Fastnar pizzadeg i magen?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av anundi » mån 18 feb 2013, 15:46

Det gläder mig OERHÖRT mycket att ni inte kallar dem för ostkrokar. Bara nazister och Saurons hejdukar kallar dem för ostkrokar.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 18 feb 2013, 15:52

Osten på ostbågar är ju intorkad... Spelar inte så stor roll vad man har då. Värre är väl med det som används i smältostprodukter som mjukost, cheez wiz etc.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
rikard

Re: Sv: Fastnar pizzadeg i magen?

Inlägg av rikard » tis 19 feb 2013, 14:21

Victor_Von_Doom skrev:Värre är väl med det som används i smältostprodukter som mjukost, cheez wiz etc.
Ja, sånt där vidroklägg som man får på majschips när man går på baseball. Brrr. Men jag brukar tänka mig det som flytande ostbågar.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » tis 19 feb 2013, 22:16

anundi skrev:
Medvetandet skrev:Vad är det för avskräden han berättat om som till slut blir ostbågar?
Det som bäst beskriver det är väl facktermen "Äckliga högar av äcklig gammal ost som ligger och skräpar lite här och där". Jag hörde om en producent/handlare av något slag skickade tillbaka en redan svinäcklig leverans av denna suspekta ostrest med förklaringen att det var "för bra kvalitet" (och därmed för dyrt).

Ett visst mått av hörsägen ingår i ovanstående.
Man sopar upp (och samlar ihop) rester av gammal ost som spridits ut lite här och var runt golven och hörnen i fabriken där vid framställningen. I dom uppsamlade högarna så följer golvdamm och skofotsuls-smuts med. Kanske en och annan äcklig snusgubbe som jobbar där spottat ut sig någon slemmig snusprilla ut över golven också,som följer med vid uppsamlingen. Hoho! Detta är vad ostbåge-konstumenterna sedan smaskar i sig helgkvällarna framför tv:n. Gott va?!

;)

Undras hur det är med OLW: s sprödrostade salta stjärnor och hjärtan?
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 19 feb 2013, 22:23

De här pizzorna kanske fastnar i magen:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 6261983.ab
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 20 feb 2013, 08:39

Om den inte har använts till annat än att spackla tomatsås på pizza så ser jag inte problemet.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 20 feb 2013, 09:51

kaxiga Z skrev:Är inte det hela en fördomsgrej (om utlänningar från syd, vetemjöl) från här uppe i norr där det knappt växer vete, Medvetandet?
Knappt växer vete? En avkastning på 5-6 t/ha står sig väldigt bra i en internationell jämförelse trots vårt kalla klimat.

Här anges förvisso olika sädesslag men det är inte många länder som klår den avkastningen oavsett sädesslag. Sverige finns med i den tabellen också med 4,5 t/ha men som sagt, den gäller fler sädesslag än vete. I den tabellen ligger vi inte långt efter pizzalandet Italien.

Sedan har vi förstås stora variationer i vårt i nord/sydlig riktning långsträckta land. I Dalarna fick man ut drygt 4 t höstvete/ha och i Skåne knappt 8. 2012 var ett ovanligt bra år, normalåret ligger kanske 10 % lägre.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 20 feb 2013, 10:01

Det här låter ju bra. Jag får sån lust att dika ut en västerbottnisk myr och satsa på vete.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 21 feb 2013, 13:10

take skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
take skrev:Nja, det säljs även stora gula block eller säckar med rivet gul som inte får kallas ost. Pizzamix eller gratängmix är vanliga namn i det sortimentet.
Naturligtvis finns det enstaka pizzerior som försöker fuska. Om skinkan till exempel är strimlad istället för i små skivor kan man misstänka att det inte är vanlig pressad skinka som används.
Men sådant fusk är ovanligt vad jag har sett, det finns så många pizzerior nu för tiden att folk undviker de där pizzan smakar dåligt. Det är lättare att snåla med ingredienserna och sprida ut dem lite extra, det smakar i alla fall bra.

