Fastnar pizzadeg i magen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av micke.d » ons 13 feb 2013, 16:07

Du pillar där för sällan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 13 feb 2013, 18:45

Kan vara någon sorts fetischism också.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » ons 13 feb 2013, 22:28

Dom senaste inläggen hör inte hit.

Jag var bara intresserad att få kommentarer som bekräftar eller dementerar mitt första inlägg i denna tråd.

Mvh,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 13 feb 2013, 23:25

harald skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag tror snarare att det är osten som är den största boven. Den är traditionellt 38% gräddost. Mättat fett är knappast bra för varken tarmen, blodkärlen, eller bukomfånget i det långa loppet. En pizza innehåller en väl tilltagen näve ost. Mängden bröd är väl ungefär en semla.
Enligt mina beräkningar måste ostmängden nå upp till nästan 2/3 av brödmängden för att utgöra det största energibidraget till pizzan.
Jag tittade på några pizzarecept, men de verkar inte riktigt nå upp till den ostmängden.
Det är skillnad på hemlagad pizza och om du köper färsk pizza på en pizzeria.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 13 feb 2013, 23:31

Anders G skrev:I den mån det verkligen är ost... det är vanligt med någon slags ostmassa, (denaturerad vassle är ett ord jag hittat) uppblandad i fett, "pizzaost". Den förekommer inte i några pizzarecept allmänheten läser om i kokböcker. De pizzor jag gör hemma har jag aldrig sett något fririnnande flott på, till skillnad mot köpepizzor.
Det är vanlig gräddost, fast i stora blockförpackningar, beställd från restauranggrossister. Den används på allt annat i pizzerian som behöver, exempelvis sallader.
Nästa gång du ska göra egen pizza får du väl helt enkelt köpa gräddost och ha på.

Undantaget de "vedungspizzerior" som försöker vara speciella med mozzarella.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 13 feb 2013, 23:42

Nja, det säljs även stora gula block eller säckar med rivet gul som inte får kallas ost. Pizzamix eller gratängmix är vanliga namn i det sortimentet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » ons 13 feb 2013, 23:50

PIZZA ÄR JU FÖR FAN BRÖD!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tor 14 feb 2013, 01:02

Victor_Von_Doom skrev:PIZZA ÄR JU FÖR FAN BRÖD!
Hur var det nu igen... 6 - 8 skivor / dag har jag för mig var rekommenderad dos.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 14 feb 2013, 07:41

Durion, jag använde visst fel ord om det som inte är ost. Jag menade Takes variant.
Vedung?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 14 feb 2013, 10:13

take skrev:Nja, det säljs även stora gula block eller säckar med rivet gul som inte får kallas ost. Pizzamix eller gratängmix är vanliga namn i det sortimentet.
Naturligtvis finns det enstaka pizzerior som försöker fuska. Om skinkan till exempel är strimlad istället för i små skivor kan man misstänka att det inte är vanlig pressad skinka som används.
Men sådant fusk är ovanligt vad jag har sett, det finns så många pizzerior nu för tiden att folk undviker de där pizzan smakar dåligt. Det är lättare att snåla med ingredienserna och sprida ut dem lite extra, det smakar i alla fall bra.

Det är alltså inte VANLIGT med fusk-ost.

Anders G skrev:Vedung?
Vedugn.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 14 feb 2013, 10:40

Dûrion Annûndil skrev:
take skrev:Nja, det säljs även stora gula block eller säckar med rivet gul som inte får kallas ost. Pizzamix eller gratängmix är vanliga namn i det sortimentet.
Naturligtvis finns det enstaka pizzerior som försöker fuska. Om skinkan till exempel är strimlad istället för i små skivor kan man misstänka att det inte är vanlig pressad skinka som används.
Men sådant fusk är ovanligt vad jag har sett, det finns så många pizzerior nu för tiden att folk undviker de där pizzan smakar dåligt. Det är lättare att snåla med ingredienserna och sprida ut dem lite extra, det smakar i alla fall bra.

Det är alltså inte VANLIGT med fusk-ost.
Är du säker, min kontakt på grossisten säger att både pizzaskinka och pizzagul är ganska stora produkter.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 14 feb 2013, 16:20

Urquhart skrev:
kaxiga Z skrev:Är inte det hela en fördomsgrej (om utlänningar från syd, vetemjöl) från här uppe i norr där det knappt växer vete, Medvetandet?
Vete och korn är de två sädesslag som det odlas mest av i Sverige (runt 360000 hektar vardera).
Detta stämmer, men endast i en väldigt liten del av Sverige. I stora Norrland (58 % av Sverige) växer det väl inte alls knappt? Där kan kanske dylika myter frodas.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » tor 14 feb 2013, 16:30

Njae, nog odlas det en del spannmål i norrland också. Om än mest att användas till foder. Korn, havre och i viss mån råg, som brödsäd går att odla i såpass kärvt klimat som Östersund. Med blandad framgång. Längs kusten motsvarar det Luletrakten tror jag.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 14 feb 2013, 16:36

ani skrev:Njae, nog odlas det en del spannmål i norrland också. Om än mest att användas till foder. Korn, havre och i viss mån råg, som brödsäd går att odla i såpass kärvt klimat som Östersund. Med blandad framgång. Längs kusten motsvarar det Luletrakten tror jag.
Det gör det säkert. Men jag talade om vete.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 feb 2013, 16:43

Vete funkar inte så bra, men korn är ju exempelvis en omistlig ingrediens i Pitepalt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar