Förklara detta: Är min bil på väg att haverera?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Medvetandet

Förklara detta: Är min bil på väg att haverera?

Inlägg av Medvetandet » tor 14 feb 2013, 22:57

AKUT BILHJÄLP eller RÅD ÖNSKAS!

Nu börjar min Renault 19 Europa (årsmod 96)att ha ett "knakande"(knakande ljudet låter fast jag står stilla [även med motor igång]med bilen) ,ibland "knackande" ljud förutom att det gnisslar,precis som om någon hjulupphängning har krökts eller gått av??

Gnisslar gör det vid körning på väg. Särskilt vid kuperad (knölig;bucklig)väg.

Jag vet'e böveln vad jag skall göra åt det här? Min bror berättade att det kan vara något kullager som börjar vara slut,då han varit med om liknande och det blev tvärstopp och han åkte ned i diket. I värsta fall kan man ju fara över på fel sida av vägen vid tvärstopp på något av hjulen och krocka! Finns någon här bilkunnig som kan "dechiffrera" vad dessa för mej oroväckande ljud *kan* bero på utifrån min beskrivning här så vore det tacksamt? Samt vad jag nu i första hand bör göra? Jo,jag vet kontakta bilverkstad,(då jag själv tyvärr ej är teknisk/bilkunnig)men nu 'No Money' och om det är något jag själv kan lokalisera(?) till att börja med..

Tackar allra högaktligast på förhand.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Förklara detta: Är min bil på väg att haverera?

Inlägg av pwm » tor 14 feb 2013, 23:02

Här skulle jag kunna skjuta in en kommentar om en hjullastare, men avstår och frågar istället om varifrån ljudet kommer.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 15 feb 2013, 07:04

Hjullagret skall inte behöva skära, det låter bara värre och värre tills du inte står ut längre, ett mullrande ljud.
Låter det som en kanariefågel i motorn kan det vara en rem som behöver bytas, är det en kamaxelrem kan det bli motorhaveri om den går av.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » fre 15 feb 2013, 08:35

Gnissel i samband med att hjulen rullar över ojämnheter beror oftast på att bussningar (lederna) i hjulupphängningarna blivit gamla. Är inte farligt utan bara irriterande, Bilprovningen kommer ha synpunkter när de så småningom blivit för glappa.

Det där knakande/knackande ljudet; jag tolkar det som att det låter med motorn igång oavsett om du rullar eller inte?
Förändras ljudet mellan tomgång eller om du ökar varvtalet lite (tex.till 2000rpm om du har varvräknare)?
Gissning är att det är motorfästeskudde som gått och dött, men det kan vara annat.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » fre 15 feb 2013, 23:43

ani skrev:Gnissel i samband med att hjulen rullar över ojämnheter beror oftast på att bussningar (lederna) i hjulupphängningarna blivit gamla. Är inte farligt utan bara irriterande, Bilprovningen kommer ha synpunkter när de så småningom blivit för glappa.
Min kompis som är mycket duktig på teknik (bilteknik som datorteknik) är helt säker på att det rör sig om en drivaxelknut. Han tog reda på att den modell jag har är framhjulsdriven och kunde med säkerhet säga utifrån min beskrivning att det är någon av drivaxelknutarna som håller på att ge upp. Kör man tills de havererar kan något annat också gå sönder som följdkonsekvens..

Så han rekommenderar att lyfta upp bilen och köra med någon växel igång samt vrida ratten fram och tillbaka för att om möjligt lokalisera exakt var det gnisslande och knakande ljudet kommer ifrån.

Bör nog ha assisterande hjälp för det här för att underlätta..
//Medvetandet

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » lör 16 feb 2013, 09:40

Drivaxlar brukar vara lätta att identifiera som orsakshärdar. De brukar vara tysta när man kör rakt fram, men knaka/knacka om du kör med fullt styrutslag (tex kör i små cirklar på en parkeringsplats). Om de låter även vid körning rakt fram är det hög tid att byta, du vill inte att en drivknut trillar isär i 100 knyck. Jag fick dock intrycket av ditt första inlägg att det knakar även när bilen står stilla med motorn igår? Om så, så är det inte drivknutar som orsakar ljudet.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 16 feb 2013, 22:24

ani skrev:Drivaxlar brukar vara lätta att identifiera som orsakshärdar. De brukar vara tysta när man kör rakt fram, men knaka/knacka om du kör med fullt styrutslag (tex kör i små cirklar på en parkeringsplats). Om de låter även vid körning rakt fram är det hög tid att byta, du vill inte att en drivknut trillar isär i 100 knyck. Jag fick dock intrycket av ditt första inlägg att det knakar även när bilen står stilla med motorn igår? Om så, så är det inte drivknutar som orsakar ljudet.
Det är ett slags gnisselvisslande ljud när jag kör på kuperad (bucklig;knölig)körbana. Ljudet/gnisslet uppstår exakt när bucklorna tar emot i hjulen.
Men har även märkt att det uppstår ett visst knakande fast jag står stilla med bilen och motorn igång.
//Medvetandet

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » lör 16 feb 2013, 23:45

Medvetandet skrev:
Det är ett slags gnisselvisslande ljud när jag kör på kuperad (bucklig;knölig)körbana. Ljudet/gnisslet uppstår exakt när bucklorna tar emot i hjulen.
Ovanstående är jag tämligen övertygad om att det inte har nåt med drivknutar att göra. Däremot lär det vara någon bussning i framvagnen som blivit gammal.
Medvetandet skrev: Men har även märkt att det uppstår ett visst knakande fast jag står stilla med bilen och motorn igång.
Sånt här är svårt om man inte kan höra ljudet själv, men jag gissar på antingen nåt som skramlat lös och slänger runt i motorrummet alternativt att nåt motorfäste är dåligt. Förändras eller försvinner ljudet om du (fortfarande stillastående) gasar upp motorn en liten bit?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 17 feb 2013, 00:18

Medvetandet skrev:Det är ett slags gnisselvisslande ljud när jag kör på kuperad (bucklig;knölig)körbana. Ljudet/gnisslet uppstår exakt när bucklorna tar emot i hjulen.
Låter som krängningshämmarna.
Medvetandet skrev:Men har även märkt att det uppstår ett visst knakande fast jag står stilla med bilen och motorn igång.
Låter som något annat.

aruru08

Inlägg av aruru08 » mån 11 mar 2013, 19:09

Kan det vara upphängningen av avgasröret och att det dessutom är något litet hål i avgasröret och dessutom dålig upphängning av motorn som är problemet. Kanske tar kopplingen fel och därför måste justeras men det brukar vara åt andra hållet.

Det finns ju många saker som rör sig när motorn är igång trots att bilen står still. Men som någon skrev längre upp så kan du kolla om ljuden ändrar sig när du ökar varvtalet när bilen står still. Kan ju också vara flera fel. Hur långt har bilen gått? Behöver du fylla på olja i motorn och växellådan ofta?

Skriv svar