Det är alltså inte VANLIGT med fusk-ost.
Är du säker, min kontakt på grossisten säger att både pizzaskinka och pizzagul är ganska stora produkter.
Pizzagul verkar inte vara något vedertaget namn men däremot pizzamix. Här har vi en tjusig databas där man kan hitta innehållsförteckningar från flera svenska grossister på en och samma plats: http://www.dabas.com/MyPages/SearchItem ... d=pizzamix

Innehåll i pizzamix:
69% Smältprodukt (vatten, vegetabilisk olja, potatisstärkelse, mjölkprotein, salt, surhetsreglerandemedel: E270, smältsalter: E331, E339, färgämne: E160a, konserveringsmedel: E202. 29% Gouda (pastöriserad komjölk, salt, mjölksyrakultur, ystenzym, färgämne: E160a. 2% Potatisstärkelse.

Smakar det gott och inte är farligt så är jag rätt nöjd. Men de flesta fabrikaten är ändå vanlig riven ost.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 15 maj 2013, 12:12

Lockades till McDonalds allergiguide av en annan tråd idag. Där kan man läsa om ostskivan på big mac. http://apps.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi Klicka på big mac.
McDonalds skrev:Ost, Cheddarsmältost
Ingredienser:
Cheddarost (51%), vatten, smör, ost (9%), vasslepulver, mjölkproteiner, emulgeringssalt: natriumcitrat, citronsyra, naturlig ostarom, salt, konserveringsmedel: sorbinsyra, färgämne: betakarotener, paprikaextrakt. Processhjälpmedel: klumpförebyggande medel solroslecitin.

Allergiinformation:
Komjölksprotein, Laktos
siffran 51% tolkar jag som fetthalt.

Nej tack...

rayjoh

Inlägg av rayjoh » ons 15 maj 2013, 13:49

Anders G skrev:Lockades till McDonalds allergiguide av en annan tråd idag. Där kan man läsa om ostskivan på big mac. http://apps.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi Klicka på big mac.
McDonalds skrev:Ost, Cheddarsmältost
Ingredienser:
Cheddarost (51%), vatten, smör, ost (9%), vasslepulver, mjölkproteiner, emulgeringssalt: natriumcitrat, citronsyra, naturlig ostarom, salt, konserveringsmedel: sorbinsyra, färgämne: betakarotener, paprikaextrakt. Processhjälpmedel: klumpförebyggande medel solroslecitin.
siffran 51% tolkar jag som fetthalt.
Snabb sökning ger att Kvibille Cheddar har 32-36 % fetthalt. Jag tolkar det som att den har 60% ost (51%+9%) och att osten därför bidrar till att minst 22% av skivan är fett (60% * 0.36). Tillkommer fett från smör och vassle.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 15 maj 2013, 13:50

Anders G skrev:siffran 51% tolkar jag som fetthalt.
Varför, när det står att det är cheddarost?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 15 maj 2013, 15:14

Jag tolkar 51% som fetthalt därför att det är ett vanligt sätt att klassificera då det gäller ost. (%fett av torrhalten)
Ingredienserna står rimligen i fallande ordning. Vatten, smör, ost 9% ... anser jag bara går att tyda på ett sätt.

Flurken

Inlägg av Flurken » ons 15 maj 2013, 17:18

Medvetandet skrev:Dom senaste inläggen hör inte hit.

Jag var bara intresserad att få kommentarer som bekräftar eller dementerar mitt första inlägg i denna tråd.

Mvh,
Om det nu vore så att pizzadeg fastnade, liksom annan föda som beskylls för detta, skulle dessa med andra ord hittas vid obduktioner. Det gör de inte. Det enda jag kan dra mig till minnes som brukar kunna ställa till det i tarmsystemet av normal kost är saker så som apelsinklyftor och olika kärnor. De orsakar då akuta besvär och ligger inte där i åratal.
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 16 maj 2013, 09:40

micke.d skrev:Vete funkar inte så bra, men korn är ju exempelvis en omistlig ingrediens i Pitepalt.
Pitepalt görs vanligtvis på vetemjöl, inte på kornmjöl. Även om det förmodligen finns lika många recept som paltmakare.

Längre söderut lär det dock vara vanligare med palt eller motsvarade som innehåller kornmjöl.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Skriv svar