Fastnar pizzadeg i magen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av micke.d » tor 16 maj 2013, 10:07

Spiring skrev:
micke.d skrev:Vete funkar inte så bra, men korn är ju exempelvis en omistlig ingrediens i Pitepalt.
Pitepalt görs vanligtvis på vetemjöl, inte på kornmjöl. Även om det förmodligen finns lika många recept som paltmakare.

Längre söderut lär det dock vara vanligare med palt eller motsvarade som innehåller kornmjöl.
Vad är nu detta för trams? Riktig pitepalt görs på potatis och kornmjöl. Det går inte att odla vete med någon rimlig chans att lyckas i Piteå, åtminstone gick det inte när Pitepalt började tillverkas för ett antal hundra år sedan.

Att man nu i modern tid kan köpa vetemjöl på Koopera och göra något som påminner om pitepalt innebär inte att det är en genuin ingrediens i Pitepalt.

Tillägg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Palt#Pitepalt
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » tor 16 maj 2013, 10:28

Spiring kanske tänker på kroppkakor som av färgen att döma bör innehålla vetemjöl.

Pite verkar ligga i Zon VI precis som området runt Storsjön i Jämtland. Därstädes går det definitivt inte odla vete med något som helst hopp om att få nåt tröskbart. Råg _kan_ funka om man har lite tur med vädret, men det är en del gambling. Korn är det enda som med någon slags säkerhet går att odla som brödsäd.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 18 maj 2013, 09:56

ani skrev:Spiring kanske tänker på kroppkakor som av färgen att döma bör innehålla vetemjöl.

...
Fy fan :O= Eller jo visst, många kroppkaksrecept inkluderar lite vetemjöl i smeten som ju i huvudsak består av potatis annars. Det bästa receptet jag hittade nu är detta http://www.femme.se/jennysmatblogg/2013 ... roppkakor/ men även hon är tydligen en liten avfälling som kan tänka sig vetemjöl. Detta är inte kosher enligt min heliga skrift. Poängen som hon och alla andra recept jag hittar vid snabb googling är att man ska krama ur vätskan ur de rivna råa potatisarna, låta den stå och skikta sig, hälla av den övre klarfasen och ta tillbaka stärkelsen som samlas på botten av skålen. Då behövs inget vetemjöl utan degen håller samman fint ändå.

I tidernas begynnelse skulle jag impa på en utsocknes brud (livsmedelskemist till råga på allt) och vevade för första och enda gången ihop kroppkakor att bjuda på på första dejten. Missade totalt det där med stärkelseåterföringen, fick rena soppan till deg och var tvungen att hälla i en överdos av mjöl. Blev inte alls gott men så misslyckat att vi hade i alla fall roligt åt hur illa det blev. Även misslyckad matlagning kan vara lyckad...

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 20 maj 2013, 12:12

Det är ju bara de där konstiga ölänningarna som gör kroppkakor på rå potatis. Kokt potatis ska det vara. Sen så är det nästan godast när man får rester på kroppkakor, då kan man platta till dem och steka dem i en panna dagen efter som något slags fyllda potatisbullar.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 20 maj 2013, 12:44

micke.d skrev:
Spiring skrev:
micke.d skrev:Vete funkar inte så bra, men korn är ju exempelvis en omistlig ingrediens i Pitepalt.
Pitepalt görs vanligtvis på vetemjöl, inte på kornmjöl. Även om det förmodligen finns lika många recept som paltmakare.

Längre söderut lär det dock vara vanligare med palt eller motsvarade som innehåller kornmjöl.
Vad är nu detta för trams? Riktig pitepalt görs på potatis och kornmjöl. Det går inte att odla vete med någon rimlig chans att lyckas i Piteå, åtminstone gick det inte när Pitepalt började tillverkas för ett antal hundra år sedan.

Att man nu i modern tid kan köpa vetemjöl på Koopera och göra något som påminner om pitepalt innebär inte att det är en genuin ingrediens i Pitepalt.

Tillägg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Palt#Pitepalt
Som sagt, det finns förmodligen lika många recept som paltmakare. Till och med på Wikipediasidan du refererar till råder det delade meningar, längre upp står det "Palt görs oftast på enbart vetemjöl då oftast benämnd "pitepalt""...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palt#.C3.96versikt

(Vänligen notera att jag inte påstår att detta med palt och kornmjöl är "trams", jag har full respekt för de som tror att det ska vara så "för min mormor gjorde så och hon var från Piteå. Punkt".) :smile2:

ani: Nej, jag tänker inte på kroppkakor. Färgen påverkas mest av huruvida man använder rå eller kokt potatis. Ölandskroppkakor, i den form jag har smakat dem, är för övrigt mer lika pitepalt än "vita" kroppkakor, just för att de innehåller rå potatis. Vad gäller pitepalt använder jag mig själv av ett recept jag ärvt från min pappas farmor, uppvuxen på Degeränget utanför Piteå och bosatt i trakten hela livet: vetemjöl, mestadels rå potatis men ofta ett par små kokta också, rimmat fläsk som inte försteks. Hon brukade göra ett par flatpaltar också, till min ingifte farbror från Älvsbyn.

(Vad är för övrigt "äkta" i sammanhanget? Innehåller "riktigt" bröd jäst, eller är det tramsebröd vi äter nuförtiden? Och när slutar ett recept att utvecklas och blir "äkta"?)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 20 maj 2013, 12:46

I ärlighetens namn så måste man medge att det finns en hel del recept på Pitepalt i omlopp där det ingår vetemjöl. Det kan till och med vara så att de är de vanligaste. Men eftersom det inte går att odla vete i Piteå så går det inte att undkomma misstanken att dessa paltrecept är förhållandevis moderna påfund.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 20 maj 2013, 13:28

micke.d skrev:I ärlighetens namn så måste man medge att det finns en hel del recept på Pitepalt i omlopp där det ingår vetemjöl. Det kan till och med vara så att de är de vanligaste. Men eftersom det inte går att odla vete i Piteå så går det inte att undkomma misstanken att dessa paltrecept är förhållandevis moderna påfund.
Varje gård hade väl ett eget recept, kan tänka. En del tycks mena att vetemjöl får smeten att hålla ihop bättre.

Hur som helst lär inte palt vara äldre i detta land än potatisen, det rör sig väl om en tvåhundra år sen eller så som potatisen började odlas i större skala - om det inte är så att det fanns en annan sorts palt innan 1800-talet, en "äkta" pitepalt utan potatis... i så fall är ju all palt "oäkta".

Edit: Ja, enligt följande sida bestod palt ursprungligen av enbart mjöl och vatten:

http://smoggen.blogg.se/2009/august/pal ... toria.html
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Skriv svar