 38% gräddost. Mättat fett är knappast bra för varken tarmen, blodkärlen, eller bukomfånget i det långa loppet. En pizza innehåller en väl tilltagen näve ost. Mängden bröd är väl ungefär en semla.
Enligt mina beräkningar måste ostmängden nå upp till nästan 2/3 av brödmängden för att utgöra det största energibidraget till pizzan.
Jag tittade på några pizzarecept, men de verkar inte riktigt nå upp till den ostmängden.
Övriga hälsoaspekter på osten vågar jag inte säga något om.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 13 feb 2013, 07:44

I den mån det verkligen är ost... det är vanligt med någon slags ostmassa, (denaturerad vassle är ett ord jag hittat) uppblandad i fett, "pizzaost". Den förekommer inte i några pizzarecept allmänheten läser om i kokböcker. De pizzor jag gör hemma har jag aldrig sett något fririnnande flott på, till skillnad mot köpepizzor.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 13 feb 2013, 08:42

Medvetandet skrev:Jag har tidigare fått höra uppgifter om att just Pizzadeg skall ha en egenskap av att "fastna" på tarmarna
Att kött ruttnar i magen eller tarmarna förekommer som argument bland mindre upplysta vegetarianer. Det har ju även tagits upp här på forumet. "Fastna på tarmarna" låter lite som sånt här tarmplack som tarmrensare tror att de tar bort.

Letar runt lite och hittar ett belägg. Samma källa menar att vi blandar DNA när vi äter kött, hyllar den gamle Waerland m.m.
Kletig och slembildande mat som mjölkprodukter, pannkakor, pizza, vitt mjöl och pasta klibbar fast i tarmväggen och gynnar fel bakterier.
http://www.rubenshalsa.se/

Så påståendet om vitt mjöl är 1) inte nytt och 2) fel.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 13 feb 2013, 11:44

Är inte det hela en fördomsgrej (om utlänningar från syd, vetemjöl) från här uppe i norr där det knappt växer vete, Medvetandet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 13 feb 2013, 12:33

kaxiga Z skrev:Är inte det hela en fördomsgrej (om utlänningar från syd, vetemjöl) från här uppe i norr där det knappt växer vete, Medvetandet?
Medvetandet har ju inte forskat närmare i mytens historia. En rasistisk vinkling (trots Are Waerland) tror jag inte på. Inte enbart på grund av alla miljoner ton vete som skördas här uppe.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » ons 13 feb 2013, 13:53

Jag äter pizza 3-4 dagar i veckan. Svaret är Nej.

sen jag slutade äta kött har jag däremot tappat några kilon...

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 13 feb 2013, 13:57

kaxiga Z skrev:Är inte det hela en fördomsgrej (om utlänningar från syd, vetemjöl) från här uppe i norr där det knappt växer vete, Medvetandet?
Vete och korn är de två sädesslag som det odlas mest av i Sverige (runt 360000 hektar vardera).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 13 feb 2013, 14:54

När jag var liten fick jag höra att tuggummi fastnar i naveln om man sväljer det. Jag ba "ok".

Hur som helst, min navel är helt full av tuggummi. Vad kan det bero på?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar